Untitled Document
Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se
Läromedel och lärmiljöer
i dag och i framtiden
Välkommen
till denna bilaga, ställd till Dig och till alla Sveriges
lärare.
Med detta temanummer av Datorn
i utbildningen vill vi på ett jordnära sätt presentera
och diskutera hur IT och de digitala verktygen förändrar
och berikar våra läromedel, de resurser vi har för
att våra elever ska upptäcka och förstå
människa, kultur och natur. Om Nils Holgersson på fantasins
vingar tog oss på resa genom Sverige så har den digitala
tekniken vidgat världen oerhört. Klassrummet har blivit
ofantligt mycket större både fysiskt som Öckerö
skola med sin seglande gymnasieskola och virtuellt genom
resande över Internet. Gunilla Celén för oss
närmare barn och barnarbetare ute i världen. Och fantasin?
Upptäckarglädjen? Toura Hägnesten och hennes elever
har varit ute och spanat med Utbildningsradions webbdeckarna.
Gästskribenten Ana L Valdés resonerar i sin krönika
kring dataspelen och deras betydelse för lärandet idag.
Skrivmaskinen i all ära,
i dag skriver vi med digital teknik. Och inte bara skriver
till vårt förfogande har vi på vårt skrivbord
både ett mörkrum, ett avancerat ljudlabb, ett film-
och videolabb, en tidningssmedja och ett digitalt postverk för
e-post och Internet. För att bara nämna några
av de otroliga möjligheter som ryms i den digitala universalmaskinen.
Uttrycks- och kommunikationsmedlen förändrar radikalt
både lärarens och elevens situation. Detta diskuteras
av Roger Säljö i hans krönika.
Med Örjan Broman besöker
vi i en serie den matematikverkstad, som de flesta av oss har
på skrivbordet men sällan kliver in i: kalkylverkstaden
Excel. Gunnar Jutelius brukar introducera grafiska och webbverktyg;
i det här numret tar han med oss till en studio för
animation. Från den internationella mässan för
IT och lärande, BETT i London i januari, rapporterar Bosse
Andersson om virtuella bibliotek, klassrum på Internet och
samarbetsgrupper så kallade communities. Hur ska
vi hinna lära oss dra nytta av de nya möjligheterna?
Fortbildningen, det livslånga lärandet, är i hög
grad en nödvändighet för oss lärare
liksom för alla andra. I ett reportage från S:t Erik
IT-center i Stockholm ger vi en inblick i studiemöjligheterna
över nätet: virtuella gymnasiestudier.
IT medför snabba förändringar
av formerna och villkoren för arbete, liv och lärande.
Forskningen kan då vara betydelsefull för att ge oss
perspektiv och överblick. I detta nummer hamnar du också
mitt i den debatt som Datorn i utbildningen startat kring forskningen
om skola och IT. Här ger Ulla Riis och kollegor en replik
i debatten.
Med detta nummer av Datorn i
Utbildningen ger vi alltså ett antal bilder av den förändring
av villkoren för lärandet som IT för med sig. Just
det här numret får du gratis. För att varje månad
få tidskriften tecknar du prenumeration.
Som vanligt medverkar många
lärare i Datorn i utbildningen, tidskriften av lärare
för lärare. Den datapedagogiska specialtidskriften
för utbyte av erfarenheter mellan lärare och skolfolk,
för inspiration och idéer. Tidskriften har uppstått
ur lärares behov av fortbildning och mötesplatser kring
erfarenheter av datorstöd i undervisning. Ur det behovet
föddes 1985 Sveriges Datalärarförening, numera
Föreningen Datorn i Utbildningen, med cirka 3500 medlemmar.
Vid årliga rikskonferenser med mängder av seminarier
möts lärare för att dela erfarenheter och få
fortbildning vi ses i Varberg i juni! Oss träffar
du, om du vill, varje månad under terminstid. Får
vi önska dig trevlig läsning!
Peter Becker, Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se
Datorn i Utbildningen nr 1 2001. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!