Untitled Document Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se

 

IT – bara för specialister?

”Det där kan väl du som IT-ansvarig ta hand om.” Känner du igen repliken? Det har varit en vanlig hållning, både från skolledare och kollegor. Då har det inte bara rört sig om underhåll och skötsel av maskinpark och installationer. Det har ofta även rört vilka programvaror man har och tillgången till utrustning.

En gång i tiden var det så också i företagsvärlden. I flera decennier var IT ett specialistuppdrag, för tekniker i vita rockar som hade privilegiet att betjäna dessa speciella maskiner. Företagsledningarna lärde sig under slutet av 1900-talet, den hårda vägen, att den hållningen inte höll. IT-frågorna var sammanflätade med arbetsprocesserna. En IT-lösning innebar alltid en viss modell för arbetet. Hur man såg på det, på de anställda, deras uppgifter och utförandet av dem. Det innebar val – som påverkade hela företagets utveckling. Ledningen insåg att man inte kunde släppa detta ifrån sig.

”En skolledare måste förhålla sig till IT och använda IT när det är lämpligt”, säger Lena Elfvingsson, skolledare i en intervju i detta nummer. Det håller inte längre att skolan tror sig klara av sitt uppdrag utan att integrera IT i arbetet – och då både i lärandet, och i allt arbete omkring detta (som portföljer, omdömen, betyg, utvecklingssamtal etc) liksom i annat som informationen i skolan, kontakten med föräldrar, frånvarorapportering etc.

I våra spalter har vi rapporterat om frånvarosystem med SMS till föräldrar, om arbete med portfölj för att synliggöra elevresultat och lärandeprocesser, arbete med IUP och betyg. Vi rapporterar om hur lärmiljön kan se ut, om klassrum med IT, med Internetaccess och projektor för kommunikation och spegling av omvärlden liksom med interaktiva skrivtavlor för klassrumsdialogen. Vi introducerade Arne Trageton och pedagogiken och utrustningen för skriv-och-läsintroduktionen.

Med de krav som nu ställs på skolan – och därmed dess ledning – krävs moderna metoder för att gå i land med uppgiften. Det är centrala beslut i skolan kring hur informationen ska organiseras – läromedel och material över internet, omdömen och betyg, information till hemmen samt till elever och personal. Att införa IT-lösningar underlättar i många sammanhang, men är det inte genomtänkt och förankrat kan det bli fel, frustrerande och kostsamt. Att överlåta frågorna på andra händer blir ofta både dyrt och problematiskt. Lösningar måste arbetas fram i samspel mellan leverantörer, ledning och personal. Top-down-modellen från IBMs 70-tal håller inte idag. Här behövs dialog mellan skolledning, personal, kommun och utomstående specialister.

Skolan kan heller inte direkt överta lösningar från andra håll. Skolan har ett mycket speciellt uppdrag i samhället, med kunskapsöverföring från en generation till en annan, och socialisering, anpassning till det givna samhället – och samtidigt lägga en grund för förnyelse. Det gamla sätten att tänka kan inte helt gälla i framtiden, eftersom framtid är en annan tid, då världen helt visst kommer att se annorlunda ut än den gör idag. Skolan ska ge elever en grund för att gå vidare, som självständiga och ansvarstagande, kunniga och sociala medborgare.

Skolan måste hitta sina egna vägar och där är IT en nödvändig komponent för elever, för lärare och för ledning.

Peter Becker



Datorn i Utbildningen nr 2 2006. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 06]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 060420