Untitled Document Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se

 


Nu firar vi tjugo år

Det är nu tjugo år sedan svenska skolan fick sin första kursplan i datalära. Det är också tjugo år sedan Föreningen Datorn i utbildningen startade. Det är lätt att känna en viss svindel när man tänker tillbaka. Det var en annan värld, i Orwells år 1984. Utan mobiler, utan e-post, utan ordbehandlare, utan persondatorer. Våra vanor har förändrats på ett makalöst vis. Den nya tiden har gripit in i vardagens alla hörn. Även i klassrummets minsta vrår.

I det här numret gläntar vi på framtiden där även mobiltelefonen ses som en del av undervisningsmiljön. Hur då? Vi är långt ifrån några svar, men Isak Benyamine ställer frågan utifrån en aktuell diskussion om mobilens vara i skolan. Och videon – fångad genom DV-kameran eller genom mobilen – håller snabbt på att bli självklar i ungdomars värld. Med kameran som penna skildrar de sin värld, som det uttrycks i en av numrets artiklar. Det blir en självklar del av aktiviteter att man dokumenterar dem, snabbredigerar och sänder till kompisar eller direkt lägger ut på nätet. Mediernas betydelse har vuxit enormt sedan 1984. Och Ana Valdés visar i sin artikel hur kriget blivit den centrala metaforen i dataspelens värld. Samtidigt måste vi se och ta vara på möjligheterna: till egna uttryck, nya språk och nya kanaler för individer och medborgare att nå varandra, över hela världen. Det betyder också möjligheter till information, till insyn, till samverkan och till inflytande. Ungdomen står mitt i skärningspunkten mellan möjligheterna och hindren för utveckling. Och skolan har en roll att stärka dem i denna punkt. Hur?

Det är en utmaning för skolan att kunna inta en dynamisk roll i denna samhälleliga omvandlingsprocess. Att ge kunskaper, insikter och självförtroende att möta det nya. Vilka kunskaper? IT har både accelererat kunskapsexplosionen, givit oss tillgång till information i tidigare oanad utsträckning och dessutom tvingat oss fundera över vad kunskap och tänkande är. Se där ett motiv till att DIU bett Ola Svärd ta oss med på en resa i gränslandet mellan filosofi och pedagogik, i en serie artiklar. Vi behöver orientera oss på nytt, när landskapet runt oss förändras. Desto allvarligare när visionerna saknas och ledningen brister, så som författarna varnar i några debattinlägg i detta nummer.

Men många i skolan ger sig ut i det nya landskapet, möter elevers medievärldar, hjälper dem att hitta egna vägar och de kunskaper som behövs för att färdas tryggare och mer framgångsrikt. Nu pågår nomineringen till Guldäpplet 2004 (www.diu.se/guldapple), lärarstipendiet till den eller de lärare som förnyat lärandet med stöd av IT. Här kan du med din nominering bidra till att uppmuntra den kollega som gått före, stött elever och kollegor.

Vi behöver hjälpas åt för att möta skolans utmaning, att trots tuffa sparbeting möta framtiden och ge eleverna det stöd de behöver i början av färden. Hjälps åt gör vi genom att fundera över vårt arbete och dela våra erfarenheter, i mötet med kollegor. Föreningens stora uppgift nu är arbetet tillsammans med andra för att utveckla regionala mötesplatser för detta erfarenhetsutbyte, de regionala konferenserna SVIT 04 som går av stapeln den 2 november.

Föreningen firar naturligtvis sitt tjugonde år med ett kalas. Det blir ett seminarium där vi blickar framåt och en fest, dit läsare av Datorn i utbildningen härmed bjuds in. Mer information och anmälningsmöjligheter finner du framöver på tidningens webbplats, www.diu.se. Den 4 juni träffas vi i Stockholm, boka in en festlig kväll! Och innan dess:

Ägna en stund åt att fundera över hur annorlunda din tillvaro blivit sedan 1984!

 

Peter Becker,
Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se



Datorn i Utbildningen nr 2 2004. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 04]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 040328