Untitled Document Text: Mats Östling
E-post: mats.ostling@diu.se

 

Distansundervisning nära eleven:

Långt borta, men nära

Torsås Korrespondensgymnasium, Korr, är en unik gymnasieskola i Sverige. Sedan flera år bedriver skolan distansundervisning för elever både i och utanför Sverige. Med 450 elever från 160 kommuner är det en verksamhet som fyller en viktig funktion för många.

Alla skolans elever är folkbokförda i Sverige, men en del befinner sig under vissa perioder utomlands.

– Samtliga av våra elever har goda skäl att söka sig till oss som distansskola, säger Johanna Fors, rektor på Korr. Många har ett eller flera misslyckanden bakom sig i olika gymnasieskolor, ett fåtal kommer direkt från årskurs 9.

Listan över skälen till att söka till Korr är lång och varierad. Några exempel är funktionsnedsättningar, social fobi, ångest, depression, migrän, allergi, svår astma och reumatism men också tonårsmödrar, ryttare och dansare med internationella karriärer, elitidrottare och ungdomar som vill läsa in gymnasiet i snabbare takt finns bland eleverna.

Är distans isolering?
För många är distansundervisning något som för tankarna till isolering och ensamhet – att sitta framför en dator för sig själv. Hur vet personalen på Korr att deras elever mår bra?

– När vi möter eleverna är det många som inte mår bra av olika skäl. Det är inte distansundervisningen som skapar sociala problemen, utan tvärtom kan vi genom att använda modern kommunikation stärka deras självförtroende genom att de kan lyckas. Det är min erfarenhet att distansundervisningen i många fall hjälper eleverna att återta sin plats i en social gemenskap, säger Johanna Fors.

Agneta Berntsson är lärare i religion, historia och pedagogik:

– Dagens videoteknik möjliggör närhet i relationer och individuella kontakter med eleverna. Mentor har en stor roll, med en regelbunden och individuell kontakt. Distansundervisning är ett sätt att hantera sociala problem och samtidigt få en examen.

I en traditionell skola bygger den sociala kontakten på att man tar sig till skolan och träffar sina klasskompisar, sina lärare och i bästa fall sin mentor. Man litar på att strukturen fångar eleverna. Samtidigt visar Skolverkets undersökningar att 2 procent av gymnasieeleverna känner sig mobbade eller trakasserade, 15 procent tycker sällan eller aldrig att det är roligt att gå till skolan och 10 procent av eleverna upplever att de sällan eller aldrig har arbetsro.

– Min erfarenhet är att dessa elever behöver en relation till skolan som den traditionella skolan har svårt att erbjuda, menar Pernilla Gustavsson, lärare i naturkunskap och biologi.

– Ett relationsbaserat lärande är en framgångsfaktor i skolsammanhang, som stärker den enskilde eleven och ger dem verktyg för att klara sina studier. Genom att jag har regelbunden och personlig kontakt med mina stärks dessa relationer.

– För andra grupper som studerar hos oss och redan har befästa sociala nätverk finns det ingenting som tyder på att de under sin tid hos oss skulle bli isolerade eller utveckla några som helst sociala problem, säger Johanna Fors. Tvärtom är Korr en förutsättning för att de ska kunna satsa på elitidrott, musik eller andra specialiteter eller helt enkelt kunna bo kvar i sin hemmiljö.

Skolan satsar på arbete med elevernas sociala utveckling. Samarbete mellan den egna elevhälsan och med elevens kontakter i hemkommunen ingår i konceptet.

Resultaten
Inom all distansundervisning är avhoppen ett problem. Detta är något som tidigare har påverkat Korr, men efter ett intensivt utvecklingsarbete är man nu på rätt väg. Andelen elever som hoppar av har minskat dramatiskt, men rektor Johanna Fors är inte nöjd.

– Vi har gjort en betydande omorganisation, både vad gäller strukturen med arbetslag och ledningsgrupp och med värderingar och attityder. Ansvaret ska flyttas från eleven till oss på skolan. Vi följer kontinuerligt upp samtliga elevers resultat och arbetar med åtgärdsprogram för de elever som riskerar att inte nå målen. Det innebär också att vi satsar på kompetensutveckling länkad till vår elevgrupp.

Hur går undervisningen till?
Daniel Högvall är lärare i geografi, samhällskunskap och juridik och arbetar med att utveckla nya arbetssätt och metoder. Ett exempel är att den garanterade undervisningstiden hanteras med inspelat lektionsmaterial i kombination med individuell handledning och i vissa fall handledning i grupp. Det är ett upplägg som liknar flipped classroom, en modell som vinner mark även inom den traditionella skolan.

