På utsidan ser Djäkneparken i Norrköping
ut som vilken kommunal skola
som helst, även om den har en lite
annorlunda bakgrund som kommunal
flickskola fram till 1970.
Det är på insidan som skillnaden ligger
– i synsätt, arbetsformer och styrning
av verksamheten.
”Vi på skolan har tänkt medverka
på Framtidens lärande för att visa hur
man för lärandets bästa måste se IKT
som en helhet. Vi tycker inte man kan
utesluta några delar i den kedja vi
byggt upp på skolan för att skapa en
kreativ inlärningsmiljö för eleverna.
Hoppas det låter intressant.”
Så löd ett mail från Mikael Pedersen,
IT-pedagog på Djäkneparksskolan,
en 7 - 9 skola i Norrköping. I
mitten av december som resulterade i
ett besök i mitten av januari och pekar
fram mot Framtidens lärande i mitten
av maj.
Djäkneparken är något så ovanligt
som en självstyrande kommunal
skola. Det innebär att bland annat att
skolan hanterar sin ekonomi själv,
med möjlighet att planera långsiktigt
– alla pengar måste inte användas
innan årets slut utan kan sparas och
användas till lite större investeringar
längre fram. Just långsiktigheten lyfts
fram av Jenny Linde, biträdande chef
på skolan.
– Vi kan verkligen lägga den pedagogiska
planeringen till grund för
våra investeringar. Satsningen på 1-1
är ett sådant exempel, vi genomförde
den för hela skolan i den takt vi klarade
av.
Det finns en genuin vilja att
förändra skolan, detta är dessutom
något som ligger i skolans uppdrag
som självstyrande enhet – att trampa
ny mark och gå före. Samtidigt som
skolan är självstyrande är den en del
av kommunen: administrativa system,
personal, delar av elevhälsan och ITmiljön
är samma som för alla andra
skolor.
Matte och tavlor
Djäkneparken satsar på mycket på
matematik, ett utvecklingsarbete som
föregick datorsatsningen. Det pedagogiska
utvecklingsarbetet startade
med frågan: Vad behöver vi ändra för
att lyckas bättre? Resultatet blev att
skolan skapade ett helt eget heltäckande
material, införde större och mer
heltäckande undervisningsblock och
satsade på interaktiva tavlor.
– Det krävdes en full arbetsvecka
för att samla ihop allt vi redan hade
gjort. Detta kunde vi använda som
grund för att skapa vårt eget material,
säger Mikael.
Pedagogiken kom först, tekniken
blev en följd av nytt tänkande. Idag
finns och används interaktiva tavlor i
alla klasser och ämnen.
Vad kommer först datorer eller
pedagogik?
1-1 projektet är ett annat exempel på
skolans grundfilosofi. När skolled-
ningen föreslog att skolan skulle köpa
in datorer bromsade pedagogerna:
– Först tog vi reda på vad vi ville
göra, vad vi skulle använda datorerna
till och på vilket sätt vi ville förändra
det pedagogiska arbetet. Vilken
fortbildning behövdes, vilket undervisningsmaterial
skulle vi använda?
Därefter köpte vi in datorerna, berättar
Mikael.
En följd av att bygga en bra pedagogisk
grund innan datorerna kom
på plats var behovet av en ny lärplattform:
– Införandet av It’s learning blev
en naturlig följd av 1-1. Vi behöver
samverka och dela, vara öppna mot
omvärlden och möta nya utmaningar.
Att ha en gemensam plattform är en
del i att skapa en helhet i skolan – alla
finns med, elever, pedagoger, fritidsgården,
skolledare, städpersonal och
vårdnadshavare. Idag publicerar alla
pedagoger genomgångar, planeringar,
material, mål, och tester, tillgängligt
för alla. När eleverna är klara med
arbetet får de respons via plattformen,
det kan även föräldrar se. Vi sköter i
stort sett allting via plattformen.
Alla ska med
För Jenny är det självklart att alla
elever ska med – eleven ska mötas
utifrån sin nivå men vara en del av
samma helhet. Likvärdigheten är central,
även för den internationella klassen
med många nyanlända elever.
På samma sätt är det självklart att
försöka involvera föräldrarna på olika
sätt, inte minst med hjälp av lärplattformen.
Till att börja med öppnades
de olika kurserna, nu kan föräldrarna
vara mer delaktiga i själva undervisningen
tillsammans med sina barn.
En bra arbetsmiljö förutsätter att
teknik och pedagogik fungerar tillsammans.
Att själv ta ansvar för sin
utrustning, att själv kunna administrera
sin dator, är därför självklart för
Mikael.
– Öppenheten gäller också för
datorerna.
Att ständigt lära sig – våga fråga –
aldrig stanna av. Det är Djäkneparksskolan!