Det är nu tjugo år
sedan svenska skolan fick sin första kursplan i datalära. Det är
också tjugo år sedan Föreningen Datorn i utbildningen startade.
Det är lätt att
känna en viss svindel när man tänker tillbaka. Det var en annan
värld, i Orwells
år 1984. Utan mobiler, utan e-post, utan ordbehandlare, utan persondatorer.
Våra
vanor har förändrats på ett makalöst vis. Den nya tiden
har gripit in i vardagens alla
hörn. Även i klassrummets minsta vrår.
I det här numret gläntar vi på framtiden
där även mobiltelefonen ses som en del
av undervisningsmiljön. Hur då? Vi är långt ifrån
några svar, men Isak Benyamine
ställer frågan utifrån en aktuell diskussion om mobilens vara
i skolan. Och videon
fångad genom DV-kameran eller genom mobilen håller
snabbt på att bli självklar
i ungdomars värld. Med kameran som penna skildrar de sin värld, som
det uttrycks i
en av numrets artiklar. Det blir en självklar del av aktiviteter att man
dokumenterar
dem, snabbredigerar och sänder till kompisar eller direkt lägger ut
på nätet. Mediernas
betydelse har vuxit enormt sedan 1984. Och Ana Valdés visar i sin artikel
hur kriget
blivit den centrala metaforen i dataspelens värld. Samtidigt måste
vi se och ta vara på
möjligheterna: till egna uttryck, nya språk och nya kanaler för
individer och medborgare
att nå varandra, över hela världen. Det betyder också
möjligheter till information,
till insyn, till samverkan och till inflytande. Ungdomen står mitt i skärningspunkten
mellan möjligheterna och hindren för utveckling. Och skolan har en
roll att stärka
dem i denna punkt. Hur?
Det är en utmaning för skolan att kunna inta en
dynamisk roll i denna samhälleliga
omvandlingsprocess. Att ge kunskaper, insikter och självförtroende
att möta det nya.
Vilka kunskaper? IT har både accelererat kunskapsexplosionen, givit oss
tillgång till
information i tidigare oanad utsträckning och dessutom tvingat oss fundera
över vad
kunskap och tänkande är. Se där ett motiv till att DIU bett Ola
Svärd ta oss med
på en resa i gränslandet mellan filosofi och pedagogik, i en serie
artiklar. Vi behöver
orientera oss på nytt, när landskapet runt oss förändras.
Desto allvarligare när visionerna
saknas och ledningen brister, så som författarna varnar i några
debattinlägg i
detta nummer.
Men många i skolan ger sig ut i det nya landskapet,
möter elevers medievärldar, hjälper dem att hitta egna vägar
och de kunskaper som behövs för att färdas tryggare och mer framgångsrikt.
Nu pågår nomineringen till Guldäpplet 2004 (www.diu.se/guldapple),
lärarstipendiet till den eller de lärare som förnyat lärandet
med stöd av IT. Här kan du med din nominering bidra till att uppmuntra
den kollega som gått före, stött elever och kollegor.
Vi behöver hjälpas åt för att möta
skolans utmaning, att trots tuffa sparbeting
möta framtiden och ge eleverna det stöd de behöver i början
av färden. Hjälps åt gör
vi genom att fundera över vårt arbete och dela våra erfarenheter,
i mötet med kollegor.
Föreningens stora uppgift nu är arbetet tillsammans med andra för
att utveckla
regionala mötesplatser för detta erfarenhetsutbyte, de regionala konferenserna
SVIT
04 som går av stapeln den 2 november.
Föreningen firar naturligtvis sitt tjugonde år
med ett kalas. Det blir ett seminarium
där vi blickar framåt och en fest, dit läsare av Datorn i utbildningen
härmed bjuds
in. Mer information och anmälningsmöjligheter finner du framöver
på tidningens
webbplats, www.diu.se. Den 4 juni träffas vi i Stockholm, boka in en festlig
kväll!
Och innan dess:
Ägna en stund åt att fundera över hur annorlunda
din tillvaro blivit sedan 1984!