Untitled Document Text: Mats Östling
E-post: mats.ostling@diu.se

 

Djäkneparken, Norrköping:

En skola som styr sig själv

På utsidan ser Djäkneparken i Norrköping ut som vilken kommunal skola som helst, även om den har en lite annorlunda bakgrund som kommunal flickskola fram till 1970.

Det är på insidan som skillnaden ligger – i synsätt, arbetsformer och styrning av verksamheten.

”Vi på skolan har tänkt medverka på Framtidens lärande för att visa hur man för lärandets bästa måste se IKT som en helhet. Vi tycker inte man kan utesluta några delar i den kedja vi byggt upp på skolan för att skapa en kreativ inlärningsmiljö för eleverna. Hoppas det låter intressant.”

Så löd ett mail från Mikael Pedersen, IT-pedagog på Djäkneparksskolan, en 7 - 9 skola i Norrköping. I mitten av december som resulterade i ett besök i mitten av januari och pekar fram mot Framtidens lärande i mitten av maj.

Djäkneparken är något så ovanligt som en självstyrande kommunal skola. Det innebär att bland annat att skolan hanterar sin ekonomi själv, med möjlighet att planera långsiktigt – alla pengar måste inte användas innan årets slut utan kan sparas och användas till lite större investeringar längre fram. Just långsiktigheten lyfts fram av Jenny Linde, biträdande chef på skolan.

– Vi kan verkligen lägga den pedagogiska planeringen till grund för våra investeringar. Satsningen på 1-1 är ett sådant exempel, vi genomförde den för hela skolan i den takt vi klarade av.

Det finns en genuin vilja att förändra skolan, detta är dessutom något som ligger i skolans uppdrag som självstyrande enhet – att trampa ny mark och gå före. Samtidigt som skolan är självstyrande är den en del av kommunen: administrativa system, personal, delar av elevhälsan och ITmiljön är samma som för alla andra skolor.

Matte och tavlor
Djäkneparken satsar på mycket på matematik, ett utvecklingsarbete som föregick datorsatsningen. Det pedagogiska utvecklingsarbetet startade med frågan: Vad behöver vi ändra för att lyckas bättre? Resultatet blev att skolan skapade ett helt eget heltäckande material, införde större och mer heltäckande undervisningsblock och satsade på interaktiva tavlor.

– Det krävdes en full arbetsvecka för att samla ihop allt vi redan hade gjort. Detta kunde vi använda som grund för att skapa vårt eget material, säger Mikael.

Pedagogiken kom först, tekniken blev en följd av nytt tänkande. Idag finns och används interaktiva tavlor i alla klasser och ämnen.

Vad kommer först datorer eller pedagogik?
1-1 projektet är ett annat exempel på skolans grundfilosofi. När skolled- ningen föreslog att skolan skulle köpa in datorer bromsade pedagogerna:

– Först tog vi reda på vad vi ville göra, vad vi skulle använda datorerna till och på vilket sätt vi ville förändra det pedagogiska arbetet. Vilken fortbildning behövdes, vilket undervisningsmaterial skulle vi använda? Därefter köpte vi in datorerna, berättar Mikael.

En följd av att bygga en bra pedagogisk grund innan datorerna kom på plats var behovet av en ny lärplattform:

– Införandet av It’s learning blev en naturlig följd av 1-1. Vi behöver samverka och dela, vara öppna mot omvärlden och möta nya utmaningar. Att ha en gemensam plattform är en del i att skapa en helhet i skolan – alla finns med, elever, pedagoger, fritidsgården, skolledare, städpersonal och vårdnadshavare. Idag publicerar alla pedagoger genomgångar, planeringar, material, mål, och tester, tillgängligt för alla. När eleverna är klara med arbetet får de respons via plattformen, det kan även föräldrar se. Vi sköter i stort sett allting via plattformen.

Alla ska med
För Jenny är det självklart att alla elever ska med – eleven ska mötas utifrån sin nivå men vara en del av samma helhet. Likvärdigheten är central, även för den internationella klassen med många nyanlända elever.

På samma sätt är det självklart att försöka involvera föräldrarna på olika sätt, inte minst med hjälp av lärplattformen. Till att börja med öppnades de olika kurserna, nu kan föräldrarna vara mer delaktiga i själva undervisningen tillsammans med sina barn.

En bra arbetsmiljö förutsätter att teknik och pedagogik fungerar tillsammans. Att själv ta ansvar för sin utrustning, att själv kunna administrera sin dator, är därför självklart för Mikael.

– Öppenheten gäller också för datorerna.

Att ständigt lära sig – våga fråga – aldrig stanna av. Det är Djäkneparksskolan!

 

Mats Östling
E-post: mats.ostling@diu.se

Skolans webbplats:
www.djäkneparksskolan.se.



Datorn i Utbildningen nr 1-2013. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)








Nominera huvudman före 14 juni 2023




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023









Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 1 - 13]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 130219