Att säga IT är enkelt, att förankra informationsteknik i skolans vardag – och i takt därmed förändra denna vardag! – är långt svårare. I förra numret av Datorn i Utbildningen ställde vi frågor kring IT-strategier.
    Vi pekade på pedagogiken för IT-skolan: kan den baseras på elevers självständiga arbete kring ämnesanknutna problem? PBI+IT som Göran Wendelhof formulerade det. Kan arbete med simuleringar i mikrovärldar vara en väg frågade Hugo Wikström.
    Nu för vi frågan om arbetssätt vidare, bland annat med Ingela Cronsioe-Rubarths artiklar kring multimedia som verktyg för skolans skrivande. Ett elevstyrt 'skrivande' i vid mening som blir ett centralt verktyg för lärandet. Och Gunnar Jutelius utökar vår målarlåda med 3D-Grafik.
    Vi för diskussionen vidare kring biblioteket, Internet och undersök-ande arbetssätt bland annat med Örjan Salös inspirerande exempel från Örnsköldsvik.
    Vi passar på att studera det nya fenomenet Datortek, snart i varje kommun. Alla olika, men med dator-anknuten utbildning för arbetslös ungdom som gemensam grund.
    Hur ser de nya läromedlen ut? Vi granskar ett intressant försök från Bonnier med ett läromedel med anknytning till nätet. Denna svala förebådar en storm av nya satsningar. Historieläraren Per Höjeberg funderar vidare utifrån över denna fråga ett antal CD-skivor för historieundervisningen.

Att vardagen med IT i skolan blir annorlunda intygar Timo Vilgats från Kiruna. Det blir "ett nytt yrke", som han uttrycker det.

Vi ses på Föreningen Datorn i Utbildningens konferens i Ronneby, den 3-4 maj. Väl mött!

Peter Becker



Datorn i Utbildningen nr 1 1996. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 980729