Torsås Korrespondensgymnasium, Korr,
är en unik gymnasieskola i Sverige. Sedan
flera år bedriver skolan distansundervisning
för elever både i och utanför
Sverige. Med 450 elever från 160 kommuner
är det en verksamhet som fyller
en viktig funktion för många.
Alla skolans elever är folkbokförda i
Sverige, men en del befinner sig under
vissa perioder utomlands.
– Samtliga av våra elever har goda
skäl att söka sig till oss som distansskola,
säger Johanna Fors, rektor på
Korr. Många har ett eller flera misslyckanden
bakom sig i olika gymnasieskolor,
ett fåtal kommer direkt från
årskurs 9.
Listan över skälen till att söka
till Korr är lång och varierad. Några
exempel är funktionsnedsättningar,
social fobi, ångest, depression, migrän,
allergi, svår astma och reumatism
men också tonårsmödrar, ryttare och
dansare med internationella karriärer,
elitidrottare och ungdomar som vill
läsa in gymnasiet i snabbare takt finns
bland eleverna.
Är distans isolering?
För många är distansundervisning
något som för tankarna till isolering
och ensamhet – att sitta framför en
dator för sig själv. Hur vet personalen
på Korr att deras elever mår bra?
– När vi möter eleverna är det
många som inte mår bra av olika skäl.
Det är inte distansundervisningen
som skapar sociala problemen, utan
tvärtom kan vi genom att använda
modern kommunikation stärka
deras självförtroende genom att de
kan lyckas. Det är min erfarenhet att
distansundervisningen i många fall
hjälper eleverna att återta sin plats i
en social gemenskap, säger Johanna
Fors.
Agneta Berntsson är lärare i religion,
historia och pedagogik:
– Dagens videoteknik möjliggör
närhet i relationer och individuella
kontakter med eleverna. Mentor har
en stor roll, med en regelbunden och
individuell kontakt. Distansundervisning
är ett sätt att hantera sociala problem
och samtidigt få en examen.
I en traditionell skola bygger den
sociala kontakten på att man tar sig
till skolan och träffar sina klasskompisar,
sina lärare och i bästa fall sin
mentor. Man litar på att strukturen
fångar eleverna. Samtidigt visar Skolverkets
undersökningar att 2 procent
av gymnasieeleverna känner sig mobbade
eller trakasserade, 15 procent
tycker sällan eller aldrig att det är
roligt att gå till skolan och 10 procent
av eleverna upplever att de sällan eller
aldrig har arbetsro.
– Min erfarenhet är att dessa elever
behöver en relation till skolan som
den traditionella skolan har svårt att
erbjuda, menar Pernilla Gustavsson,
lärare i naturkunskap och biologi.
– Ett relationsbaserat lärande är
en framgångsfaktor i skolsammanhang,
som stärker den enskilde eleven
och ger dem verktyg för att klara sina
studier. Genom att jag har regelbunden
och personlig kontakt med mina
stärks dessa relationer.
– För andra grupper som studerar
hos oss och redan har befästa sociala
nätverk finns det ingenting som tyder
på att de under sin tid hos oss skulle
bli isolerade eller utveckla några som
helst sociala problem, säger Johanna
Fors. Tvärtom är Korr en förutsättning
för att de ska kunna satsa på
elitidrott, musik eller andra specialiteter
eller helt enkelt kunna bo kvar i
sin hemmiljö.
Skolan satsar på arbete med elevernas
sociala utveckling. Samarbete
mellan den egna elevhälsan och med
elevens kontakter i hemkommunen
ingår i konceptet.
Resultaten
Inom all distansundervisning är avhoppen
ett problem. Detta är något
som tidigare har påverkat Korr, men
efter ett intensivt utvecklingsarbete
är man nu på rätt väg. Andelen elever
som hoppar av har minskat dramatiskt,
men rektor Johanna Fors är inte
nöjd.
– Vi har gjort en betydande omorganisation,
både vad gäller strukturen
med arbetslag och ledningsgrupp
och med värderingar och attityder.
Ansvaret ska flyttas från eleven till oss
på skolan. Vi följer kontinuerligt upp
samtliga elevers resultat och arbetar
med åtgärdsprogram för de elever
som riskerar att inte nå målen. Det
innebär också att vi satsar på kompetensutveckling
länkad till vår elevgrupp.
Hur går undervisningen till?
Daniel Högvall är lärare i geografi,
samhällskunskap och juridik och arbetar
med att utveckla nya arbetssätt
och metoder. Ett exempel är att den
garanterade undervisningstiden hanteras
med inspelat lektionsmaterial i
kombination med individuell handledning
och i vissa fall handledning i
grupp. Det är ett upplägg som liknar
flipped classroom, en modell som vinner
mark även inom den traditionella
skolan.
