Bo Jansson, ordförande Lärarnas Riksförbund
– om lärarrollen, tekniken och framtiden
”Lärarens roll allt viktigare när
skolan digitaliseras ... ”
– Det revolutionerande med IT i
undervisningen har vi ännu inte sett,
det kommer i framtiden. Därför är det
viktigt att hela tiden hålla ögonen
öppna för ny teknik och nya användningsområden,
och inte stirra sig blind
på nuvarande tekniska lösningar, säger
Bo Jansson, ordförande i Lärarnas
Riksförbund.
Det är mindre än ett år sedan som Bo
Jansson, ordförande i Lärarnas Riksförbund,
själv arbetade som lärare på
en högstadieskola i Stockholm. Och
att han och hans elever använde sig av
digitala verktyg i klassrummet var en
självklarhet.
– För mig är det ett naturligt arbetssätt.
Bo Jansson kommer ihåg för några
år sedan när hans elever frågade honom
om de inte kunde få fotografera
av hans anteckningar med sina mobiler.
I dag kan han inte föreställa sig att
undervisa utan digitala hjälpmedel,
streamade filmer, snabba klipp på den
interaktiva tavlan, åskådliggörandet
och kommunikationen med och mellan
elever som tekniken möjliggör.
– I dag pratar vi om bärbara datorer
eller lärplattor. I Afrika har jag
sett exempel på hur eleverna använder
sina mobiltelefoner. Och oavsett vilka
digitala verktyg de använder jobbar
eleverna med film, samarbete och
kommunikation, informationssökning,
analyser och sammanställningar,
sociala medier och de gör saker de inte
hade kunnat göra utan dessa verktyg.
Klassrummet har öppnat sig och
världen finns i klassrummet. Men
klassrummet finns också i världen, via
bloggar och annan publicering på nätet
finns möjligheterna för både elever
och lärare att delta i samhällsdebatten
på ett nytt kreativt sätt. Samtidigt som
diskussionerna i klassrummet får en
ny dimension.
– Det finns ingen motsättning
mellan kunskap och kreativitet – det
går hand i hand, säger Bo Jansson.
För den svenska skolan är också
tillgången till och användningen av
de digitala möjligheterna en viktig del
när det gäller alla elevers möjligheter
– likvärdigheten.
Lärarens roll ökar med teknikens
intåg
I den digitala vardagen blir allt nytt
och snabbar hela tiden. Det kommer
nya verktyg, nya tjänster och vad som
kommer i framtiden vet vi inte, men
vi vet att det förändras snabbt, påpekar
Bo Jansson.
– Det revolutionerande har vi
ännu inte sett. Det ligger framför oss
och vi måste vara öppna för det som
kommer, men det är viktigt att inte
fastna i tekniken Att tro att lärarens
roll skulle minska i takt med digitaliseringen
är en myt, framhåller Bo
Jansson.
– Lärarens betydelse ökar ju fler
digitala verktyg och möjligheter som
kommer in i skolan. Hittills har frågan
handlat om tillgång, nu måste den
handla om innehållet.
Det finns i dag studier som pekar
på att it i undervisningen kan ha positiva
effekter på elevernas lärande under
förutsättning att de är en naturlig
del av ett pedagogiskt sammanhang.
– Det är skickliga lärare som
skapar dessa sammanhang och sätter
verktygen, läromedlen, i sitt rätta
pedagogiska sammanhang utifrån
elevernas behov och de mål som ska
nås. Lärarens betydelse minskar inte
med utvecklingen, utan ökar.
Då krävs också att lärare får tid
för kompetensutveckling och tid att
utveckla undervisningen, påpekar Bo
Jansson. Och då handlar det inte enbart
om att hantera de digitala verktygen,
det är bara en del, minst lika
viktig är möjligheten till fördjupning
i sitt ämne tillsammans med andra
ämneskunniga lärare.
– Det måste vara kopplat till det
jag som lärare själv gör i min undervisning.
Om jag träffar andra lärare i
historia är det klart att vi diskuterar
hur vi undervisar med it som en del.
Inspiration från andra lärare som
kommit långt i att utveckla sin undervisning
med stöd av digitala verktyg
är en viktig del i utvecklingen av undervisningen
menar Bo Jansson.
– Alla behöver inte uppfinna hjulet
själva. Vi behöver lyfta fram duktiga
lärare, som pristagarna till Guldäpplet
där Lärarnas Riksförbund är partner,
som kommit långt i utvecklingen av
it-användande i sin undervisning och
ta vara på och bygga vidare på deras
erfarenheter. De erfarenheter som
görs måste ligga till grund för fortsatt
utveckling av it-baserade undervisningsmetoder.
En modern kreativ arbetsplats
Att skolan ska vara en modern arbetsplats
som inte bara hänger med i, utan
också ligger i framkant, borde vara en
självklarhet, menar Bo Jansson.
– Det finns ingen anledning att
bli imponerad över att alla lärare i en
kommun får en egen bärbar dator.
Det är en självklarhet och ingen blir
imponerad över att alla tjänstemän i
stadshuset har en egen dator. Det är
märkligt att skolan inte fått vara en de
modernaste arbetsplatserna, säger Bo
Jansson.