Årgång 2011

 

 

DiU nr 1/11

  • Ledaren: Digital agenda för svensk skola. DIUs svar på två frågor från IT-minister Anna-Karin Hatt inför rundabordssamtal om Digital agenda.
  • En lyssnande skola: Att lyssna till eleverna är framgångsfaktorn för Wroxham skola utanför London.
  • BETT i London: DIUs resa, seminarier, reflektioner och rapporter.
  • Lärare lär lärare - DIUs seminarium under BETT talade Les Foltos om kompetensutveckling av lärare
  • Vid sidan av de välformulerade vi kan skriva om oss själva, skapas hela tiden ett informellt cv av de spår vi lämnar på nätet, skriver Stig Roland Rask.
  • Debatt: Facebook spelar roll i skolans värld.
  • Samhällsbygge med datorspel? Fungerar det att använda dataspel i undervisningen? Fredrik Blomster på Stadsgårdsskolan i Jönköping.
  • Bättre resultat med egen dator: Forskningen visar på en stor positiv potential i satsningarna på egen dator till eleverna, men för att nå dit behövs samordnade insatser, skriver Jan Hylén och Åke Grönlund.
  • Egen dator löser inte alla problem. Utmaningen är inte bara att använda datorn i undervisningen, utan att förstå hur förutsättningarna för utbildning och lärande förändras i ett digitaliserat samhälle, skriver Martin Tallvid.
  • En positiv effekt med sociala medier är att fler elever deltar aktivt i diskussionen, och att alla elver får utrymme, skriver Martin Löfgren och Per Ahlkvist, Karlshamn.
   

DiU nr 2/11

  • Ledaren: När den digitala agendan blir verklighet
  • NO-undervisning med brottsplatsundersökningar på schemat
  • IT-minister Ann-Karin Hatt skriver: De första digitala stegen måste kunna tas i skolan
  • Läsa, skriva, blogga och publicera. Skriva sig till läsning på datorn. Ljudande tangentbord och talsyntes till alla!Sagoberättandet i digital tidsålder
  • Digitala hörnan samsas med Legobitarna på Tistelstångens förskola
  • Hets! - en bok om skolan
  • Vi spelar oss till kunskap
  • Sollentuna och IT i skolarbetet. Falkenberg: Pedagogiskt nybygge med egen dator: Lärare lär med och av varandra
  • #Merkateder: Så startas debatt från frukostbordet - om Twitter, Jan Björklund och lärare med starka åsikter
  • Debatt: Har verkligen Facebook en given roll i klassrummet?
  • Utveckla lärarkunnandet med Learning Study!
  • Svensk skola har problem. Men är ändå bäst i världen! Eller? frågar Stig Roland Rask
   

 

 

 DiU nr 3/11

  • Ledaren: Skoldebatt i Sverige eller berättelser och verklighet
  • Åttor gör egna spelappar
  • Skriva sig till läsning och individualisering i Ystad
  • Förstaklassare med koll på orden, skrivlust och läsglädje.
  • Täby - eget elevansvar för tekniken och ett mer coachande arbetssätt blsnd lärare?
  • Skolledare i Trollhättan och i Lidköping: jobba med det pedagogiska ledarskapet!
  • Hur tänker dagens unga? av Lovisa Feist, DIUs ungdomsredaktion.
  • Skolan klämd mellan två sköldar, skriver Stig Roland Rask.
  • Kommunala skolriksdagen: Resultat och digital teknik på dagordningen
  • Gy2011, digital kompetens, digital delaktighet var temat för årets konferens i Nätverket för informationskompetens.
  • Wikipedia i klassrummet och källkritiskt tänkande
  • Lära med fysikaliskt korrekt simulering i Umeå.
  • Verktygslådan: Wordle, Prezl, presentationen med kreativt verktyg
   

 

 

 DiU nr 4/11

  • Ledaren: Det går framåt, långsamt framåt, i kommuner.
  • Vi har lagt grunden, säger rektor i Kungsbacka. Henrik Karlsson, grundskolechef i Stenungsund: det är svårare än vi trodde. Varberg förbereder en-till-en med föräldradialog.
  • Västerås: decentraliserar, tekniknyttan blir tydligare. - Vi vill skapa arbetsuppgifter för eleverna som utmanar dem och deras kunskaper, säger Annie Lundin, rektor.
  • Umeå: Lärarna skapar pedagogiska former där lärande står i centrum.
  • Okunskap om teknikutvecklingen hindrar, skriver Daniel Sandin i en krönika.
  • YBC-elever fördjupar sig i bildanalys på Moderna Museet inför konferensen Framtidens lärande.
  • Dags att flytta fokus från införskaffandet av datorer till integration av IKT i undervisningen, menar Per Jönsson och Sanela Mehanovic, Malmö högskola.
  • Erik "Honken" Holmqvist har läst Torkel Klingbergs Den lärande hjärnan och fått nya infallsvinklar på lärande.
  • Med Dipity skapar eleverna vid Smedingeskolan informationsrika och sevärda tidslinjer
   

 

 

