Årgång 2010

 

 

DiU nr 1/10

  • Tio punkter kring kommuners strategier för IT i skolan
  • Läsplattorna gör entré: -Man koncentrerar sig bättre, menar elever i Jönköping.
  • Stängda läsplattor eller öppna datorer? Vi behöver analysera hur vi vill ha våra IT-lösningar, skriver Krister Widell.
  • Nya läroplaner ska guida oss in mot 2020-talet, skriver Stig Roland Rask.
  • - Vi kan i dag slå fast att tillgång till digital teknik, har betydelse för elevernas resultat, säger Francesc Pedró, OECD.
  • Tekniken effektivt hjälpmedel - pedagogiken gör skillnaden, skriver gymnasisten Lovisa Feist. Nästa år ska vi ha en egen monter på BETToch demonstrera en modern skollokal, skriver Daniel Tano, YBC i Nacka. New Line Learning Academy är en skola som lyckats med individuellt lärande med stöd av IKT i ett område som präglas av stor arbetslöshet, skriver Claes Johannesson.
  • Efterlyses: Policy för öppna lärresurser, Åsa Kronkvist rapporterar från konferens.
   

DiU nr 2/10

  • Egen dator? Varför då? Karin Andeby lärare i Göteborg, ser idag ingen väg tillbaka.
  • Våra elever kan inte leva i en vardag utanför skolan och en annan i skolan, säger Larry Söder, skolnämnden i Kungsbacka. Och lärare i Kungsbacka reflekterar kring framtiden.
  • Egen dator på gymnasiet - verktyg för att kunna arbeta mer självständigt, skriver Ann Scott.
  • 20-21 maj är det dags för konferensen Framtidens lärande - här och nu i Nacka strand.
  • Skola med IT - använd de statliga styrmedlen, efterlyser Peter Becker
  • Digitalt kompetenta politiker, förvaltningar, lärare och elever. Proppen är på väg att gå ur, hävdar Erik Holmqvist i ett debattinlägg.
  • Ledarskap för en skola "i tiden" Det krävs mod för skolledare att satsa på IT, skriver Lena Elfvingsson
  • IT för alla, viktigt att IT-miljön utformas så att den blir tillgänglig för alla elever, skriver Greger Bååth och Berit Engberg vid Specialpedagogiska skolmyndigheten.
  • Lilla Edets kommun är troligen först i Sverige med att införa en digital lärplattform skapad direkt för förskolan.
  • Alla dessa frkrtngr! Språket förändras när vi sms:ar, skriver Stig Roland Rask.
  • Från text till animeras film -så lätt kan det vara att göra animerad film.
   

 

 

 DiU nr 3/10

  • Aktuell forskning visar lärarens betydelse men också att matematiklärare inte använder IKT i undervisningen.
  • Eleverna på Kålgårdsskolan i Jönköping gillar att läsa böcker på läsplatta.
  • Att IT blivit ett av fem kärnämnen har triggat norska kommuner att satsa på ämnet berättar Øystein Johannessen, Kunnskapsdepartementet i Norge.
  • Den svenska skolan saknar försvarare, skriver Stig Roland Rask, ropet."satsa på kunskap" behöver förtydligas. Förödande brist på nationell IT- strategi för skola, skriver Fredrik von Essen.
  • Skolan blir en möjlighetsfabrik, konstaterade tolv ungdomar från Nacka i en vision kring framtidens skola. - Teachmeet är ett sätt att få och dela med sig erfarenhet, säger Mattias Davidsson. 20-21 maj är det dags för konferensen Framtidens lärande - här och nu i Nacka strand.
  • Kommer lärplattformen att ersättas av den personliga lärmiljön, frågar Krister Widell.
  • Föreningen DIU - ny styrelse vill inspirera
  • Matte med karta och gps-mobil roligare en vanlig lektion, säger sjundeklassare
  • Boktps, "Med datorn som skrivverktyg" av Erica Lövgren.
   

 

 

 DiU nr 4/10

  • Om skolan ska förbereda för vuxenliv, arbets- och samhällsliv måste den förstås anknyta till samhället. Vad ska vi annars ha skolan till? Peter Becker och Lena Nydahl.
  • Vidgat textbegrepp får genomslag när eleverna på Broängsskolan i Botkyrka har egen dator. Att skriva sig till läsning med datorn som verktyg vinner de flesta elever på, men allra mest pojkarna, säger Ewa Andersson, skrivutvecklare i Örnsköldsvik. Nu startar DIU ett nationellt nätverk.
  • Digitaliseringen av skolan är en riktigt bra bok, skriver Mats Östling i sin recension.
  • Troed Troedsson, framtidsanalytiker: Kunskap är bara ett annat ord för att slippa tänka
  • DIUS kartläggning av kommunala IT-strategier
  • Kristina Björn, Falkenberg: Ready for take off!
  • Tekniken förändrar relationer mellan generationer, skriver Stig Roland Rask.
  • Isak Benyamine om wiki-kulturer som löser både kommunikations- och kunskapsbrister.
  • Var är ångerknappen, en pjäs som tar upp viktiga frågor.
  • Fisksätras åk 5 vinner tävlingen Webbstjärnan, där nätpublicering av skolarbete står i fokus.
  • Animerad film, ett lyft i engelskan på Smedingeskolan i Kungsbacka
   

 

 

 DiU nr 5/10

  • Framtidens skola skapar vi gemensamt, skriver Peter Becker i ledaren.
  • Lärandet i fokus när Ale satsar på egen dator till alla lågstadiebarn
  • Falkenberg en-till-en: Fortsatt satsning på skolutveckling
  • En skola som utbildar för framtiden, Hans Renman
  • Skolans problem är sällan att den är för flummig, den är för tråkig, skriver Stig Roland Rask
  • Elever och lärare lär tillsammans under intensiv onlinevecka
  • Den nya skollagen ger skolbiblioteken och bibliotekarierna en viktig roll i lärandet
  • Digitala lärobjekt är framtidens lärobok, skriver redaktionen, Mediapoolen Västra Götaland
  • Lärarpriset Guldäpplet - för nionde året: Bloggande lärare utvecklar skolan. Finalister till Guldäpplet 2010. Poträtt: Erica Lövgren, Guldäpplevinnare 2009
   

 DiU nr 6/10

  • Läraryrket är en konst, den växer ur praktik - och reflektion och diskussioner kring denna, skriver Peter Becker i ledaren.
  • I Uruguay finns ett nationellt program för att ge alla skolelever egen dator och tillgång till Internet. Staffan Hessel rapporterar.
  • Önskelista till en (ny) utbildningsminister
  • DIU är en av tre finalister till Kunskapspriset 2010 i kategorin skola.
  • Internationellt samarbete stärker utbildningens kvalitet, skriver Ulf Melin.
  • I klass 2B på Årstaskolan i Stockholm är klassbloggen ett nav för elever och föräldrar. Josef Sahlin, en av finalisterna till Guldäpplet 2010.
  • De sociala medierna ger nya dimensioner till samtalet i klassrummet, säger Kristina Alexandersson, finalist till Guldäpplet.
  • Mattias Davidsson: En plattform för framtiden
  • Vem vinner slaget om framtidens lärplattformar? Krister Widell
  • Hur ska vi bedöma barns relationer till nätet, undrar Stig Roland Rask i sin krönika.
  • Anpassa lärandet till elevernas behov
   

 

 

DiU nr 7/10

  • När vi strävar efter att nå kunskapsmålen, måste vi söka oss till drivkrafterna, skriver Peter Becker i ledaren.
  • Ett lyft! Martin Fernström, lärare på Årstaskolan och en av årets Guldäpplevinnare, startade en bokblogg med sin sjätteklass.
  • Bloggbok i stafettform: Piteåelever skriver bok på nätet
  • Guldäpplet till lärare som öppnar klassrummet mot omvärlden med bloggar
  • Hur många Counter Strikemammor hittar vi? Hur ser det ut om barnens intressen rör sig kring datorer?
  • Hur kan skolans egen kunskapsbildning utformas? DIU frågar Västerås, Upplands Väsby, Nacka och Uppsala.
  • Önskelista till utbildningsministern: Sluta fokusera på symptomen och börja titta på orsakerna, skriver kognitionsforskaren Peter Gärdenfors. Befria skoldebatten från myter - bli mer relevant och framtidsinriktad, skriver Stig Roland Rask.
  • Mattias Davidsson guidar genom ordbehandlings- och samverkansprogrammet Google docs - i ett skolperspektiv.
   

 

 

DiU nr 8/10

  • En ny energi med IT som en del av en genomgripande skolsatsning, skriver Peter Becker i ledaren.
  • Årets trend - egen dator till varje elev. Sätt din kommun på kartan!
  • - Nu studsar jag upp ur sängen och vill komma till skolan, säger Västeråselev
  • Vi måste utmana formerna för att återuppväcka nyfikenheten i de yngre åldrarna, skriver Henrik Karlsson, grundskolechef i Stenungsund.
  • Nätet är en del av IRL, skriver Stig Roland Rask.
  • Isak Benyamine har läst några försök att blicka in i framtiden.
  • Sverige under OECD-snittet för tillgången till datorer i skolan, skriver Thomas Lingefjärd och Per Jönsson.
  • Svinga matteboken över axeln, gör matematiken mera verklighetsförankrad
  • Handbok för digital kompetens, rekommenderas av Erik "Honken" Holmqvist
  • Gunilla Celén drömmer om ett skoldatatek: från fördomar till insikten om ett behov.
  • Ewa Andersson rapporterar från konferensen "Språk-, läs- och skrivutveckling fortsätter".
  • Digital arbetsmiljö i skolpraktiken: samla och redovisa skoljobbet på webben, skriver Amanda Henriksen, gymnasieelev i Nacka. Google Sites är som en hemsidessnickarbod, skriver Mattias Davidsson.
  • Förlagen om digitala lärresurser


[Åter till början av sidan]

Stiftelsen DIU, c/o Becker, Bondegatan 1A, 116 23 STH
Uppdaterad: 230220