Untitled Document
Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se
DEBATT OM DEMOKRATIPROPOSITIONEN:
Hörs elevers röst i samhället?
Ungdomens röst
behövs i den offentliga dialogen. Det perspektivet saknas i regeringens
strategi för ökad demokrati.
Peter
Becker kritiserar demokratipropositionen.
Regeringen
lade i januari fram sin demokratiproposition, Demokrati för det nya seklet
(prop 2001/02:80), signerad Britta Lejon. Propositionen pekar på att stödet
för demokratin som styrelseform är större än någonsin
i Sverige och världen som helhet. Samtidigt framhäver man att vi bevittnar
krympande valdeltagande (valet 98 hade de lägsta siffrorna i modern tid,
81,4%) och allt färre medlemmar och allt färre aktiva i de politiska
partierna.
Denna paradoxala
situation riskerar
på sikt att underminera demokratin.
Propositionen vill värna den representativa
demokratin och stimulera
medborgardeltagande även mellan de
allmänna valen. Propositionen siktar
till att formulera en strategi för att
åstadkomma en förändring.
Förslagen
har debatterats i pressen,
främst från forskarhåll. Jag vill kommentera
förslaget ur en annan synvinkel än
den som tidigare framförts, nämligen
ur skolans synvinkel. Min kommentar
rör det uppdrag som formuleras för
Skolverket. Ungdomen är ju en nyckelfråga
i det här sammanhanget, det är
här utanförskapet ökat, samtidigt är det
i den här gruppen framtiden grundas.
Förslagen på denna punkt är alltså
avgörande för utvecklingen på sikt.
så hur
ser förslagen ut?
Målen är att öka valdeltagandet, att öka spridningen av
förtroendeuppdrag och att ge fler möjlighet att delta i den politiska
processen. Bland de centrala förslagen enligt Justitiedepartementets sammanfattning
är
- Medborgerlig
förslagsrätt, det vill
säga att en person folkbokförd i
en kommun ska få lov att väcka
ärenden i fullmäktige.
- Regeringen
tillsätter en arbetsgrupp
som ska se över hur användningen
av IT kan befrämja ett brett medborgerligt
deltagande.
- Fullmäktige
i kommun och landsting
ska få ökat inflytande även på
de kommunala bolagens beslut.
- Viss rätt
till ledighet för förtroendevalda
- Förstärkning
av den mångvetenskapliga
demokratiforskningen,
med ett nätverk av doktorander
och forskare.
- Man vill uppmuntra
medborgarpaneler
och ungdomsråd och nya former
för medborgerlig involvering i främst
den lokala politiska aktiviteten.
- Skolan anges
ha en central roll och
skolverket ska ges i uppdrag att
se över hur de politiska partierna
och deras ungdomsförbund lättare
kan få möjlighet att verka i skolan
och informera om sin verksamhet.
Skolverket ska likaså få i uppdrag att
se över tillgången till referensmaterial
som förmedlar kunskap om och
förståelse för den svenska demokratin
och som kan användas i undervisningen
i svenska för invandrare.
Lösningen
vad gäller ungdomens engagemang
i politik och demokrati är alltså:
information.
Ökad information
från regering och
från politiska ungdomsförbund ska
förbättra valdeltagande och politiskt
engagemang. Problemet med den här
propositionen är att demokratifrågorna
i alltför hög grad ses som ett informationsproblem.
Det håller inte.
Information behövs
förstås. Men information
kräver dialog för att tas emot,
speciellt om man vill att den ska förankras
i egna värderingar och aktivt
engagemang. Dialog är alltså nödvändig,
dvs ett samtal där båda parter lyssnar och
är öppna för att förändras. Att förändra
verkligheten i det här avseendet är en lång och omfattande process.
Det kräver
förstås mängder av människors
engagemang och många olika slag
av insatser.
För unga
människor handlar det i
mycket om att släppas in på scenen.
Att möta världen, fundera över den
och diskutera. Låt mig ge några
exempel vilka former det kan ta
sig.
lokal-tv och
webb
för ungdomsdialog
Bosse Ståldal, föreståndare för Folkets hus i Boo i Nacka
utanför Stockholm, startade för tio år sedan en verksamhet med
videoutbildning för arbetslösa ungdomar. Den blev populär. Den
gav ungdomarna en röst och en självkänsla. Det kan nämnas
att Markoolio var en av dessa ungdomar.
