Untitled Document Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se

 

Det nödvändiga sambandet

Som facklig förtroendeman för lärarna i en kommun för ett antal år sedan upptäckte jag att det fanns två olika hållningar till facket bland medlemmarna. För en del var facket ett sätt att hitta någon annan, Ombudet med stort O, som tog hand om deras egna problem. För andra var det ett sätt att gemensamt tackla och lösa problem. Facket som sambandet. De två hållningarna innebar förstås helt olika sätt att agera som företrädare. Det här gav mig nyttiga lärdomar kring vad människors samarbete kan innebära.

Föreningen och tidningen Datorn i utbildningen bygger på att det behövs mötesplatser för lärare och skolfolk där de kan dela sina erfarenheter och reflektera kring dem. Bakom detta ligger en syn på lärarnas roll och (om vi ska vara lite högtidliga) på kunskap: att kunskap växer ur en kritisk dialog med praktiken. Vad betyder det? Låt mig backa lite i tiden.

När IT dök upp på skolscenen blev det en utmaning. Det fanns ett behov av ömsesidigt stöd, för att fundera över vad datorer innebar för skolan och hur dra nytta av dem för jobbet som lärare. Så växte FDIU fram, med mottot "lärare lär lärare". För oss var det centralt att lösningarna måste växa ur bearbetning av praktiken. Det krävde fysiska möten. Det ledde till Rikskonferenserna, årliga samlingar med åtskilliga hundra lärare från olika landsändar.

Trots att många andra arrangemang sett dagens ljus har FDIUs återkommande mötesplats för lärares mångfacetterade praktik och refl ektion behövts. Det har inte räckt med forum där budskap och idéer förts ut, utan behovet har funnits av dem där den praktiska erfarenheten talat. Ett forum där erfarenheter förmedlas och debatteras. Med utrymme för praktikinslag - hur jobbar du konkret: med vilket upplägg, vilka program, med vilka svårigheter och vilka resultat? Lärare lär lärare.

Men årliga konferenser räcker inte på långa vägar. IT är en så stor och omvälvande kraft att det krävs mycket mer av erfarenhets- och tankeutbyte. En tidskrift blev nödvändig. Med obetydliga resurser, jämfört med statliga och kommersiella satsningar, har den bestått. För många är FDIU främst en datapedagogisk tidskrift, med många lärare som medarbetare. Med syftet att vara ett forum för skolans folk att dela erfarenhet kring IT och lärande och refl ektera kring detta, både klassrumsnära och i ett större perspektiv. Med den stora fond av erfarenhet som samlats under DOS- och fyrtornsprojekt blev det naturligt för DIU att argumentera för en ny inriktning av IT-utvärderingarna och av skol-IT-forskningen, med ett mer praktiknära perspektiv. I DIU startade vi en forskningsdialog.

I våras valdes en ny styrelse för FDIU, med uppdraget att förnya mötesplatsen Rikskonferensen. Det arbetet pågår just nu. Till hösten ska resultatet synas i form av en ny typ av konferens. Idén är att mötas lokalt och globalt på en gång. Lokal dialog för att dela erfarenheter och nationell spetskompetens för att få perspektiv. Med rötter i FDIU-traditionen söker vi en dialog mellan praktiker, och mellan praktiker och praktiknära forskare.

FDIUs idé är att vara en mötesplats för skolans folk att utifrån praktiken och i dialog med andra formulera och främja en pedagogik för skola med IT. Det är ingen dålig utmaning. Och i det arbetet behöver vi ha dig med!

 

Peter Becker,
Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se


Datorn i Utbildningen nr 1 2004. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 1 - 04]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 040227