TEMA: Kommunal Skolriksdag 2007 Surfa lugnt en fråga om attityd,
kunskap och metod
De digitalt infödda, så
kallas de ibland, den
generation för vilken
Internet med alla sina
möjligheter är lika
självklart som tv:n,
telefonen och elektriciteten.
I skolan och
hemmet möter de en
vuxengeneration med
helt andra referensramar.
Internet är inte ett tonårsproblem utan
ett vuxenansvar. En stor del av vuxenvärlden
har för lite koll på den virtuella
världen, säger Hansi Carlson, IT-strateg
på IT-sektionen, Sveriges Kommuner
och Landsting.
Och Internet för de digitalt infödda
är inte detsamma som att surfa runt på
olika webbplatser. De virtuella världarna
är mångfacetterade och gigantiska jämfört
med en vanlig svensk kommun. Mötesplatsen
Lunarstorm hade i december 2007
närmare tre miljoner unika besökare och
varje dag görs ungefär 3,5 miljoner textinlägg.
På Playahead laddas runt 38 000
nya bilder upp varje dag. Den virtuella
världen Second life, som växer sig allt
större, har närmare fem miljoner invånare,
online-spelet World of Warcraft har drygt
8,5 miljoner registrerade spelare från hela
världen.
För många vuxna är Internet en plats
för att uträtta bankärenden, planera
semestern eller söka efter information.
Ungdomarna spelar dataspel samtidigt
som tv:n är igång, de kommunicerar
med sina kompisar via messenger, håller
ett öga på sitt krypin på Lunarstorm och
lyssnar på musik samtidigt.
De digitala sammanhangen är en
integrerad del av ungdomarnas värld.
Och vi måste guida ungdomarna rätt,
annars guidar de sig själva, säger Hansi
Carlson.
möjligheter och risker
Möjligheterna är självklart stora. Barn
och ungdomar skaffar sig nya vänner
och kontakter långt utanför den egna
skolan och kommunen. De kan publicera
sig, samarbeta med andra, utveckla sina
intressen, och skaffa virtuella erfarenheter
kring allt från att söka jobb till att
manövrera flygplan.
Men på samma sätt som i övriga samhället
förekommer det även tvivelaktiga
ekonomiska transaktioner, brottslighet ,
manipulerade bilder och mobbning.
Vi kan som vuxna inte rycka på
axlarna och säga att vi inte kan. Vi måste
ta vårt ansvar och kliva in i de digitala
sammanhangen. Diskutera frågor om
etik och säkerhet i de digitala världarna
på samma sätt som vi tar upp de frågorna
i andra sammanhang.
Ungdomarna tänker många gånger
inte efter, de gör saker eftersom det går
att göra. De testar gränserna, utnyttjar
tekniken. Smygtagna och manipulerade
bilder är ett exempel. När Hansi Carlson
har besökt skolor och pratat om Internetsäkerhet
har han ibland visat hur enkelt
det är att manipulera en bild som någon
lagt ut på nätet.
De tänker inte på, och förstår inte
konsekvenserna av att en bild de själva
lägger ut kan manipuleras och användas
i andra sammanhang.
it-kompetens i skolan
Skolans it-användning och lärarnas itkompetens
är också en nyckelfråga.
Lärarna behöver bättre it-kompetens.
Både för att kunna förstå och guida
ungdomarna, men också för att lära sig
hur man kan dra nytta av ungdomarnas
kommunikationsvanor och använda it på
ett nytt sätt i planering, kommunikation
och undervisning.
Gunilla Celén, utvecklingsledare på
Barn- och utbildningsförvaltningen i
Sävsjö är inne på samma linje.
Många lärare har inte kunskapen och
förmågan att använda sig av möjligheterna
med it i undervisningen. Det är ett ansvar
för kommunen och skolledningen, men
lärarna har också ett eget ansvar.
När man inte själv har tillräcklig kunskap
är det svårt att möta oroliga föräldrar
på utvecklingssamtalen som förväntar sig
att skolan ska sitta inne med lösningen.
Vi måste också prata om möjligheterna,
utan att för den skull blunda för
riskerna. Många av våra elever har fl er
vänner digitalt än de har fysiskt i lilla
Sävsjö, de hittar kompisar med samma
intressen och det stöd som ungdomarna
ger varandra på de virtuella möteplatserna
behöver också lyftas fram i debatten.
Surfa lugnt bakgrund
Surfa lugnt hemma och i skolan
Internetsäkerhet berör i dag alla på ett
eller annat sätt, i hemmet, i skolan,
på arbetsplatsen. Att kunna vara trygg
på Internet är en fråga både om medvetenhet,
kunskap och säker teknik.
Surfa Lugnt är en nationell kampanj för
Internetsäkerhet som drivs av en bred
koalition av företag från IT-branschen,
myndigheter och organisationer, bland
andra Sveriges Kommuner och Landsting.
På Surfa Lugnts webbplats finns mängder
av matnyttig information om bland annat spam, antivirusprogram, brandväggar,
bedrägerier på nätet och annat som rör säkerhet på nätet. Det finns också
en expertpanel som svarar på frågor.
För ungdomar och skolor finns särskilt material och förslag till hur man kan
lägga upp en aktivitet kring säkerhet på nätet i skolan.
Webbadress: www.surfalugnt.se
Vuxna behöver mer kunskap
Fredrik Hallberg som forskar kring virtuella
gemenskaper och organisationer
efterlyser kunniga vuxna i debatten om
dataspel, online-spel och Internet.
I debatten verkar det ofta som om
dataspel är något ont som borde förbjudas.
Det behövs en större och bättre
debatt. Och då är det bekymmersamt
om den ena parten i debatten, det vill
säga föräldrar och vuxna, inte är bekanta med området. Och det enda sättet att komma vidare är att lära sig mer. Att visa intresse, vara med ungdomarna när de spelar, fråga varför de gör på det ena eller andra sättet.
En början till att lära sig mer om området är att titta på de två intressanta
filmer som finns på Surfa Lugnts webbplats där Fredrik Hallberg intervjuas och delar med sig av sitt kunnande på området samt ger tips och råd till föräldrar och andra vuxna. Webbplats: www.surfalugnt.se (Filmerna hittar du under fliken ’Under 18’).
Det unga Internet
Det finns mycket bra material att hämta på
nätet kring barn, ungdomar, Internet, digital
mobbning med mera. Kampanjen Det Unga
Internet har pågått ett par år och drivs av
Medierådet. Nytt är filmen E-mobbning som ger
tips om vad man kan göra för att förebygga problem och hur man kan få hjälp.
Webbadress: www.medieradet.se
Kolla källan är en annan bra utgångspunkt med artiklar, guider och
länkar till organisationer och myndigheter som arbetar med frågor
kring att vara säker på nätet.
Webbadress: www.skolutveckling.se/skolnet/kolla