|
|
[Åter till början av sidan]
| Scandinavian Session på BETT 2013 | Datum | On 1 - On 1 februari 2013 | Ort | London | Arrangör(er) | Stiftelsen DIU | Typ av evenemang | Scandinavian session 1-februari | Innehåll | En Skandinavisk halvdag på BETT-
mässan i London den 30/1 - 2/2.
Stiftelsen DIU är arrangör. Intresset har
varit stort, så nu dubbleras lokalen.
Tre skandinaviska kommuner och
skolor visas upp som exempel på
skolutveckling med IT-stöd. Det blir
Odder kommune och Sakskild skole
från Danmark, Sandvikens kommun
och Murgårdsskolan, Hordaland Fylke
med Nordahl Griegs vidaregående
skole. Stephen Heppell och Oystein
Johannessen modererar sessionen,
som är en premiär för att visa upp
skandinaviska erfarenheter och
exempel på BETT.
Tid och plats: 09.30-12.30 Friday 1st
February, BETT, Platinum Suite 4,
ExCeL London | Webbinformation | http://www2.diu.se/framlar/om/premiar-diu-arrangemang-pa-officiella-bett-massan/ | Målgrupp | | Plats | BETT, Platinum Suite 4, ExCeL London | Pris | | Anmälan | http://www2.diu.se/framlar/om/bett-seminar-2013/ | Kontaktperson/ organisation | Peter Becker | Adress | | Telefon | 0707104453 | Fax | | E-post | peter.becker@diu.se |
[Åter till början av sidan]
| Efter 1 till 1 -hur kan vi använda dig.. | Datum | Ti 4 - Ti 4 februari 2013 | Ort | Stockholm | Arrangör(er) | VLM, SKL, SSI, DIU | Typ av evenemang | Seminarium | Innehåll | Hur kan vi använda digitala lärresurser
i skolan? Seminarium den 4 februari
2013
Digitala lärresurser: Var finns de, vem
gör dem, hur kan de användas och hur
kommer jag åt dem?
Datorer, surfplattor, mobiltelefoner
och trådlösa nät ökar tillgången till
digitala verktyg i skolarbetet, med
plattformar och sociala medier ökar
kommunikationen – men utan bra
digitala resurser blir lärandet
begränsat. För att ta nästa steg i
skolans utveckling är det nödvändigt
att öka tillgången och användningen
av digitala resurser för lärande och
undervisning.
Seminariet pågår mellan kl 10:00-
16:00 på Saturnus konferens i
Stockholm. Anmälan görs på
www.sis.se/tk450. Programpunkter:
Presentation av en Vägledning för en
enklare tillgång för alla till digitala
resurser lärresurser med hjälp av
lärplattformar, standarder och
identitetsfederation
Nordisk utblick - användarexempel
från våra nordiska grannländer
Global utblick - Hur jobbar andra i
världen med att öka användningen av
digitala
lärresurser?
Presentationer från svenska skolor
om hur de jobbar med digitala
lärresurser
Standarders betydelse på
skolområdet – och dess kopplingar till
praktisk användning av digitala
lärresurser. Exempel visas.
Preliminärt: Errol- Elevers resultat,
redovisning och livslångt lärande.
Presentation av ett förslag till ett
nytt projekt under 2013.
Detaljerat program kommer senare | Webbinformation | www.sis.se/PageFiles/13254/Seminarium%20digitala%20lärresurser%20i%20skolan.pdf | Målgrupp | | Plats | Saturnus Konferens, Hornsgatan 15, Sthlm | Pris | 0 kr (icke-närvaro debiteras med 600kr) | Anmälan | http://www.sis.se/tk450 | Kontaktperson/ organisation | | Adress | | Telefon | | Fax | | E-post | |
[Åter till början av sidan]
| OER Sverige- en fråga om kvalitet | Datum | Ti 19 - Ti 19 februari 2013 | Ort | Virtuellt mötesrum i Adobe Connect | Arrangör(er) | LU, LNU, HJ, ITHU, .SE, SUNET, nätverket Dela! | Typ av evenemang | Webinar | Innehåll | Tid: Tisdag 19 februari 2013, 14.00 –
15.00
Plats: Virtuellt mötesrum i Adobe
Connect. Läs mer
Webbinariet hålls på engelska.
