Untitled Document Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se

 

Kompasskurs mot framtiden

En bekant tioåring bor i södra Sverige och är förtjust i utförsåkning. Han hade fått blodad tand efter några skidtillfällen under vintern. Sportlovet var över, men backen i Vallåsen lockade, dit kunde man väl åka? Sagt och gjort. På Internet kollar han backens öppettider, han söker rätt på kommunikationer dit, kör samtidigt en chat-dialog med kompisar om föräldralov och pratar med sin mamma, kommer överens om tider och bokar in allas lämpliga avresor från olika stationer på minuten. Allt via Internet, näst intill som en professionell researrangör, tio år gammal. En nutidsbild.

Vi är många vuxna som med viss häpnad – och kanske lätt avund – sett detta fenomen hos ungdomar i vår omgivning. Andra informationskanaler och andra samarbetsformer än vi är vana vid växer fram. Det som i Vem vill bli miljonär kallas för ’livlinan’, att fråga publiken, det använder ungdomarna hela tiden med MSN. Är det fusk eller är det en effektiv (sam)arbetsform? Ja, klart är att det ofta skiljer sig från våra traditionella arbetsformer och ibland blir vi provocerade och säger, ’det är fusk!’. Men i de flesta sammanhang i arbetslivet är det samarbete som är det rätta.

Så kommer dessa ungdomar till skolan, inte alls som oskrivna vaxtavlor utan med sina privata erfarenheter av nya medievärldar, nya arbetsformer och nya informationsoch uttryckskanaler. Det kan bli krockar. Fotomobbning, kopior av andras arbeten, oklarheter om källbedömning av nätmaterial. Surfa lugnt-projektet ger här stöd. På andra håll startar ett skolarbete med film kring sex, godis och fusk, arbeten där skrivande av manus, planering av sekvenser, samarbete i team, filmkritik och diskussion utvecklas. Eller arbete i (fram)tidens klassrum där projektor och interaktiv skrivtavla lyfter in omvärlden och källorna, och ger möjlighet till samtal i klassen, liksom att spara lektioner, sända dem hem till sjuka elever eller ge underlag för repetition.

Det pågår ett nödvändigt utvecklingsarbete kring förverkligandet av mål för kunskaper och färdigheter i det framtida yrkeslivet och samhället. Det behövs välorienterade, självständiga och kritiska elever med ett entreprenörstänkande i en värld med globalt samspel. Utvecklingsarbetet pågår på massor av skolor runt om i landet. Detta speglas när den kommunala skolriksdagen samlar många av landets förtroendevalda inom skola, liksom skolchefer och andra till ett möte kring dagens och morgondagens skola. De får bland annat ta del av ett nytt verktyg för skolutveckling – Skolkompassen, som på ett nytt sätt visar på utvecklingsmöjligheter och förbättringsområden av kommunens styrning och ledning av skolan.

Skolans utveckling och måluppfyllelse i kommunen kan bara lösas inom rimliga kostnadsramar om man tar hjälp av informationsteknik. Arbetet behöver former och forum i kommunen. Där behövs utvecklingsstöd kring lärmiljöer, plattformar för material och delande av information mellan lärare, elever, föräldrar och för portfolios och individuella utvecklingsplaner. Där behövs befattningar med ansvariga som kan it-frågorna och samspelar med skolorna. PIM-utbildningen från Myndigheten för skolutveckling kan bli ett bra verktyg att döma av positiva erfarenheter från pilotkommunerna. Kommunala it/medie- och utbildningsresurser som CMIT i Piteå, kan vara en nyckel. Ta ut kompassriktningen mot framtiden tillsammans med Datorn i utbildningen, den nationella tidskriften för erfarenhetsutbyte och debatt kring it, medier och lärande. Glöm inte att nominera kommunens främsta it-mediepedagoger till Guldäpplet 2007, senast den 21 maj. Mer information på www.diu.se/guldapple

 

Peter Becker,
Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se

Detta nummer av Datorn i Utbildningen har ett speciellt fokus på frågor som tas upp på Kommunal Skolriksdag 2007. Tidningen är producerad i samarbete med Sveriges Kommuner och Landsting. För det redaktionella innehållet, liksom ledaren svarar Datorn i Utbildningens redaktion. För framförda åsikter svarar respektive skribent.



Datorn i Utbildningen nr 2 2007. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 07]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 070330