Bonniers "Replik", lärobok i samhällskunskap för gymnasieelever, lyckas fånga vårt öga och intresse direkt och den känns angelägen utan att för den skull bli krystad eller inställsam för att tilltala ungdomar.
– Det jag undrade redan innan jag slog upp boken var om de under 1990-talet alltmer aktuella och diskuterade frågorna skulle finnas med i "Replik", säger Sara Gustafsson,
Afroditi Hadjoudes,
Sara Gustafsson tycker vidare att det är bra att "Replik"– författarna fått med förklaringar på uttryck som används dagligen i massmedia och som är nödvändiga att känna till för att hänga med i debatten.
Men dataupplevelsen blev litet av en besvikelse. Vad vi förväntade oss var en uppdatering av inaktuell information i boken samt en för-djupning av bokens ämnen.
– Det vi fann var dock meddelanden från de olika politiska partierna och företagens egna sidor samt hänvisningar till olika personer i riksdagen m.m., vilket var något annat, säger Maja.
Sara tycker att sidorna blir som en hänvisning, som en hjälp att hitta ny information, vilket hon i och för sig anser är bra, men hon påpekar att objektiviteten, som är en av grundpelarna i en lärobok, går förlorad på vägen.
– Men bara man är medveten om detta att objektiviteten inte längre finns där, så kan det bara bli positivt eftersom man då övar sig i att handskas med subjektiva källor. Det här är bara ett nytt sätt att arbeta på, säger Maja.
– Och dessutom är både subjektivitet och objektivitet ständigt diskuterade ämnen inom samhälls-kunskapen, avslutar Afroditi.
Elever vid Kungsholmens gymnasium i Stockholm
Viktiga frågor
– Jag såg det som en nödvändighet att de skulle finnas med och mycket riktigt så gjorde de det; kapitlen om miljö, invandring, rasism och EU-frågan t.ex.
– En samhällskunskapsbok idag utan de ämnena skulle inte kunna användas, säger Maja Becker,EU-frågan
Vi är alla eniga om att det ändå ges för lite utrymme åt EU-frågan, eftersom den är så otroligt viktig nu. EU kommer att bli vårt nya "hemland" och organisationen i Bryssel förblir hemlig, säger de och tycker att det måste bli en ändring på det, samt att det är samhällskunskapen som måste ge eleverna den information som de behöver."objektiviteten, som är en av grundpelarna i en lärobok, går förlorad på vägen"
– Hela boken är väldigt bra upplagd, säger Afroditi. Den är pedagogisk och språket är klart och tydligt. Texten under en rubrik håller sig till ämnet, vilket är viktigt.
Internet
Det nya med "Replik" som lärobok är att den har en egen hemsida på Internet. Efter det positiva intrycket från läroboken, tänkte de tre gymnasieeleverna att Replik bara kunde bli bättre genom hemsidan på nätet."bara man är medveten om att objektiviteten inte längre finns där, så kan det bara bli positivt eftersom man då övar sig i att handskas med subjektiva källor"
Sara Gustafsson,
Maja Becker,
Afroditi Hadjoudes
Sara tel 08-81 18 66
Maja, tel 08-694 83 31
Afroditi tel 08-651 13 28
Upplagt 960226. Synpunkter, tips och artiklar? Skriv till redaktionen!
Artiklar ur DiU är copyrightskyddade. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
Åter till DiU nr 1´s innehåll
Åter till början på sidan
Skoldatanätet