Årgång 2009

 

 

DiU nr 1/09

  • BETT-TEMA 2009: 30 000 på spaning; IT-satsningen i Storbritannien tar ett steg framåt
  • Framtidens lärande - är här och nu! Inbjudan till en arena för skolutveckling, IT och lärande Stockholm, 19-20 maj 2009.
  • Krönika: I möjlighetsmaximerarnas land, Thomas Fürth, Kairos Future, om ungdomsgenerationerna.
  • Bli en bättre presentatör med Pecha Kucha. 20 bilder, 20 sekunder per bild. Bosse Andersson.
  • Närvaro och gemenskap, på nätet och skolgården, Isak Benyamine.
  • BLOGGTEMA. Gammal uppgift blev ny i bloggen. Thorulf Lundqvist, gymnasielärare i Trollhättan, diskuterar nu mer kring lärande och processer med sina elever i spanska.
    Tina Tenggren och hennes fjärdeklass på Lyrfågelskolan. Praobloggen på Smedingeskolan i Kungsbacka blev ett lyckat projekt.
    Blogg + rss: Kombination som underlättar för läraren att följa elevers bloggande.
   

DiU nr 2/09

  • Ledare: Den digitala vändningen, integrationen av it, är påtaglig i vår vardag, skriver Peter Becker och Lena Nydahl. Det stora genombrottet är ännu inte här - i skolan.
  • Inför konferensen Framtidens lärande - är här och nu!, den 19-20 maj i Nacka Strand.
  • Elever och lärare på nystartade gymnasieskolan YBC, reflekterar kring dagens lärande framtidens arbetsliv.
  • Skolan och förlagen står inför en revolution, menar förlagschef Marit Ekelund Maitland.
  • Debatt: möt dagens barn och ungdomar på dagens arenor, uppmanar Tommi Bereksi, IST.
  • Krönika: Ständig förändring är det enda bestående, skriver Daniel Brandell, Logica,
  • TEMA MOBIL Mattetipspromenad och Europas kyrkor i mobilen.
  • Max Entin reflekterar ... kring digital kompetens.
  • Kunskap måste få lov att ta tid. Gunilla Celén om Bodil Jönsson.
   

 

 

 DiU nr 3/09

  • Ledare: Digitala kompetenserna måste föras in i styrdokumenten, skriver Peter Becker.
  • Sökmästaren - veckans höjdpunkt: - Jag lär mig nya saker om att söka, säger Emma i klass 3 på Forshällaskolan.
  • Framtidens lärande - konferens 19-20 maj.
    - Vi behöver en strategi för framtidens lärande, skriver Torbjörn Skarin.
    IT-verksamheten i skolan är på väg att bli en del av det övriga kommunala IT-arbetet, skriver Mats Östling.
  • Min utmaning i min lärarroll ligger i hur jag får mina elever att vara mer aktiva även i planerandet av lektioner, skriver Emma Rosén, YBC i Nacka.
  • Elever från Mediagymnasiet i Nacka intervjuar ungdomar kring medievanor och it i skolan.
  • Från datorskeptiker till bloggfantast: datorn är ett otroligt verktyg, som jag och mina elever behöver behärska, säger Kristina Alexandersson, lärare på Enskilda gymnasiet.
  • Lära för företagande - skolans nya utmaning, skriver Rolf Dahlberg, i krönikan.
  • PIM i Ystad: Att analysera bilder är ett sätt att lära tillsammans, menar Martin Ekholm och Ann-Christine Demred, lärare på Backaskolan i Ystad. Vilket berättigande har skolan i dag när allt du behöver veta finns på webben?, undrar Joachim Thornström.
   

 

 

 DiU nr 4/09

  • Ledare: Skillnaderna i de förutsättningar landets skolor ger våra ungdomar är inte acceptabla, skriver Peter Becker i ledaren. En nationell strategi behövs kring en bred digital kompetens
  • Pedagogiska diskussioner är nödvändiga för att utvecklas som lärare. Bloggar och sociala nätverk ger oanade möjligheter att få idéer och respons, skriver Christina Löfving. Lärare i
  • Kungsbacka skapade en praobloggportal.
  • Ungas kunskaper om digital teknik och den demokratiska processen. Isak Benyamin i en krönika. Elever från gymnasieskolan YBC i Nacka funderar kring lärande med it.
  • Vem kunde för några år sedan ana att dagens 9-åringar inte enbart spelar datorspel utan även sms-ar och skickar e-post. Elisabet Nihlfors vid Vetenskapsrådet.
  • En framtidsinriktad skolledare förverkligar våra läroplaner, skriver Bosse Andersson.
  • Framtidens skolbibliotek: Nytt uppdrag och ny inriktning. Jonas Hällebrand, Lund.
  • Debatt med Suss Forssman Thullberg: Modern teknik kan öppna möjligheter - eller bygga murar, mellan lärare, elev och förälder.
  • Årstaskolan i Stockholm testar nya idéer kring digitala verktyg.
  • 4D-skolan: Gör egen politisk satir. Gunnar Jutelius animationsskola.
  • Max Entin reflekterar kring skriftliga omdömen.
   