Kostnadsfritt. Föranmälan krävs
Länk till mötesrummet kommer att
mailas ut till alla anmälda 1-2 dagar
före seminariet.
För att öppna lärresurser (OER) ska
kunna användas brett och bli en del i
den öppna utbildningskulturen (OEP)
inom högre utbildning är kvalitet en av
huvudfrågorna. Studenter precis som
lärare behöver känna tillit till
materialets trovärdighet, tänkta
målgrupper, användningsområden,
kontext, tillgänglighet med mera. Vilka
kvalitetskriterier gäller och hur skapar
man trovärdighet?
I detta webbseminarium kommer du
att träffa följande experter inom
området:
Professor Gráinne Conole (University of
Leicester, UK) är en välkänd expert
inom området öppen utbildning och
medverkar i flera internationella
initiativ. Hon kommer att beskriva hur
man arbetar idag med kvalitet och
öppna lärresurser, samt lyfta fram
några aktuella projekt och initiativ
inom området.
Fil.dr. Ebba Ossiannilsson (Lunds
universitet) har nyligen disputerat med
en avhandling om kvalitet och
benchmarking av e-lärande inom
högre utbildning
(http://jultika.oulu.fi/Record/isbn978-
952-62-0041-5). Hon kommer att
lyfta fram hur benchmarking kan
användas som metod för
kvalitetsarbete inom en öppen
utbildningskultur. Vidare kommer hon
att ta upp några av de vanligaste
internationella kvalitetsmetoderna
inom området.
Några av de frågor som kommer att
beröras:
Hur skapar vi tillit och trovärdighet
inom OER?
Vilka kvalitetskriterier och metoder
finns idag?
Exempel på good practice
Hur kan benchmarking hjälpa
lärosäten att gå från öppna lärresurser
(OER) till en öppen utbildningskultur
(OEP)?
Målgrupp:
Beslutsfattare inom utbildning, lärare,
bibliotekarier, studenter samt alla
andra med intresse för öppen
utbildningskultur och kvalitetsfrågor.
ANMÄL DIG HÄR!
Arrangörer: LU, LNU, HJ, ITHU, .SE,
SUNET, nätverket Dela!
Flyer att sprida fritt!
http://oersverige.se/media/2012/11/
oer_flyer_WS6_webb.jpg | Webbinformation | http://oersverige.se/media/2012/11/oer_flyer_WS6_webb.jpg | Målgrupp | beslutsfattare inom utbildning,lärare, bibliotekarier, studenter och intresserad | Plats | Virtuellt mötesrum i Adobe Connect | Pris | kostnadsfritt - föranmälan krävs | Anmälan | http://oersverige.se/webbinarium6/ | Kontaktperson/ organisation | | Adress | | Telefon | | Fax | | E-post | |
[Åter till början av sidan]
| Teraflops, petabytes och fjuniga hackare | Datum | Ti 26 - Ti 26 februari 2013 | Ort | Linköping | Arrangör(er) | Dataföreningen, Mjärdevi Science Park och Folkuniversitetet. | Typ av evenemang | Föreläsning | Innehåll | DIGITALA REVOLUTIONER MED LEIF
NIXON, SYSTEMEXPERT NATIONELLT
SUPERDATORCENTRUM
Teraflops, petabytes (och några fjuniga
hackare)
Varför lägger Sverige tiotals miljoner
av skattebetalarnas pengar på
attbygga superdatorer, och är det värt
pengarna? Vad är egentligen en
superdator och vad används Sveriges
snabbaste datorer till?
Varför finns det en hotbild mot
superdatorerna? Vilka är det som vill
förstöra dem, och hur kan man skydda
dem? Finns det kanske nånting som du
som vanlig datoranvändare kan göra
för att hjälpa till?
Frågorna är många, och svaren kanske
stundom överraskande.
Leif Nixon har arbetat med
superdatorer i över ett decennium som
systemexpert på Nationellt
Superdatorcentrum vid Linköpings
universitet. Han är IT-
säkerhetskoordinator för de svenska
superdatorcentrumen, och har som
främsta uppgift att fånga tjuvar i
datorerna. Det är i alla fall vad hans
femårige son säger på dagis.
Föreläsningen anordnas i samarbete
med Dataföreningen, Mjärdevi Science
Park och Folkuniversitetet. | Webbinformation | http://www.datamuseet.se/aktiviteter/forelasningar/ | Målgrupp | | Plats | Datamuseet IT-ceum, Östergötlands museum | Pris | | Anmälan | | Kontaktperson/ organisation | | Adress | Raoul Wallenbergs plats | Telefon | 013-23 03 52 (reception) | Fax | | E-post | |
[Åter till början av sidan]
| Surfplattan i förskolan -Språkutveckling | Datum | On 27 - On 27 februari 2013 | Ort | Göteborg | Arrangör(er) | Pedagogiskt Centrum | Typ av evenemang | Föreläsning | Innehåll | Ingela Lundh tidigare IKT-pedagog och
lärare arbetar numera på Pedagogiskt
Centrum som projektledare inom IT
och Lärande.
Surfplattan i förskolan är en serie av
tre fristående inspirations- och
miniworkshops riktade mot förskolan.
Språkutveckling, Hållbar utveckling
och Blogg: verktyg för pedagogisk
dokumentation. Se
www.pedagogisktcentrum.se för alla
utbildningstillfällen.
Deltagarna har efter kvällen fått en idé
om hur de kan arbeta med surfplattan
som ett verktyg för barns
språkutveckling på förskolan. Kvällen
innehåller en inspirationsföreläsning
med praktiska inslag för
grundläggande användning av
surfplattan. Vi testar bland annat
Skype, animeringsverktyg,
bildpresentationsverktyg och annat
spännande som gynnar barns
språkutveckling och ligger i linje med
förskolans läroplan. Du har med fördel
med dig en surfplatta. Har du ingen
finnas några till utlåning under
kvällen. Deltagarna får
rekommendationer på de appar som
kommer användas innan kvällen så att
de med fördel kan ladda ner dem. | Webbinformation | http://c.plma.se/?q=49799407201618390042 | Målgrupp | personal i förskolan | Plats | Gårdavägen 2, Göteborg | Pris | 590 kr exkl moms. inkl fika | Anmälan | senast 6 februari | Kontaktperson/ organisation | Lislott Lundahl | Adress | | Telefon | | Fax | | E-post | lislott.lundahl@grkom.se |
[Åter till början av sidan]
| Konferens förskoleklass 28 februari | Datum | To 28 - To 28 februari 2013 | Ort | Göteborg | Arrangör(er) | Pedagogiskt Centrum | Typ av evenemang | Konferens | Innehåll | Bornholmsmodellen - en god väg till
läsning
Anna Strid är förskollärare,
grundskollärare (åk 1-3) och
lärarutbildare, och arbetar för
närvarande i Nacka kommun med
fortbildning av verksamma lärare i
förskola och skola. Hon ansvarar där
bl. a för kommunens fonologiska
satsning, som erbjuds till alla
förskoleklasser i kommunen. Hon har
tidigare arbetat som
universitetsadjunkt på Lärarhögskolan
i Stockholm, i kurser som behandlar
läs- och skrivundervisning/-
utveckling.
Att redan i förskoleklassen gå på
upptäcktsfärd bland ord och meningar,
bokstäver och språkljud – det
underlättar lässtarten. Detta har gång
på gång visats genom ett stort antal
forskningsprojekt om den fonologiska
och framförallt den fonemiska
medvetenhetens betydelse som en av
de viktigaste förutsättningarna för
läsning. Att få en funktionell
bokstavkunskap redan innan man
börjar den mer formella läsinlärningen
är också en stor fördel.
