Untitled Document

Lovisa Feist,
elev YBC, Nacka
ungdomsreporter DIU

 

BETT 2010:
Tekniken effektivt hjälpmedel
- pedagogiken gör skillnaden

”The world’s largest educational technology event.” En kort men bra mening som förklarar BETT på bästa sätt. En mässa där du kan finna allt från interaktiva tavlor och bord till nya skolportaler och filminspelningar av lektioner. BETT är helt enkelt något utöver det normala, det är mässan för framtidens skolor.

Innan jag kom till världens största mässa kring IT och lärande hade jag inte några större förväntningar. Vilken är den senaste datorn som rekommenderas till skolor och elever? Hur kommer datorn att användas inom framtidens lärande? Och vad anses som det bästa sättet att kommunicera mellan lärare och elever i dagens samhälle? Men denna mässa var så mycket mer än vad jag någonsin hade anat. Mycket hoppade upp i mitt huvud och tankarna började fara runt i en mycket hög fart.

Catja Färdig, Daniel Tano och Lovisa Feist, från gymnasieskolan YBC i Nacka, bevakade BETT för DIUs räkning. Foto: Johanna Gagner.

Dagens klassrum i en ”normalskola” ser ut som den gjorde för 50 år sedan, med bok, papper och penna samt en lärare som har alla svar på elevernas frågor och funderingar. Det enda som har bytts ut är svarta tavlan mot whiteboard. Om dagens klassrum ser exakt likadant ut som det gjorde för 50 år sedan, kommer de att fortsätta göra det i 50 år till? Nej, jag tror faktiskt inte det. I alla fall inte helt, vilket jag hoppas. Tekniken utvecklas dagligen och BETT visade mig att framtidens klassrum snart kommer att kanske vara dagens klassrum.

Touch – det nya måstet
Många utställare visade möjligheterna med touchscreen, både på tavlor och bord. Utbudet av leverantörer och användningsområden av touchscreen har växt starkt på en relativt kort tid.

Jag tror att vi inom en snar framtid kommer att få se touchscreen i framtidens klassrum. Skrivbord kommer nog att bli utbytta till interaktiva bord och våra ordinarie whiteboards har redan nu, sakta men säkert, utvecklats till interaktiva tavlor. Många av dagens datorer har både tangentbord och touchscreen.

Jag kan förstå att många är intresserade men frågan är: Om vi glömmer bort för en stund att det handlar om att peka på en skärm, vad är det mer som gör touchscreen så speciellt? Inget egentligen, enligt mig. Datorerna ser exakt likadana ut, med tangentbord och en normalstor skärm men dock utan en mus. Interaktiva tavlor fungerar exakt som en dator inkopplad till en projektor, dock utan en mus. Allt handlar bara om att vara kreativ och använda sig av sina fingrar.

Hur vill ungdomar lära?
Något annat som jag blev nyfiken på under BETT var professor Stephen Heppells undersökning om på vilket sätt barn och ungdomar egentligen vill lära sig och utvecklas. I dag arbetar man som elev mycket med att skriva av det läraren säger eller har skrivit upp på tavlan. När Heppell i sin undersökning frågade barn och ungdomar hur de egentligen vill lära sig svarade de: Arbeta tillsammans i grupp, jobba med datorer samt få komma ut och möta världen.

Egentligen är jag inte förvånad över hur vår generation vill lära sig saker, jag har själv känt och känner fortfarande exakt likadant. Jag minns hur det var under grundskoletiden, att kämpa sig igenom en lektion med skrivkramp i handen när läraren står framme vid tavlan och skriver, eller sitta med 20 olika papper om Antikens Grekland som man ska läsa på.

Jag kan förstå barn och ungdomar som blir skoltrötta efter att i dagar, veckor och år göra ungefär samma sak i skolan. Jag tror att genom att växla lite och ändra på dagens inlärningssystem kan det både bli lättare och effektivare att faktiskt lära sig nya saker.

Yngre barn i fokus
Mycket på BETT kretsade runt yngre barn, ny lekfull inlärning, dansmattor som kan träna upp matematikförmågan, färgglada klassrum, plattformar designade för barn… listan kan bli lång. Vad händer med oss ungdomar som har nått högstadiet och gymnasiet? Ska vi fortsätta arbeta på samma sätt som vi har gjort i flera decennier?

Alla skolor på olika nivåer bör använda ny och modern teknik för inlärandet. Det kommer på sikt att öka motivation och dialog mellan lärare, elever och föräldrar. Vi får en effektivare skola som möter morgondagens krav på kunskap på arbetsmarknaden. Men, jag tror egentligen inte att tekniken är den stora lösningen på framtidens lärande och klassrum, utan jag ser det mer som ett effektivt hjälpmedel. Att börja jobba på ett annat pedagogiskt sätt och försöka att utveckla själva lärandet till en ny nivå, är något vi borde se mer efter än själva tekniken.

Seminariepedagogik
Jag själv går på en gymnasieskola, YBC i Nacka kommun, som tänker lite annorlunda. Vi jobbar med det så kallade 1-1, vilket är en dator per elev. Tekniken finns med oss dagligen, men är som ett sorts hjälpmedel för både oss elever och lärare istället för en lösning för hur vi ska arbeta. Dock tror jag att det största skälet till att min skola har blivit morgondagens skola, är det som vi kallar för seminariepedagogik. För mig har denna arbetsform, som varierar mellan allt från seminarier i mindre grupper, projektarbeten, föreläsningar samt klassundervisning, fått mig att växa som person. Från att vara den där blyga lilla flickan på högstadiet som mådde dåligt när hon skulle tala inför en grupp människor, till att vara en avslappnad tjej som kan stå i evigheter och tala om ett visst ämne, och samtidigt tycka att det är kul!

Seminariepedagogiken ser jag som ett effektivt och roligt arbetsätt som faktiskt gör det lättare att både lära sig och tänka på ett helt annat sätt än tidigare. Jag kan bredda min kunskap mer nu och känner redan, när jag har ett och ett halvt år kvar på gymnasiet, att jag är mycket mer redo för både universitet och arbetslivet.

Mycket har hänt på 50 år i världen. Jag tror att BETT fick mig att förstå att även skolvärlden rör på sig, sakta men säkert. Jag både tror och hoppas att vi, om 50 år, kommer kunna blicka tillbaka och fundera på hur skolan, klassrummen och lärandet såg ut förr. För varför ska inte skolan få sin förändring när resten av världen ser helt annorlunda ut sedan 60-talet? Jag vet faktiskt inte, gör du?

 

Lovisa Feist,
elev YBC, Nacka
ungdomsreporter DIU

Video DIUs BETT-seminarium från bloggen Framtidens Lärande.

Framtidsspaning på BETT
DIU hade med sig tre gymnasieelever från YBC i Nacka till BETT, Lovisa Feist, Catja Färdig och Daniel Tano. De tre medverkade i det seminarium DIU anordnade på svenska ambassaden och de begav sig ut på spaning på BETT med utgångspunkt i sina erfarenheter som elever i en nytänkande skola och med sina tankar om framtidens skola. I var sin artikel speglar de sin bild av BETT och sina tankar kring framtidens skola.



Datorn i Utbildningen nr 1 2010. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)








FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Nominera huvudman före 14 juni 2023









Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 1 - 10]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 100213