Untitled Document

Av: Carina Näslundh
E-Post: e-post: carina@diu.se

 

TEMA: Kommunal Skolriksdag 2007
Surfa lugnt – en fråga om attityd, kunskap och metod


De digitalt infödda, så kallas de ibland, den generation för vilken Internet med alla sina möjligheter är lika självklart som tv:n, telefonen och elektriciteten. I skolan och hemmet möter de en vuxengeneration med helt andra referensramar.

– Internet är inte ett tonårsproblem utan ett vuxenansvar. En stor del av vuxenvärlden har för lite koll på den virtuella världen, säger Hansi Carlson, IT-strateg på IT-sektionen, Sveriges Kommuner och Landsting.

Och Internet för de digitalt infödda är inte detsamma som att surfa runt på olika webbplatser. De virtuella världarna är mångfacetterade och gigantiska jämfört med en vanlig svensk kommun. Mötesplatsen Lunarstorm hade i december 2007 närmare tre miljoner unika besökare och varje dag görs ungefär 3,5 miljoner textinlägg.

På Playahead laddas runt 38 000 nya bilder upp varje dag. Den virtuella världen Second life, som växer sig allt större, har närmare fem miljoner invånare, online-spelet World of Warcraft har drygt 8,5 miljoner registrerade spelare från hela världen.

För många vuxna är Internet en plats för att uträtta bankärenden, planera semestern eller söka efter information. Ungdomarna spelar dataspel samtidigt som tv:n är igång, de kommunicerar med sina kompisar via messenger, håller ett öga på sitt krypin på Lunarstorm och lyssnar på musik – samtidigt. – De digitala sammanhangen är en integrerad del av ungdomarnas värld. Och vi måste guida ungdomarna rätt, annars guidar de sig själva, säger Hansi Carlson.

möjligheter och risker
Möjligheterna är självklart stora. Barn och ungdomar skaffar sig nya vänner och kontakter långt utanför den egna skolan och kommunen. De kan publicera sig, samarbeta med andra, utveckla sina intressen, och skaffa virtuella erfarenheter kring allt från att söka jobb till att manövrera flygplan. Men på samma sätt som i övriga samhället förekommer det även tvivelaktiga ekonomiska transaktioner, brottslighet , manipulerade bilder och mobbning.

– Vi kan som vuxna inte rycka på axlarna och säga att vi inte kan. Vi måste ta vårt ansvar och kliva in i de digitala sammanhangen. Diskutera frågor om etik och säkerhet i de digitala världarna på samma sätt som vi tar upp de frågorna i andra sammanhang. Ungdomarna tänker många gånger inte efter, de gör saker eftersom det går att göra. De testar gränserna, utnyttjar tekniken. Smygtagna och manipulerade bilder är ett exempel. När Hansi Carlson har besökt skolor och pratat om Internetsäkerhet har han ibland visat hur enkelt det är att manipulera en bild som någon lagt ut på nätet.

– De tänker inte på, och förstår inte konsekvenserna av att en bild de själva lägger ut kan manipuleras och användas i andra sammanhang.

it-kompetens i skolan
Skolans it-användning och lärarnas itkompetens är också en nyckelfråga. – Lärarna behöver bättre it-kompetens. Både för att kunna förstå och guida ungdomarna, men också för att lära sig hur man kan dra nytta av ungdomarnas kommunikationsvanor och använda it på ett nytt sätt i planering, kommunikation och undervisning. Gunilla Celén, utvecklingsledare på Barn- och utbildningsförvaltningen i Sävsjö är inne på samma linje.

– Många lärare har inte kunskapen och förmågan att använda sig av möjligheterna med it i undervisningen. Det är ett ansvar för kommunen och skolledningen, men lärarna har också ett eget ansvar. När man inte själv har tillräcklig kunskap är det svårt att möta oroliga föräldrar på utvecklingssamtalen som förväntar sig att skolan ska sitta inne med lösningen.

– Vi måste också prata om möjligheterna, utan att för den skull blunda för riskerna. Många av våra elever har fl er vänner digitalt än de har fysiskt i lilla Sävsjö, de hittar kompisar med samma intressen och det stöd som ungdomarna ger varandra på de virtuella möteplatserna behöver också lyftas fram i debatten.

 Surfa lugnt – bakgrund

Surfa lugnt – hemma och i skolan
Internetsäkerhet berör i dag alla på ett eller annat sätt, i hemmet, i skolan, på arbetsplatsen. Att kunna vara trygg på Internet är en fråga både om medvetenhet, kunskap och säker teknik. Surfa Lugnt är en nationell kampanj för Internetsäkerhet som drivs av en bred koalition av företag från IT-branschen, myndigheter och organisationer, bland andra Sveriges Kommuner och Landsting.

På Surfa Lugnts webbplats finns mängder av matnyttig information om bland annat spam, antivirusprogram, brandväggar, bedrägerier på nätet och annat som rör säkerhet på nätet. Det finns också en expertpanel som svarar på frågor. För ungdomar och skolor finns särskilt material och förslag till hur man kan lägga upp en aktivitet kring säkerhet på nätet i skolan.
Webbadress: www.surfalugnt.se

Vuxna behöver mer kunskap
Fredrik Hallberg som forskar kring virtuella gemenskaper och organisationer efterlyser kunniga vuxna i debatten om dataspel, online-spel och Internet. – I debatten verkar det ofta som om dataspel är något ont som borde förbjudas. Det behövs en större och bättre debatt. Och då är det bekymmersamt om den ena parten i debatten, det vill säga föräldrar och vuxna, inte är bekanta med området. Och det enda sättet att komma vidare är att lära sig mer. Att visa intresse, vara med ungdomarna när de spelar, fråga varför de gör på det ena eller andra sättet.

En början till att lära sig mer om området är att titta på de två intressanta filmer som finns på Surfa Lugnts webbplats där Fredrik Hallberg intervjuas och delar med sig av sitt kunnande på området samt ger tips och råd till föräldrar och andra vuxna. Webbplats: www.surfalugnt.se (Filmerna hittar du under fliken ’Under 18’).

Det unga Internet
Det finns mycket bra material att hämta på nätet kring barn, ungdomar, Internet, digital mobbning med mera. Kampanjen Det Unga Internet har pågått ett par år och drivs av Medierådet. Nytt är filmen E-mobbning som ger tips om vad man kan göra för att förebygga problem och hur man kan få hjälp. Webbadress: www.medieradet.se Kolla källan är en annan bra utgångspunkt med artiklar, guider och länkar till organisationer och myndigheter som arbetar med frågor kring att vara säker på nätet. Webbadress: www.skolutveckling.se/skolnet/kolla

 

Text och foto: CARINA NÄSLUNDH
E-Post: e-post: carina@diu.se



Datorn i Utbildningen nr 2 2007. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 07]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 070330