I denna föreläsning berättar Anna Strid
om hur språklekar kan användas i
förskoleklass och skola. Även
hemmets och förskolans viktiga roller
när det gäller talspråklig stimulans
belyses. Att ge de små barnen riklig
språkstimulans via t ex aktiv
högläsning och vardagliga samtal är av
avgörande betydelse för barns språk-
läs- och skrivutveckling.
Övergången mellan förskoleklass och
årskurs 1 är också betydelsefull – en
del barn behöver ytterligare fonologisk
träning innan de kan komma igång
med läsningen.
Innehåll:
Vad är läsning? Tidiga
lässtadier/strategier
Förutsättningar för en god
läsutveckling
Tidig språkstimulans - före
Bornholmsmodellen
Bornholmsmodellen - bakgrund, teori
och praktik
Fler vägar till läsning
Vår bästa tid är nu
Micke Gunnarsson är förutom en flitigt
anlitad föreläsare, författare och
grundare till kampanjen ”Varenda
unges rätt till MVG”,
Fredsuppdraget.se samt Barnatro AB.
Vad är egentligen IRL på riktigt? Och
vad krävs av oss vuxna? Micke
Gunnarsson menar att vi ska ”strunta” i
barnen om vi vill dem riktigt väl i
framtiden. Vad menar han med det?
Han beskriver en värld i förändring,
barnatro, mod, entreprenörskap och
digitala medier. Och hur vi som vuxna,
föräldrar, lärare eller pedagoger,
påverkas när våra barn föds med
digitala navelsträngar.
kl.09.00-16.00 | Webbinformation | http://c.plma.se/?q=49799407201618390053 | Målgrupp | personal i förskolan | Plats | Gårdavägen 2, Göteborg | Pris | 890 exkl moms. inkl. lunch och två fika | Anmälan | senast 7 februari | Kontaktperson/ organisation | Lislott Lundahl | Adress | | Telefon | | Fax | | E-post | lislott.lundahl@grkom.se |
[Åter till början av sidan]
| Transformativ pedagogik | Datum | To 28 - To 28 februari 2013 | Ort | Göteborg | Arrangör(er) | Pedagogiskt Centrum | Typ av evenemang | Föreläsning kl.17.30-20.30 | Innehåll | Transformativ pedagogik -
Att förändras i sin verksamhet över tid
genom dokumentation
kl: 17.30 - 20.30
Tarja Häikiö har arbetat som
bildpedagog, pedagogisk handledare
inom förskola/skola och som
planeringsledare för barn och
ungdomskultur vid Kultur Göteborg. Är
idag verksam som lärarutbildare vid
Göteborgs universitet och Fil. Dr. i
konst- och bildvetenskap.
Skolverket har gett ut en publikation
som heter "Uppföljning, utvärdering
och utveckling i förskolan". I denna
diskuteras verksamhetsutveckling i
svensk förskola.
Verksamhetsutveckling är att
kontinuerligt förändra och förändras
som pedagog. I föreläsningen
behandlas hur man kan använda den
pedagogiska dokumentationen som
grund för professionell reflektion och
verksamhetsanalys? Hur omsätter vi
dokumentation som det kontinuerliga
arbetet i förskolan? Hur kan vi värdera
dokumentation? Hur integrerar vi
pedagogisk dokumentation som del av
det dagliga arbetet och
kvalitetsutveckling i förskolan?
Målgrupp: personal i förskolan
Datum: torsdag 28 februari, kl. 17.30-
20.30
Pris: 650 kr exkl. moms, inkl. fika
Anmäl dig senast: torsdag 7 februari
Kontaktperson:
lislott.lundahl@grkom.se
Anmälan görs på nätet och är
bindande efter sista anmälningsdag.
Plats kan överlåtas. | Webbinformation | http://c.plma.se/?q=49799407201618390064 | Målgrupp | personal i förskolan | Plats | Gårdavägen 2, Göteborg | Pris | 650 kr exkl. moms, inkl fika | Anmälan | senast 7 februari | Kontaktperson/ organisation | Lislott Lundahl | Adress | | Telefon | | Fax | | E-post | lislott.lundahl@grkom.se |
[Åter till början av sidan]
|
|