Untitled Document Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se

 

Kunskapens källor?

Fem hundra kronor per elev och år läggs på läromedel i svensk grundskola. En blygsam del av kostnaden för elevers skolgång, runt 1 procent. I en klämd ekonomi har skolan hållit tillbaka läromedelskontot. Läromedelsproducenterna har i flera år försökt göra politiker och föräldrar medvetna om detta. Arrangerade bilder ur fullklottrade, inaktuella läromedel har bränt sig fast på näthinnan. Budskapet har varit tydligt: eleverna behöver rejäla, aktuella läromedel.

Och vi vet ju att det finns svulster i skolans ekonomi. Som lokalkostnaderna vilka skjutit i höjden, som resultat av kommuners ekonomiska policy. Men ekonomin är inte enda skälet till förlagens trångmål.

Begreppet lärobok förknippas ofta med föråldrade föreställningar, ”historieboken” eller ”matteboken”. Den om läroboken som kursens röda tråd, som ensam definierande kursen. Utgiven av ett läromedelsförlag, faktagranskad och skolanpassad. Byggd på beprövad erfarenhet, utarbetad av erfarna lärare och redaktörer. Och många studier har visat hur läroböcker i hög grad styrt undervisningen. Men bilden förändras.

Med tidningar, radio och TV blir andra källor tillgängliga. Inte alls anpassade och bearbetade, men rykande aktuella. Världen speglad i medierna, direkt tillgänglig i skolan. Många väntade sig att läromedel nu skulle bli läromedia, med pedagogiskt genomarbetade material. Men de fick inte det genomgripande genomslag i skolan som man väntat sig. Med Internet har något nytt skett. På tio år har en ny informationskanal etablerat sig i skolan. Den ställer många föreställningar på huvudet.

Här finns inte ett genomtänkt urval och fackgranskat material. Här finns dagens tidningsartiklar – före den tryckta versionen!, radions nyhetssändningar, myndigheters information men också porrsidor och nazipropaganda. Den enskilde läraren ställs inför en roll som tidigare författaren och förlaget iklädde sig, av källkritisk fackgranskare och uttolkare av kursplanen. Mer än så, den enskilde eleven ställs inför den vuxne medborgarens krav, att kunna värdera och sålla. Att självständigt orientera sig i det myllrande rika mediebruset. Lärorika steg mot vuxna medborgarroller – men krävande. Som bland annat Alexandersson och Limberg visat, har skolan och lärarna ännu inte alls hunnit ifatt denna situation. Det ställs helt nya krav på lärares kompetens. Hur många lärarutbildningar, skolor och skolledare har tagit konsekvensen?

Bortom detta händer något med vår bild av läromedel. Begreppet faller isär. Det klassiska läromedlet visar sig bestå av många olika komponenter. Här finns källmaterial, begreppsbildning och terminologi, översikter och tolkningar av sammanhang, systematiska studieplaner med genomtänkt progression, lärarhandledningar, studiehandledningar och frågeställningar, ämnesuppslag för självständiga arbeten, tester och prov. Flera av dessa utvecklas starkt på nätet. Källorna och verkligheten blir tillgängliga.

Därtill uppstår helt nya fenomen. Kontakt med yttervärlden, exempelvis direkt kontakt med forskare eller politiker via e-post och webb. Arenor uppstår för elever och klasser att direkt visa upp resultat, för föräldrar eller vänskolan på Nya Zeeland. Lärarhandledningar och tips tillgängliga över nätet, från förlag eller sådana platser som Lektion.se där 20 000 medlemmar delar sitt pedagogiska material med varandra. Och lärare talar om att spela in lektionsgenomgångar på dvd eller mp3, bland annat för sjuka elever. Lärare vill kunna handla läromedel på samma sätt som delarna till det nya köket, som läromedelsforskaren Ingela Korsell säger, via nätet, efter eget huvud och i egen mix. Och så öppnas perspektivet för att elever i ökad utsträckning själva plockar samman sin mix av kurser, källor, lässtöd, distanskurser och diskussionsfora. Naturligtvis inspirerade, handledda och bedömda av sin lärare. Och med stöd av skolan – inte som kunskapsmonopol men som mötesplats för samtalet om allt detta. Vi går från lärobok och läromedel till lärmiljöer.

Det ställs helt nya krav på förlagens utgivning och tänkande.

 

Peter Becker,
Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se



Datorn i Utbildningen nr 2 2005. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 05]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 050327