 

 

 DiU nr 5/09

  • Ledare: Läraren behöver sin dator, skriver Peter Becker i ledaren.
  • Egen jobbdator är ingen självklarhet för landets lärare.
  • Gör webb av skolarbetet! Webbstjärnan har dragit igång, nu också för grundskolan.
  • Vi bygger en webbplats, baserad på en blogg.
  • Det är anmärkningsvärt att Sverige fortfarande inte har en nationell strategi för digital kompetens i skolan, skriver socialdemokratiske riksdagsmannen och ledamoten av utbildningsutskottet Mikael Damberg i ett debattinlägg.
  • Interaktiv skrivtavla, projektor, en dator till alla - hur prioriterar vi? Christina Sikström, it-pedagog i Trollhättan.
  • Low tech med high value! Reflektioner från en uppkopplad förälder.Mikael Andersson.
  • Elever i Skärholmen beskriver sina framtidsdrömmar i lekfull tidskriftsform.
  • Cyberspace i gympasalen: Dansmattor, sportväggar, cybertennis och gps.
  • Äntligen! Redovisning av ett regeringsuppdrag till Skolverket. Kommentarer Mats Östling, Göran Nydahl, Jon-Erig Egerszegi och Jonas Ryberg
   

 DiU nr 6/09

  • Ledare: Lärarpriset Guldäpplet speglar utvecklingen av IT i svensk skola, skriver Peter Becker i ledaren.
  • - Vi ska utbilda elever som ska bli kompetenta och delaktiga medborgare i ett globalt samhälle, säger Tony Weers, Westside High School, Nebraska.
  • Sofia Larsson, en av de lärare i Kungsbacka som nu kommer att undervisa klasser där alla elever har tillgång till egen dator.
  • Klassbloggen - min och elevernas gemensamma yta. Webb för elevernas arbeten och kontakt med föräldrarna, skriver Gunilla Celén.
  • - Skolan ska kompensera för skillnader i tillgång till IT i hemmet, säger Maria Stockhaus (M), kommunalråd i Sollentuna.
  • Eva-Lis Sirén delar ut Guldäpplet. Tre finalister klara.
  • Undersökningar visar att e-lärande ökar elevernas motivation och engagemang och underlättar individualisering, skriver Susanne Svensson, Liber.
  • Debatt: Nu måste skolan hänga med på allvar. Eleverna lär sig helt enkelt mer om det känns meningsfullt och att det är på riktigt, att skolan rustar dem för deras framtid, skriver Mats Gerdau (M), riksdagens utbildningsutskott.
  • Hur ska framtidens lärplattfornmar och verksamhetssystem fungera och samspela?
  • Genom att kombinera text, bild, ljud kan elever med olika lärstilar få den stimulans de bäst behöver, skriver Ann-Britt Dahl.
  • Matte på nytt sätt: Eleverna på Forshällaskolan i Uddevalla testar ett nytt mattespel tillsammans med forskaren Lena Pareto och sina lärare.
   

 

 

DiU nr 7/09

  • Ledare: De sociala mötesplatserna är på väg att bli scener för kollegiala möten, skriver Peter Becker. En utmaning är att knyta samman de kommunala och de öppna spontana nätverken för delad reflektion.
  • Hela samhället påverkas av den teknikutveckling som nätet och sociala medier är exempel på, skriver Lennart Axelsson.
  • Guldäpplet 2009: Klassens wiki blev förnyade klassrummet med skrivglädje i klass 5 SE på Fisksätraskolan i Nacka. Glädjetårar och kloka ord på Skolforum, när Erica Lövgren, Norrbyskolan i Hortlax och Åsa Kronkvist högskolan Kristianstad fick årets Guldäpplen.
  • Koppla upp eleverna och flytta ut skolans funktioner på nätet, skriver Mats Östling, it-strateg i Stockholms stad. Lärplattformen gör att vi lärare har överblick över elevernas arbete och kan försäkra oss om att ingen elev faller mellan stolarna, skriver Marie Linder, Falun. Digital lärmiljö ger koll på studierna, säger Hanna Björklund.
  • Alla har lika stora möjligheter att lära sig och ha obegränsad koll, skriver Ayla Löfving, elev på YBC i Nacka, om virtuella elevmiljöer.
  • Joachim Thornström har testat en webbaserad ljudredigerare och ser många möjligheter för användning i skolan.
  • Johannes Hedberggymnasiet använder Google-apps. Mattias Davidsson beskriver möjligheterna.
   

 

 

DiU nr 8/09

  • Ledare: Offensiva satsningar på en modern skola, handlar inte bara om teknik. De handlar inte ens främst om teknik. De handlar främst om en skola i samhället, förankrad i tiden, skriver Peter Becker i sin ledare.
  • Eleverna skrev mer än de någonsin gjort tidigare, när tre lärare på Bräckegymnasiet i Göteborg tillsammans med eleverna arbetade med samarbetsytor på nätet.
  • - Hur formulerar man att dansmattor, pulsklockor, gps och wii-sport är en självklar del av ämnet idrott och hälsa? Digital kompetens i matematiken.
  • Föreningen DIUs workshop om förslaget till nya kursplaner: IKT-användning måste arbetas in i alla svenska kursplaner som en övergripande färdighet, skriver Peter Becker och Mikael Andersson.
  • Är de nya kursplanerna planerade för 2010-talet, mer användbara och begripliga för mig i uppdraget som rektor än de gamla, undrar Bosse Andersson.
  • Stenungsund förser samtliga elever och lärare i årskurserna 6-9 med var sin egen dator. Det handlar om att förändra undervisningen och plocka i världen i klassrummet, säger Henrik Karlsson, chef för grundskolan.
  • På väg mot dator till varje elev. Ska elever ha full administratörsrätt på sina datorer? Vem bär ansvaret för vad som görs på datorerna? Röster från kommuner.
  • Att skriva sig till läsning: - Det gäller att ta till vara elevernas språkliga erfarenheter och stärka barnen, sa Erica Lövgren, Piteå vid DIUs seminarium om att skriva sig till läsning.
  • Ljudberättelser på nätet gav eleverna berättarlust. Ett sätt att jobba med berättelser och slippa störas av röda bockar är att leka med ljudinspelningar, skriver Gunilla Celén.


[Åter till början av sidan]

Stiftelsen DIU, c/o Becker, Bondegatan 1A, 116 23 STH
Uppdaterad: 230220