|
DiU
nr 1/03
- Gör en digital stadsvandring - handledningar och tips.
- Magi, saga och etik- Ana Valdés om äventyrspel
- Om matematik på webben. Länktips för matematikinspiration.
- Efter ITiS: Så går vi vidare...
- Gud lever på nätet - i många skepnader
- Trendrapport från London: Trådlöst och läromedel på webb
|
|
|
|
DiU
nr 2/03
- Från "noll koll" till dialog och respekt
- Lokala mötesplatser skapas på nätet
- Mer jobb på datorerna - om eleverna får bestämma
- Unik chans till insyn i ungdomarnas liv med Lunarstorm
- Det handlar om att hålla kontakten
|
|
|
|
DiU nr 3/03
- Likvärdighet är viktigt och genomsyrar IT-satsningen i Trollhättans skolor
- Regering och elever visar bästa gesterna
Tema: Alternativ
- Att byta kontorsprogramvaror är som att byta bil
- Blandad miljö fungerar bra i Sundsvalls skolor
- Webbloggar - enkelt verktyg för alla
- Installera och starta Staroffice
|
|
|
|
DiU nr 4/03
- Musikskapande i skolan ger ökat självförtroende
- Föreningen Datorn i Utbildningen får ny styrelse och ny inriktning
Tema: Synliggöra lärandet
- Att synliggöra processer - går skapande att utvärdera
- Arabiska blev roligare och framstegen tydliga
- Digital lärportfolio: Stöd för elevens självreflektion
- Blogga och lära
|
|
|
|
DiU nr 5/03
- Bygget av det stora nätverket
- Egentillverkade nallar på världsturné väckte lärlusten
- Nätets filosofi: Öppenhet som drivkraft
- Wiki - enkelt webbverktyg för samarbete
- Rektorer vill lära sig mer om IT
- Gemensamma regler ökar eleverna sin förmåga att skapa kunskap tillsammans
- Många vägar för elever att publicera sig på nätet
|
|
|
|
DiU nr 6/03
TEMA:
INFORMATIONSSÖKNING OCH LÄRANDE
Tema: Spel och samspel
- Anonymitet är självstärkande
- Våga fråga om sex och samlevnad
- Att se elevens cyber-jag
- Spel kräver sammanhang
- Medier fyller olika behov
- Spel som lagsport
- Kul tidsfördriv eller hälsofara
|
|
|
|
DiU nr 7/03
- Föreningen Datorn i utbildningen i framtidssatsning
- Ny teknik och gammal kunskap
- Virtuella lärmiljöer: Fågel, fisk eller mitt emellan?
- Lärplattformar under luppen
- IT-projekt - och sedan?
- Sökning kräver kunskap - guida eleverna i sökdjungeln
- Screencorder 4: Spela in det som händer på skärmen
|
|
|
|
DiU nr 8/03
TEMA:
HANDLEDNING OCH LÄRANDE
Tema: Medier, skapande och lärande
- Levandegöra med ljud, bild, film
- Skapande och lärande måste få mötas
- Digitala bilder gör tillvaron begriplig för elever med autism
- Var världen svartvit på Chaplins tid?
- Meningsskapande skola
- Lärarutbildningen i Malmö satsar på medier och ny teknik
- Handledning: Skriv, läs, spela in och gör bildspel
|