TEMA: KOMMUNAL SKOLRIKSDAG 2007 GÖTEBORG:
Icke-skola efter engelsk succémodell
NotSchool i England är så långt från en traditionell
skola man kan komma. Utgångspunkten är ungdomarnas intressen oavsett om
det handlar om hårdrock, motorer, dataspel eller mode. All kommunikaiton sker via en
community på nätet. Deltagarna, här pratar ingen om elever, består
av ungdomar som det ordinarie skolsystemet misslyckats totalt med. Men NotSchool lyckas.
Nu startar Göteborg en icke-skola inspirerad av den engelska modellen.
Jean Johnson är chef för Thecademy som
ansvarar för NotSchool.
Omkring hundra ungdomar i åldern
13-20 år kommer att erbjudas möjlighet
att deltaga i en svensk version av
NotSchool redan i början av nästa år,
om allt går enligt planerna. Det är
Göteborgs kommun som, med stöd av
Myndigheten för skolutveckling, ligger
i startgroparna för att dra igång ett
pilotprojekt för att pröva modellen.
Det handlar om ungdomar som över
huvud taget inte kommer till skolan.
Ungdomar där skolan har prövat allt
och uttömt sina möjligheter, säger
Lars-Göran Börjesson på Center för
skolutveckling i Göteborg.
engelsk förebild
Engelska NotSchool, som står som
förebild för göteborgsprojektet, startade
för drygt sju år som ett projekt vid
forskningsinstitutet Ultralab. I dag är
verksamheten överförd till en stiftelse
med stöd från bland andra det engelska
utbildningsdepartementet.
NotSchool är en antites av traditionell
skola. Vi har ingen kurs- och
läroplan, den skapar ungdomarna själva.
Vi har inga fasta tider utan ungdomarna
lär vad de anser viktigt under de tider
som passar dem. I de traditionella skolorna
finns en tendens att det är skolan
som definierar hur eleverna ska lära. I
NotSchool utgår vi från olika lärstilar
och multipla intelligenser, säger Jean
Johnson, ledare för NotSchool.
I denna icke-skola förekommer ingen
traditionell undervisning, inga kurseller
läroplaner. Allt sker med ungdomarnas
egna intressen som grund och
kontakten sker via en community på
nätet. NotSchool vänder sig till ungdomar
i åldern 14-16 år och har omkring
1000 deltagare per år. Och resultaten är
överväldigande, 98 procent tar motsvarande
grundskoleexamen, 50 procent
fortsätter till college, 26 procent till college
blandat med arbete och 18 procent
till heltidsarbete. Kostnaden per elev är
inte större än i den vanliga skolan.
lusten att lära
Det är spännande att tänka sig skola
på ett helt nytt sätt, säger Lars-Göran
Börjesson.
Det goda mötet mellan lärare och elev
som ofta betonas i skolsammanhang
måste omdefinieras. Det virtuella mötet
blir annorlunda och på nya villkor.
Många ungdomar har bra möten på
nätet, utan att någonsin träffas. Men för
oss vuxna är det nytt. Alla ungdomar har
lust att lära sig och skapa ett gott liv. Det
här är ett sätt attt möta dem där de är.
Från NotSchool välkomnar man det
göteborgska initiativet och kommer att
bidra med sina erfarenheter och tankar
kring struktur och upplägg.