 DiU nr 5/11

  • Ledare: Guldäpplet, Framtidens lärande, BETT-resor - DIUs aktiviteter syftar till att utveckla arenor för det kollektiva lärararbetet och skolutvecklingen.
  • Femmor gör svensk-arabiska nyhetssändningar, ettorna skapar digitala ordbilder av v-ord på Stordammen i Uppsala.
  • Tema: miljö för lärande
  • Trappan - entrén i en skola speglar det som skolan vill uppnå.
  • Sveriges elevråds centralorganisation efterlyser studieplatser på skolorna. En femteklass i Hudiksvall designade sitt eget drömklassrum. Datorer kräver mer flexibilitet i undervisningen, även när det gäller rummet, menar Helena Kvarnsell.
  • Vi hämtar miljöinspiration från engelska New Line Learning och YBC i Nacka. Skola med öppenhet, kommunikation, möten, samarbete.
  • Är skolan i dag så hårt ansatt att den förlorat allt sitt självförtroende, undrar Stig Roland Rask i sin krönika.
  • Alla med på tåget in i framtiden - en skolledare, Mikael Parknäs, rektor i Kungsbacka.
  • Trender: Mats Östling spanar in i framtiden: interaktiva tavlor i fokus.
  • Recension: Unga nätmiljöer - nya villkor för samarbete och lärande
  • DIU växer - vi presenterar några av medarbetarna.
  • Unga bearbetar normalitet och diskriminering med film.
  • Datorer som hjälpmedel ställer stora krav på lärarna att ta vara möjligheterna.
   

 DiU nr 6/11

  • Ledaren: Digitaliseringen i skolan behöver synvändor och pionjärer. Guldäpplet är ett pris som lyfter fram vägröjarna.
  • Toårsjubileum för lärarstipendiet Guldäpplet. - Specialpedagogiken är en naturlig del av kommunernas skolutvecklingsarbete, skriver Gunilla Almgren Bäck, vinnare av Guldäpplejuryns särskilda pris.
  • - Vi har öppnat dörrar och fönster till klassrummet, säger Marie Andersson, finalist till Guldäpplet 2011.
  • Åsa Lundholm: - Språket är nyckeln till allt lärande. Helena Kvarnsell: roligare och enklare matte med IT. Båda är finalister till Guldäpplet 2011.
  • Partille satsar på digital teknik till alla från förskola och upp.
  • Surteskolan, Ale: Efter ett år med egna datorer: - Vi skulle inte vilja vara utan dem!
  • Trådlösa nätverk i skolan: Koppla prylen - i skolans nät
  • Det här är DIU: medarbetare.
  • Om våld som underhållning och verklighet, skriver Stig Roland Rask
  • Nya kursplaner: Media inget eget ämne men spelar en central roll i lärandet, skriver Klas Viklund.
  • Satsningen på IKT - en del av helheten
  • Hur står det egentligen till med e-boken?Krister Widell reflekterar kring Kungliga bibliotekets utredningen
   

 

 

DiU nr 7/11

  • Ledaren: Bilder av läget för it i svensk skola?
  • På Gotland tar pedagoger Ingmar Bergman till hjälp för att utmana elevernas kreativitet och filmskapande.
  • Fest, glädjeyra och nya partners när Guldäpplet delades ut för tionde gången
  • Edcamp: konferensen där lärarna styr innehållet
  • Vi elever är redo - men är lärarna det? undrar Nellie Sandström Uhlin, elev, Jämtlands gymnasium, som bevakat Jämtlands konferens om it och skola.
  • En pedagogikspaning av Marie Andersson, vinnare av Guldäpplet 2011.
  • Luleå Tekniska Universitet,tillsammans med Stiftelsen DIU erbjuder en högskolekurs kring dokumentation och läs- och skrivutveckling.
  • Erica Lövgren, reflekterar kring skriva sig till läsning med datorn som stöd, i sin krönika.
  • Skolbiblioteken och den nya skollagen
  • Teknikspaning: genomgång av skolans plattform för lärande. Vilken inriktning har de olika plattformarna? Och Fredrik Paulsson, Umeå universitet om framtidens digitala lärmiljöer.
  • Vi borde veta bättre, helt nytt tankesätt krävs, skriver Mikael Parknäs, rektor i Kungsbacka.
  • Talsyntes - ett lärverktyg för alla elever, pedagogikspaning av Gunilla Almgren Bäck.
  • Förstå fysiken med handens rörelse och enkla appar
   

 

 

DiU nr 8/11

  • Ledare: lärarutbildning måste stå i dialog med praktikerna, inte bara under den inledande utbildningen utan långvarigt, skriver Peter Becker.
  • Egen dator viktig del i Globala gymnasiet, skriver Lars Benon, tidgare rektor och grundare.
  • Pedagogisk erfarenhet som fallskärm och elever med egna datorer - Helena Kvarnsell.
  • En spaning kring talsyntes och dess olika funktioner med Gunilla Almgren Bäck.
  • Marie Andersson: Skattjakt - lämna klassrummet och arbeta ämnesövergripande.
  • Erica Lövgren reflekterar kring lärares lärande.
  • Mats Östling om trender och bubblare.
  • Kunskap och kompetens - kusiner med komplicerad relation
  • Hur bygger vi en skola för framtidens lärande?, undrar Mikael Parknäs,Kungsbacka
  • Steve Jobs: - Fråga inte användarna om framtiden, visa den!
  • DIU ger några glimtar ur datorutvecklingens historia med Steve Jobs i förgrunden.


[Åter till början av sidan]

Stiftelsen DIU, c/o Becker, Bondegatan 1A, 116 23 STH
Uppdaterad: 230220