Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 2-05

På www.diu.se publiceras ett urval ur varje utgivet nummer.
Vill du läsa hela tidningen, beställ här!


2
html
 

Kunskapens källor
I mixen mellan källor på nätet, bilder ur medier och material från förlag sker en förvandling av läromedlen. Inte bara ekonomin utmanar.

4
  Aktuell hjärna på webben
Hjärnan är temat för en ny utställning som turnerar runt i landet och också delvis visas på webben.
6   Skattjakt och sagoberättande i dataåldern
– Barnen lär av varandra, de refl ekterar tillsammans när de skapar sagorna. Både när det gäller hur själva historien ska gå framåt och när det gäller tekniken, säger Birgit Allard förskollärare i Lingons förskoleklass där barnen användr datorn som berättarmaskin.
10
  Lusten att berätta
Skapandet och sagorna står i fokus för berättandet på Apelsingatans förskola i Tynnered. Och i barnen verktygslåda ingår både kritor, såg och dator.
12
html
 

Barnkulturens berättarmaskin
– Det är dags att krossa myten om datorn som enbart en passiviserande spelmaskin, menar Anna Klerfelt som forskar kring hur barns skapar berättelser med dator. Berättelser är intimt förknippade med barns utveckling och datorn kan också vara en berättarmaskin.

16
 

Zappa och knappa
Peter Becker rapporterar från Zappa, knappa, chatta. Ett seminarium kring framtidens mediestödda lärande, arrangerat av UR.

18   Språklig medvetenhet med Wendy och Tim
Toura Hägnesten har testat På äventyr med Wendy och Tim, ett datorprogram där olika språkövningar ingår i en saga.
20   Konsten att söka, hitta och kritiskt granska
– Informationssökningskompetens är en basfärdighet och det ska genomsyra undervisningen. Det är ingenting man kan överlåta åt några sidor i läroboken som går igenom hur informationssökning går till, menar forskaren AnnBritt Enochsson.
24   Egen radiokanal med podcasting
I USA fi nns det redan skolledare, lärare och elever som producerar egna radioprogram – podcasts – och distribuerar dem via Internet och ner i elevernas mp3-spelare. När börjar svenska lärare och skolledare utnytttja den nya möäjligheten till kommunikation, undrar Bosse Andersson.
26 IKT i fl erkulturella skolor:
Grunden på plats för nybygge

– Skolorna är förändringsbenägna, de är i utveckling och ser möjligheter på ett helt annat sätt nu än innan projektet, säger Patrik Hernwall, forskare på Södertörn Högskola som tillsammans med norska forskaren Guri-Mette Vestby utvärderat Osloprojektet IKT i flerkulturella skolor.
28 Regionförening bildad i västra Sverige
Föreningen Datorn i Utbildningen har fått ytterligare en regionförening, denna gång i västra Sverige. Det var handledarföreningen för IT i utbildningen, HIT, som på sitt årsmöte beslutade att gå in som regionförening i FDIU.
30
html
Thunderbird lyfter e-posten:
Åskfågel ökar solchansen

Enkel och skräpfri brevlåda för e-post. Det har många drömt om på sistone, då skräpposten fyllt lådorna. Öppna gratis-programmet Thunderbird, syskon till webbläsaren Firefox, har snabbt blivit populärt. Mats
Östling guidar dig genom installa-
tionen av Thunderbird.
33 Årsmöte i föreningen Datorn i Utbildningen
I maj är det dags för årsmöte i Föreningen Datorn i Utbildningen. Årsmötet hålls i Göteborg och i anslutning till mötet arrangeras ett seminarium med Arne Trageton.
34 Sveriges television öppnar sina arkiv på webben
I och med att Sveriges Televisionn börjar lägga ut sina gamla arkivfi lmer på nätet blir klassiska nyhetshändelser som Norrmalmstorgsdramat, Berlinmurens fall och Estonias undergång tillggängliga
via webben.


Datorn i Utbildningen nr 2 2005. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 05]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 050327