Eva-Lis Sirén, ordförande Lärarförbundet
– om digitaliseringen av skolan och dess påverkan på lärarprofessionen
”IT är inget frivilligt uppdrag för
lärare...”
Lärarförbundets ordförande Eva-Lis
Sirén menar att det är hög tid för Sverige
att höja ambitionen när det gäller
digitaliseringen. Hon efterlyser både en
satsning på digitala nationella prov och
att titta på våra nordiska grannar – inte
minst Norge.
– Vi har styrdokument som säger att
det ligger i vårt uppdrag som lärare att
använda IT, det är inget frivilligt uppdrag
för lärare, framhåller ordförande
i Lärarförbundet Eva-Lis Sirén.
Hon känner sig dock bekymrad
över den bristande likvärdigheten och
vad det innebär i skillnader för vad
elever får tillgång till. Det finns idag
på sina ställen stora hinder för att använda
IT i lärandet. Det handlar om
tillgång till rätt saker, kompetens och
tid för att utveckla den.
– Stödet till lärarna för att på ett
professionellt sätt ta sig an uppgiften
att arbeta med IT är för svagt, menar
hon.
Från kluster av goda exempel till
nationell samling
Eva-Lis Sirén ser att det finns kluster
av goda exempel. Ale är en kommun
som hon lyfter fram där man också
tagit hjälp av forskningen för att ta
reda på hur IT blir ett stöd för elevernas
lärande.
– Det är uppenbart att nuvarande
styrdokument inte är tillräckligt tydliga.
Vi behöver en nationell strategi,
ett nationellt engagemang, specifikt
för IKT i skolan, som ska innehålla:
• ett förtydligande av de nationella
målen för IT i skolan bland annat en
satsning på digitala nationella prov!
• kompetensutveckling för lärarna
och
• tiden för detta
• att det ska finnas olika fora för
att dela erfarenheter och att Skolverket
är samlande kring detta
• förstelärarnas uppdrag
Hon tycker också den tanken är
intressant att Skolverket ges ett uppdrag
för att samla och sprida forskning
och goda exempel.
– Här kunde förstelärarna kopplas
ihop med forskningen, de kunde bli
en motor i detta att ta fram och sprida
metoder, anser hon.
Kontinuerlig kompetensutbildning
för lärare
En annan viktig fråga som hänger
ihop med skillnaderna i tillgången till
teknik är att lärarna behöver kontinuerlig
kompetensutbildning.
– Återigen handlar det om att säkerställa
elevernas rätt till likvärdighet,
betonar hon.
Eva-Lis Sirén ser behovet av att
det avsätts tid för lärare så att de kan
dela erfarenheter med varandra.
– Pedagogiken måste leda det hela
– och dela erfarenheter som görs med
andra inom professionen, anser hon.
Den måste hålla hög pedagogisk och
vetenskaplig nivå.
Look at Norway...
Enligt undersökningar upplever
många lärare stress och press i sitt
arbete, inte minst bidrar de nationella
proven till denna stress, något som
enligt Eva-Lis Sirén kunde ses som ett
strålande tillfälle för att digitalisera
dessa.
– De nationella proven tar mycket
tid för lärare och i våra nordiska
grannländer är detta arbete i gång. I
Danmark, finns digitala prov redan i
grundskolan i flera ämnen, i Finland
har man beslutat att ha framme ett
digitalt studentprov 2016 och i Norge
händer mycket spännande, framhåller
hon.
Norge har också en sak som inte
Sverige har och som hon menar är en
anledning att ”look at Norway.”
– De har ett IKT-departement
som är kopplat till utbildningsdepartementet
och det skulle jag gärna se
att Sverige tog efter, menar hon.
Sverige behöver slå in på en mer
ambitiös väg när det gäller IT i skolan
något hon också menar kan bidra till
att höja statusen för läraryrket.
– Om du möter mer teknik hemma
än i skolan så kan det påverka hur
du som elev ser på skolan, det signalerar
något, framhåller hon.
Den slogan som Lärarförbundet
myntat och som Eva-Lis Sirén ofta
upprepar, menar hon gäller även för
digitaliseringsprocessen: