Untitled Document Text: Mats Östling
E-post: mats.ostling@diu.se

 

Utredning om distansundervisning:

Osäker framtid för skola på distans

I slutet av 2012 presenterades en utredning som bland annat behandlar möjligheten till distansundervisning. Den innehåller dessutom förslag kring elever som befinner sig på olika HVBhem och andra institutioner.

Utredningen utgår från ett antal juridiska perspektiv och låter dessa styra förslagen - garanterade undervisningstid, skolplikt och närvaroplikt samt tillsynsansvar för eleverna. Utifrån dessa perspektiv blir distansundervisning inte möjlig annat än i yttersta undantagsfall. Utredningen för också ett lite luddigt resonemang kring socialiserings- och värdegrundsuppdraget, som man inte heller ser att det skulle gå att förena med distansundervisning.

Fjärrundervisning och distansundervisning
I förslaget finns definitioner av två typer av IKT-stödd undervisning: fjärrundervisning och distansundervisning. Fjärrundervisning innebär att lärare och elev kommunicerar via nätet i realtid och att både lärare och elev befinner sig i skolan men på olika håll. Distansundervisning definieras som att merparten av all kommunikation är enkelriktad och att undervisningen för eleven sker på egen hand.

Utredningen föreslår att fjärrundervisning ska tillåtas i: • moderna språk, • modersmål, inklusive minoritetsspråk, • samiska i sameskolan, • teckenspråk, • studiehandledning på modersmålet, och • integrerad samisk undervisning i grundskolan

Utredningen anser att fjärrundervisning endast bör vara tillåten i begränsad omfattning. Utredningen föreslår att distansundervisning kan anordnas: • för elever med medicinsk eller psykosocial problematik, • för elever med karriärer på elitnivå, och • för elever vid särskilda ungdomshem.

För distansundervisning krävs synnerliga skäl och särskilt stöd i form av distansundervisning får ges för högst en termin i taget, som längst under två terminer. Hemskolan behåller sitt ansvar för elevens utbildning och det är dit eleven sedan ska återvända. Hemskolan ska också utse en kontaktperson.

Även för ungdomar som vistas på de särskilda ungdomshemmen kan distansundervisning förekomma om det inte finns någon behörig lärare att tillgå inom ungdomshemmet.

Insikt om den pedagogiska utvecklingen saknas
Utredningen missar helt den pedagogiska utveckling som sker med stöd av IT. På många skolor arbetar med metoder och material som har distansinslag – flipped classroom till exempel – och kombinerar när-, fjärr- och distansundervisning. Med sociala medier och andra kommunikationsformer stärks relationer och den sociala interaktionen, alla elever kan komma till tals och bli sedda och möjligheten till individualisering ökar.

I andra delar av världen experimenterar man med virtuella skolor för att förbättra resultaten och göra det möjligt för elever att både klara de grundläggande kraven och att kunna läsa mycket mer avancerade kurser. Inom vuxenutbildning, högskola och inte minst hos de stora internationella universiteten är onlinekurser vanliga och något som alla företag idag til.- lämpar. Det känns självklart att dessa metoder också ska kunna användas i grundskola och gymnasium och vara en del av en innovativ skolutveckling.

När vår omvärld söker nya lösningen låter vi i Sverige jurister definiera och bedöma vilka undervisningsformer som ska användas.

 

Mats Östling
E-post: mats.ostling@diu.se

Utredningen
Utredningen Utbildning för elever i samhällsvård och fjärr- och distansundervisning, SOU 2012:76 finns att hämta som pdf på regeringens webb.



Datorn i Utbildningen nr 2-2013. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)



Nominera huvudman före 14 juni 2023




Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023













[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 13]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 130318