Untitled Document

ÅSA KRONKVIST
högskolan Kristianstad
E-Post: asa.kronkvist@hkr.se

 

Efterlyses:
Policy för öppna lärresurser

”Framtiden för OER i Sverige - policy och praktik” hette en konferens för högskolevärlden som gick av stapeln i början av februari. Ett ganska hopplöst namn, egentligen. Vem vet vad en OER är? Universitetskansler Anders Flodström, som inledde konferensen, började med att berätta att han fått googla för ta reda på vad som menades.

OER står för Open Educational Resources, alltså öppna lärresurser. Varför vi ska använda en engelskspråkig förkortning har jag inte riktigt begripit, och förstår fortfarande inte efter konferensen. Att policy är viktigt för att vi ska få mer fart på öppna lärresurser i högre utbildning i Sverige är däremot tydligt.

Forskningsmaterial fritt tillgängligt
Jan Hagerlid från Kungliga Biblioteket gjorde en jämförelse mellan öppna lärresurser och den öppna publiceringen av vetenskapligt material i tidskrifter och databaser. Open Access-rörelsen startade i början av 90-talet och att forskningsresultat och artiklar ska publiceras fritt tillgängliga är nu på väg att bli norm. Allt fler forskningsfinansiärer och lärosäten kräver det. Det blir en policyfråga för de som bekostar forskningen, och det blir en situation där forskaren har allt att vinna på att publicera sitt material öppet.

Som policyfråga kan det också handla om att utbildningsanordnare gör vinster när lärresurser görs tillgängliga. Patrick McAndrew från OLnet berättade hur Open University räknar med att man fått 13 000 nya studenter som en effekt av att man gjort kursmaterial fritt tillgängligt på webbplatsen Open Learn.

I Norge har öppna lärresurser blivit en nationell policyfråga. Jens Breivik berättade bland annat om hur fria digitala lärresurser för gymnasiet läggs ut på Nasjonal digital laeringsarena.

Så praktiken då? Vad händer just nu? Share.TEC – Sharing Digital Resources in the Teaching Education Community – är ett EU-projekt med målsättningen att samla resurser lämpliga för lärarutbildning och göra dem tillgängliga. En viktig del är att skapa bra sökmöjligheter för att lärare ska kunna hitta det de söker.

Projektet OER i öppna digitala arkiv har just avslutat en kartläggning av läget i Sverige. Deras rapport finns att ladda ned. Fritt tillgänglig, naturligtvis.

Rätt tid skapa egna resurser
På tåget hem tänker jag att det aldrig funnits en bättre tid än nu för att skapa egna lärresurser. Var och varannan dag kommer det nya programvaror och onlineverktyg för att bygga samman material, så väl själv som tillsammans med andra. Många av dem är gratis. CreativeCommons-rörelsens utveckling gör att det blir allt lättare att hitta foton, ljud och videoklipp att använda som del av sin resurs. Allt snabbare uppkopplingar och ökade möjligheter att nå Internet mobilt gör resurserna allt mer tillgängliga. Då återstår egentligen bara två saker – någon måste vilja skapa dem, och någon måste vilja använda dem.

 

ÅSA KRONKVIST
högskolan Kristianstad
E-Post: asa.kronkvist@hkr.se

länkar
Directory of Open Access Journals: www.doaj.org
OLnet – Open Learning Network: http://olnet.org
Open Learn: www.open.ac.uk/openlearn
Nasjonal digital laeringsarena: http://arkiv.ndla.no
Share.TEC: http://www.share-tec.eu
OER i öppna digitala arkiv: http://oeriir.blogspot.com



Datorn i Utbildningen nr 1 2010. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)



Nominera huvudman före 14 juni 2023




Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023













[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 1 - 10]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 100213