– Vi arbetar med att göra vår
utbildning mer tillgänglig genom att
variera hur vi presenterar vårt material,
att anpassa det till olika lärstilar,
att vara flexibla i tid och rum, säger
Daniel. Du ska som elev när som helst
kunna vara aktiv - via din telefon på
tåget eller hemma vid datorn. Hela
skolan ska finnas på nätet, elevhälsa,
studieteknik, skolbibliotek, omvärldskontakter
allt!
Internet har öppnat möjligheterna
för Korr att göra skolan så lik en vanlig
skola som möjligt. Eleverna har sin
skola på nätet och där finns allt deras
material och där finns deras lektioner
och lärare.
– Vi har ett individanpassat material
och vi ger eleverna möjligheten
att välja hur de vill lära sig. Vi arbetar
med ljudfiler, inspelade föreläsningsfilmer,
kortare inspelade genomgångar
av enskilda frågor. Genom videokonferens
(Skype, Adobe connect,
videochatt, google eller facetime) blir
mitt möte med eleven levande, säger
Daniel Högvall. Jag har en fantastiskt
bra och individuell kontakt med alla
mina elever.
Vad kan andra skolor lära sig av
er?
– Vi har under de senaste två åren
blivit fantastiskt bra på att individanpassa
vår undervisning och vårt
bemötande av eleverna – att våga göra
olika för olika elever, utefter deras
behov. Sedan kan ju alla lära sig hur
mötet med eleven kan bli ännu bättre
med videoverktyg och att relationerna
är det viktigast i vårt arbete och de
skapas genom täta individuella kontakter
med våra elever, säger Johanna
Fors.
Torsås Korrespondensgymnasium
har funnits sedan 1958
och är en kommunal skola med
riksintag som de senaste fem
åren utvecklats från en ganska
vanlig skola till ett distansgymnasium.
Skolan samverkar med Hermods.
Elevernas skolgång finansieras
av interkommunal ersättning
från elevernas hemkommuner
Vid senaste antagningen sökte
cirka 500 elever till 150 platser.
I dag går cirka 475 elever från
160 kommuner på Korr.
Maria Andersson är en av de elever
som går på gymnasiet på distans.
Här skriver hon om sina erfarenheter.
Jag går på Korr på grund av mitt
ryggproblem som gör att jag inte kan
sitta i en skolbänk 4-6 timmar om
dagen och jag klarar definitivt inte resorna
till och från skolan. Jag gick på
en stor gymnasieskola i Lund när jag
skadade min rygg och var tvungen att
läsa 2:an på två år. Även där fick jag
plugga 50 procent hemifrån och 50
procent i skolan, men hade fruktansvärda
smärtor som gjorde att jag inte
kunde närvara så mycket som jag
ville.
Till slut rekommenderade min
skola mig att söka mig till Korr inför
årskurs 3 och det är det bästa som har
hänt mig. Jag kan plugga precis som
jag själv vill, vissa dagar flera timmar
i sträck och andra bara 15 minuter åt
gången.
Mentorn viktig
Mentorskontakten är fantastisk. Varje
gång jag pratar med min mentor känner
jag mig inte ”som en i mängden”
utan min mentor är alltid påläst i vart
jag befinner mig i mina kurser, vad
jag har kvar och en förståelse för hur
jag är som person och vad jag kan
och inte kan göra med min rygg.
Min mentor har bara påverkat
mig positivt i mina studier då jag får
beröm när jag behöver det och lite
piskan på ryggen när det krävs. Även
om jag är väldigt självständig i mina
studier kan jag alltid vända mig med
vilken fråga som helst till min mentor,
utan att känna mig dum eller till
besvär vilket jag tyvärr upplevde på
min förra gymnasieskola.
För mig är Korr bättre än andra
skolor. Jag får individuell handledning
där jag kan ta all den tid jag
behöver för att lära mig något utan
att känna mig pressad om var mina
klasskompisar befinner sig någonstans.
Egen inflytande
Jag kan även vara med och bestämma
min studietakt, ibland läser jag en
kurs väldigt snabbt för jag har lätt
för ämnet, men i en kurs där det är
svårare för mig kan jag dra ner lite
på tempot och verkligen lära mig det
från grunden.
Jag har fått bli bättre i ryggen i
lugn och ro och kan även hålla igång
mitt tävlande i hästhoppning på
samma nivå som tidigare – tack vare
att jag kan plugga stenhårt när jag
mår bra och ta de lugnare dagar jag
har stora smärtor.
Vem har sagt att man blir isolerad
av distansstudier? I dag kan jag umgås
mer med mina kompisar än när
jag gick i ett vanligt gymnasium för
jag kan lägga upp mina dagar så det
passar mig. Mina föräldrar märker
en stor skillnad på mig och jag har
inte alls problem med magkatarr eller
dåligt längre på grund av stress.
Alla människor är inte skapta för
att gå i en ”vanlig” skola och jag är
definitivt en av dem.
Maria Andersson
elev, Torsås Korrespondensgymnasium