Verksamheten växte
till kabeltvsändningar
i Nacka kring lokala
frågor. Man bjöd in politikerna till
diskussion, hade en ungdomspanel som
ställde frågor
. Nyligen tog man ett
nytt steg, bjöd in ett antal personer
och startade Nackaportalen på webb
(www.inacka.nu), för att skapa nya
dialogformer återigen med ungdomar
som drivande i arbetet. Ungdomarna
fick en röst, tog sig ton och upptäckte
att man lyssnade på dem.
vems är
staden?
Ungdomar har sällan språket och kunskaperna att diskutera
planer för ungdomsgårdar eller idrottsplatser, säger bildläraren
Dipak Lahiri vid Fruängsskolan i Stockholm. I bild, SO och andra ämnen
arbetar eleverna med funderingar kring egna rum hur skulle du vilja att
det var?, går vidare till frågor kring skolgård, torg och
stad. Eleverna är ute och fotograferar, läser, diskuterar och funderar
kring staden och dess villkor.
Staden blir en
levande lärobok.
Eleverna får perspektiv på stad och
samhälle. De drömmer och målar sina
fantasier och höjer sina stämmor. I en cdproduktion,
snart följd av en webbplats,
utmanar man nu Sveriges skolor till en
kulturstafett.
skoltidningen
och
det offentliga samtalet
Redaktionen för Datorn i utbildningen har under tre år organiserat
en tävling där elever utmanats att göra Årets bästa
skoltidning i tre åldersklasser: år 0-6, år 7-9
och gymnasiet. Inriktning har främst varit att inspirera skolor och klasser
att göra webbaserade tidningar men också pappersbaserade.
Mediet är inte det centrala, utan att ungdomarna samarbetar, undersöker,
formulerar och framför sina åsikter.
Det har funnits
två tydliga kategorier
av bidrag till denna tävling. Dels har det
varit tematiska tidningar som redovisar
ett temaarbete som bedrivits i en klass
eller en grupp, och dels de tidningar
som har en bredare karaktär, en sorts
junior-lokaltidning. De speglar kultur,
speciellt musik och film, de speglar andra
aktiviteter och de debatterar elevernas
villkor. De här tidningar ger uttryck för
en vilja att undersöka sin omgivning,
sätta sig in i frågor och fundera över
sakernas tillstånd. Eleverna tar här ett
viktigt nästa steg: de formulera sig
offentligt och ger spridning åt sina
synpunkter. De tar steget in på den medborgerliga
arenan. Ofta det
första för eleverna.
ungdomens röst
Antalet exempel kunde ha gjorts många fler. De har alla det gemensamt
att ungdomar, ofta med hjälp av de nya medierna, gör sina stämmor
hörda i det offentliga samtalet. För reformpedagogen Freinet var tryckpressen
en central teknik i skolan. I den klassiska westernfilmen är tryckpressen
symbolen för den fria samhällsdebatten.
Med en medveten
strävan att ge
ungdomen tillgång till och kunskap
att använda de nya medierna kan
ungdomar få en självkänsla och
en röst i debatten. Make yourself
heard säger Ericsson i sin reklam.
Tolkat inte som en privat fråga, utan
som en kollektiv handling i form
av skoltidningen, webbplatsen,
lokal-tv-sändningen är detta viktiga
steg mot medborgerligt engagemang.
Utgångspunkten är inte information
utan engagemang och uttryck i egna
frågor, med hjälp av alla de möjligheter
som de moderna medierna ger.
Åter till
demokratiproppen. Vad jag
skulle vilja se är ett medvetet förhållningssätt
till denna medborgerliga
strävan från ungdomens sida. Här ligger
en stark ådra och det är oerhört betydelsefullt
för demokratin att ta tillvara
denna potential. När demokratipropositionen
ska omvandlas till uppdrag
för Skolverket och senare till projekt
stimulerade av Skolverket är det min
förhoppning att denna typ av elevverksamhet
elevers arbete med att
undersöka frågor, därefter uttrycka sig
medialt och kommunicera detta till
samhället ses i sitt demokratiska
perspektiv och att det ges stöd. Att det
ses som led i arbetet med utvecklingen
och det eviga återskapandet av vår
demokrati. Ungdomarnas röster behöver
höras i det offentliga samtalet.
Peter Becker,
Chefredaktör DiU
E-Post: peter.becker@diu.se
Datorn i Utbildningen nr 1 2002. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!