Untitled Document

Av:Peter Becker
E-post:
peter.becker@diu.se

 

Läromedel och lärmiljöer – i dag och i framtiden

Välkommen till denna bilaga, ställd till Dig och till alla Sveriges lärare.

Med detta temanummer av Datorn i utbildningen vill vi på ett jordnära sätt presentera och diskutera hur IT och de digitala verktygen förändrar och berikar våra läromedel, de resurser vi har för att våra elever ska upptäcka och förstå människa, kultur och natur. Om Nils Holgersson på fantasins vingar tog oss på resa genom Sverige så har den digitala tekniken vidgat världen oerhört. Klassrummet har blivit ofantligt mycket större både fysiskt – som Öckerö skola med sin seglande gymnasieskola – och virtuellt genom resande över Internet. Gunilla Celén för oss närmare barn och barnarbetare ute i världen. Och fantasin? Upptäckarglädjen? Toura Hägnesten och hennes elever har varit ute och spanat med Utbildningsradions webbdeckarna. Gästskribenten Ana L Valdés resonerar i sin krönika kring dataspelen och deras betydelse för lärandet idag.

Skrivmaskinen i all ära, i dag skriver vi med digital teknik. Och inte bara skriver – till vårt förfogande har vi på vårt skrivbord både ett mörkrum, ett avancerat ljudlabb, ett film- och videolabb, en tidningssmedja och ett digitalt postverk för e-post och Internet. För att bara nämna några av de otroliga möjligheter som ryms i den digitala universalmaskinen. Uttrycks- och kommunikationsmedlen förändrar radikalt både lärarens och elevens situation. Detta diskuteras av Roger Säljö i hans krönika.

Med Örjan Broman besöker vi i en serie den matematikverkstad, som de flesta av oss har på skrivbordet – men sällan kliver in i: kalkylverkstaden Excel. Gunnar Jutelius brukar introducera grafiska och webbverktyg; i det här numret tar han med oss till en studio för animation. Från den internationella mässan för IT och lärande, BETT i London i januari, rapporterar Bosse Andersson om virtuella bibliotek, klassrum på Internet och samarbetsgrupper – så kallade communities. Hur ska vi hinna lära oss dra nytta av de nya möjligheterna? Fortbildningen, det livslånga lärandet, är i hög grad en nödvändighet för oss lärare – liksom för alla andra. I ett reportage från S:t Erik IT-center i Stockholm ger vi en inblick i studiemöjligheterna över nätet: virtuella gymnasiestudier.

IT medför snabba förändringar av formerna och villkoren för arbete, liv och lärande. Forskningen kan då vara betydelsefull för att ge oss perspektiv och överblick. I detta nummer hamnar du också mitt i den debatt som Datorn i utbildningen startat kring forskningen om skola och IT. Här ger Ulla Riis och kollegor en replik i debatten.

Med detta nummer av Datorn i Utbildningen ger vi alltså ett antal bilder av den förändring av villkoren för lärandet som IT för med sig. Just det här numret får du gratis. För att varje månad få tidskriften tecknar du prenumeration.

Som vanligt medverkar många lärare i Datorn i utbildningen, tidskriften ”av lärare för lärare”. Den datapedagogiska specialtidskriften för utbyte av erfarenheter mellan lärare och skolfolk, för inspiration och idéer. Tidskriften har uppstått ur lärares behov av fortbildning och mötesplatser kring erfarenheter av datorstöd i undervisning. Ur det behovet föddes 1985 Sveriges Datalärarförening, numera Föreningen Datorn i Utbildningen, med cirka 3500 medlemmar. Vid årliga rikskonferenser med mängder av seminarier möts lärare för att dela erfarenheter och få fortbildning – vi ses i Varberg i juni! Oss träffar du, om du vill, varje månad under terminstid. Får vi önska dig trevlig läsning!

 

Peter Becker, Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se


Datorn i Utbildningen nr 1 2001. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 1 - 01]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 010220