ledare
Peter Becker, Chefredaktör
e-post: peter_becker@lector.kth.se
Välkommen till nya datorn
i utbildningen
Dator
hemma, dator i skolan. När vi startade Datorn i Utbildningen
för ett dussin år sedan var datorn en sällsynthet.
Inte nu längre. Den har blivit vanlig i skolan fast
mycket återstår innan den ständigt finns till
hands och ännu vanligare i hemmen. Som lärare
har man behov av idéer, uppslag för både undervisningen
och det egna arbetet och kanske för en del aktiviteter
hemma. Lärares behov av stöd kring pedagogiskt datorbruk
förändras. Därmed också tidskriften.
Vi blir många fler datoranvändare. Därmed behöver
tidskriften breddas. Skrivas och redigeras för fler. När
vi gör läsarenkäter, senast våren 98, brukar
vi få samma resultat. Beröm av läsekretsen. Men
när vi frågar får vi också stöd för
det vi nu genomför: tunnare nummer men tätate utgivning.
Läsarna vill behålla karaktären, gör
inte om för mycket är en typisk kommentar. Vi
har vänner och läsare långt utanför lärarkretsen,
det här är en jättebra tidskrift. Till
hösten kommer vi ut en gång i månaden. Vi vill
nå alla skolor, alla personalrum vid skolor och utbildnings-förvaltningar.
Tidskriften ska bli mer lättläst, lättare att hitta
i och ta till sig.
Vi vänder oss till fler. Med idéer och diskussion,
med material för fortbildning och med konkret material för
lektionerna och recensioner av de pedagogiska programmen. Nu följer
vi läraren hem, inte bara i skolan. I arbetet med förberedelser,
med egen fortbildning. Med att beställa en bok, eller annat
du gör hemma med dator.
Vad gör barn och ungdomar med datorn hemma? Vad gör
läraren med dator hemma? Underhållning, spel och nöjen.
Internet, vilka möjligheter innebär det? Lärandet
sprids. Det räcker inte längre med en skolgång,
kanske följd av universi-tet, för ett helt livs verksamhet.
Kunskapstillväxten gör att vi hela tiden lär oss
nytt. Ny teknik, som Internet och mobiltelefoner, är en viktig
del av detta nya.
Vår främsta styrka är du. Det är lärare
som bidrar med materialet till Datorn i Utbildningen, det är
ur skolans vardag vi hämtar stoffet. Det är ur skolans
vardag erfarenheterna och kunskapen växer. Därför
betyder läsarnas förslag och kontakter mycket för
oss. Jag hävdar att de flesta lärare underskattar värdet
av sina egna lärarerfarenheter. De är inte ensamma om
det. Det gör också skolledare och utbildningsadministratörer.
Värdet av att berätta om ett lyckat eller misslyckat
upplägg, en ansats, en planering, ett tips som underlättar
eller ett projekt som nydanar. Hur ofta är du på en
studiedag där lärare diskuterar och reflekterar uti-från
sitt vardagsarbete? Vi söker dina erfarenheter. Vi hjälper
dig att dela dem med andra.
Vi förnyar oss. Datorn i Utbildningen är ingen datatidning,
vi skriver om användning av datorer. Vi är en datapedagogisk
facktidskrift. Det tänker vi fortsätta vara, och vi
fortsätter att skriva för lärare. Här är
vi hemma. Här finns ett fortsatt stort behov. Vi ses, lite
oftare framöver!
Peter Becker, Chefredaktör
e-post: peter_becker@lector.kth.se
Datorn i Utbildningen nr 1 1999. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!