ledare

Peter Becker, Chefredaktör
e-post: peter_becker@lector.kth.se

Välkommen till nya datorn i utbildningen

Dator hemma, dator i skolan. När vi startade Datorn i Utbildningen för ett dussin år sedan var datorn en sällsynthet. Inte nu längre. Den har blivit vanlig i skolan – fast mycket återstår innan den ständigt finns till hands – och ännu vanligare i hemmen. Som lärare har man behov av idéer, uppslag för både undervisningen och det egna arbetet – och kanske för en del aktiviteter hemma. Lärares behov av stöd kring pedagogiskt datorbruk förändras. Därmed också tidskriften.


Vi blir många fler datoranvändare. Därmed behöver tidskriften breddas. Skrivas och redigeras för fler. När vi gör läsarenkäter, senast våren 98, brukar vi få samma resultat. Beröm av läsekretsen. Men när vi frågar får vi också stöd för det vi nu genomför: tunnare nummer men tätate utgivning. Läsarna vill behålla karaktären, ”gör inte om för mycket” är en typisk kommentar. Vi har vänner och läsare långt utanför lärarkretsen, ”det här är en jättebra tidskrift”. Till hösten kommer vi ut en gång i månaden. Vi vill nå alla skolor, alla personalrum vid skolor och utbildnings-förvaltningar. Tidskriften ska bli mer lättläst, lättare att hitta i och ta till sig.

Vi vänder oss till fler. Med idéer och diskussion, med material för fortbildning och med konkret material för lektionerna och recensioner av de pedagogiska programmen. Nu följer vi läraren hem, inte bara i skolan. I arbetet med förberedelser, med egen fortbildning. Med att beställa en bok, eller annat du gör hemma med dator.
Vad gör barn och ungdomar med datorn hemma? Vad gör läraren med dator hemma? Underhållning, spel och nöjen. Internet, vilka möjligheter innebär det? Lärandet sprids. Det räcker inte längre med en skolgång, kanske följd av universi-tet, för ett helt livs verksamhet. Kunskapstillväxten gör att vi hela tiden lär oss nytt. Ny teknik, som Internet och mobiltelefoner, är en viktig del av detta nya.

Vår främsta styrka är du. Det är lärare som bidrar med materialet till Datorn i Utbildningen, det är ur skolans vardag vi hämtar stoffet. Det är ur skolans vardag erfarenheterna och kunskapen växer. Därför betyder läsarnas förslag och kontakter mycket för oss. Jag hävdar att de flesta lärare underskattar värdet av sina egna lärarerfarenheter. De är inte ensamma om det. Det gör också skolledare och utbildningsadministratörer. Värdet av att berätta om ett lyckat – eller misslyckat – upplägg, en ansats, en planering, ett tips som underlättar eller ett projekt som nydanar. Hur ofta är du på en studiedag där lärare diskuterar och reflekterar uti-från sitt vardagsarbete? Vi söker dina erfarenheter. Vi hjälper dig att dela dem med andra.

Vi förnyar oss. Datorn i Utbildningen är ingen datatidning, vi skriver om användning av datorer. Vi är en datapedagogisk facktidskrift. Det tänker vi fortsätta vara, och vi fortsätter att skriva för lärare. Här är vi hemma. Här finns ett fortsatt stort behov. Vi ses, lite oftare framöver!

 

Peter Becker, Chefredaktör
e-post: peter_becker@lector.kth.se


Datorn i Utbildningen nr 1 1999. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 1 - 99]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 990504