I slutet av 2012 presenterades en
utredning som bland annat behandlar
möjligheten till distansundervisning.
Den innehåller dessutom förslag kring
elever som befinner sig på olika HVBhem
och andra institutioner.
Utredningen utgår från ett antal
juridiska perspektiv och låter dessa
styra förslagen - garanterade undervisningstid,
skolplikt och närvaroplikt
samt tillsynsansvar för eleverna.
Utifrån dessa perspektiv blir distansundervisning
inte möjlig annat än i
yttersta undantagsfall. Utredningen
för också ett lite luddigt resonemang
kring socialiserings- och värdegrundsuppdraget,
som man inte heller
ser att det skulle gå att förena med
distansundervisning.
Fjärrundervisning och distansundervisning
I förslaget finns definitioner av två
typer av IKT-stödd undervisning:
fjärrundervisning och distansundervisning.
Fjärrundervisning innebär
att lärare och elev kommunicerar via
nätet i realtid och att både lärare och
elev befinner sig i skolan men på olika
håll. Distansundervisning definieras
som att merparten av all kommunikation
är enkelriktad och att undervisningen
för eleven sker på egen hand.
Utredningen föreslår att fjärrundervisning
ska tillåtas i:
• moderna språk,
• modersmål, inklusive minoritetsspråk,
• samiska i sameskolan,
• teckenspråk,
• studiehandledning på modersmålet,
och
• integrerad samisk undervisning i
grundskolan
Utredningen anser att fjärrundervisning
endast bör vara tillåten i
begränsad omfattning.
Utredningen föreslår att distansundervisning
kan anordnas:
• för elever med medicinsk eller
psykosocial problematik,
• för elever med karriärer på elitnivå,
och
• för elever vid särskilda ungdomshem.
För distansundervisning krävs
synnerliga skäl och särskilt stöd i
form av distansundervisning får ges
för högst en termin i taget, som längst
under två terminer. Hemskolan behåller
sitt ansvar för elevens utbildning
och det är dit eleven sedan ska
återvända. Hemskolan ska också utse
en kontaktperson.
Även för ungdomar som vistas på
de särskilda ungdomshemmen kan
distansundervisning förekomma om
det inte finns någon behörig lärare att
tillgå inom ungdomshemmet.
Insikt om den pedagogiska utvecklingen
saknas
Utredningen missar helt den pedagogiska
utveckling som sker med stöd av
IT. På många skolor arbetar med metoder
och material som har distansinslag
– flipped classroom till exempel
– och kombinerar när-, fjärr- och
distansundervisning. Med sociala medier
och andra kommunikationsformer
stärks relationer och den sociala
interaktionen, alla elever kan komma
till tals och bli sedda och möjligheten
till individualisering ökar.
I andra delar av världen experimenterar
man med virtuella skolor
för att förbättra resultaten och göra
det möjligt för elever att både klara de
grundläggande kraven och att kunna
läsa mycket mer avancerade kurser.
Inom vuxenutbildning, högskola och
inte minst hos de stora internationella
universiteten är onlinekurser vanliga
och något som alla företag idag til.-
lämpar. Det känns självklart att dessa
metoder också ska kunna användas i
grundskola och gymnasium och vara
en del av en innovativ skolutveckling.
När vår omvärld söker nya lösningen
låter vi i Sverige jurister
definiera och bedöma vilka undervisningsformer
som ska användas.
Utredningen
Utredningen Utbildning för elever i samhällsvård
och fjärr- och distansundervisning, SOU 2012:76 finns att hämta som pdf på
regeringens webb.