– Vi arbetar med att göra vår utbildning mer tillgänglig genom att variera hur vi presenterar vårt material, att anpassa det till olika lärstilar, att vara flexibla i tid och rum, säger Daniel. Du ska som elev när som helst kunna vara aktiv - via din telefon på tåget eller hemma vid datorn. Hela skolan ska finnas på nätet, elevhälsa, studieteknik, skolbibliotek, omvärldskontakter allt!

Internet har öppnat möjligheterna för Korr att göra skolan så lik en vanlig skola som möjligt. Eleverna har sin skola på nätet och där finns allt deras material och där finns deras lektioner och lärare.

– Vi har ett individanpassat material och vi ger eleverna möjligheten att välja hur de vill lära sig. Vi arbetar med ljudfiler, inspelade föreläsningsfilmer, kortare inspelade genomgångar av enskilda frågor. Genom videokonferens (Skype, Adobe connect, videochatt, google eller facetime) blir mitt möte med eleven levande, säger Daniel Högvall. Jag har en fantastiskt bra och individuell kontakt med alla mina elever.

Vad kan andra skolor lära sig av er?

– Vi har under de senaste två åren blivit fantastiskt bra på att individanpassa vår undervisning och vårt bemötande av eleverna – att våga göra olika för olika elever, utefter deras behov. Sedan kan ju alla lära sig hur mötet med eleven kan bli ännu bättre med videoverktyg och att relationerna är det viktigast i vårt arbete och de skapas genom täta individuella kontakter med våra elever, säger Johanna Fors.

 

Mats Östling
E-post: mats.ostling@diu.se

Torsås Korrespondensgymnasium

Torsås Korrespondensgymnasium har funnits sedan 1958 och är en kommunal skola med riksintag som de senaste fem åren utvecklats från en ganska vanlig skola till ett distansgymnasium. Skolan samverkar med Hermods.

Elevernas skolgång finansieras av interkommunal ersättning från elevernas hemkommuner

Vid senaste antagningen sökte cirka 500 elever till 150 platser. I dag går cirka 475 elever från 160 kommuner på Korr.

Webbplas: www.korr.se.



Distans med närhet

Maria Andersson är en av de elever som går på gymnasiet på distans. Här skriver hon om sina erfarenheter.

Jag går på Korr på grund av mitt ryggproblem som gör att jag inte kan sitta i en skolbänk 4-6 timmar om dagen och jag klarar definitivt inte resorna till och från skolan. Jag gick på en stor gymnasieskola i Lund när jag skadade min rygg och var tvungen att läsa 2:an på två år. Även där fick jag plugga 50 procent hemifrån och 50 procent i skolan, men hade fruktansvärda smärtor som gjorde att jag inte kunde närvara så mycket som jag ville.

Till slut rekommenderade min skola mig att söka mig till Korr inför årskurs 3 och det är det bästa som har hänt mig. Jag kan plugga precis som jag själv vill, vissa dagar flera timmar i sträck och andra bara 15 minuter åt gången.

Mentorn viktig
Mentorskontakten är fantastisk. Varje gång jag pratar med min mentor känner jag mig inte ”som en i mängden” utan min mentor är alltid påläst i vart jag befinner mig i mina kurser, vad jag har kvar och en förståelse för hur jag är som person och vad jag kan och inte kan göra med min rygg.

Min mentor har bara påverkat mig positivt i mina studier då jag får beröm när jag behöver det och lite piskan på ryggen när det krävs. Även om jag är väldigt självständig i mina studier kan jag alltid vända mig med vilken fråga som helst till min mentor, utan att känna mig dum eller till besvär vilket jag tyvärr upplevde på min förra gymnasieskola.

För mig är Korr bättre än andra skolor. Jag får individuell handledning där jag kan ta all den tid jag behöver för att lära mig något utan att känna mig pressad om var mina klasskompisar befinner sig någonstans.

Egen inflytande
Jag kan även vara med och bestämma min studietakt, ibland läser jag en kurs väldigt snabbt för jag har lätt för ämnet, men i en kurs där det är svårare för mig kan jag dra ner lite på tempot och verkligen lära mig det från grunden.

Jag har fått bli bättre i ryggen i lugn och ro och kan även hålla igång mitt tävlande i hästhoppning på samma nivå som tidigare – tack vare att jag kan plugga stenhårt när jag mår bra och ta de lugnare dagar jag har stora smärtor.

Vem har sagt att man blir isolerad av distansstudier? I dag kan jag umgås mer med mina kompisar än när jag gick i ett vanligt gymnasium för jag kan lägga upp mina dagar så det passar mig. Mina föräldrar märker en stor skillnad på mig och jag har inte alls problem med magkatarr eller dåligt längre på grund av stress.

Alla människor är inte skapta för att gå i en ”vanlig” skola och jag är definitivt en av dem.

 

Maria Andersson
elev, Torsås Korrespondensgymnasium



Datorn i Utbildningen nr 2-2013. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)



Nominera huvudman före 14 juni 2023




Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023













[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 13]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 130318