Jan Hylén om forskningsprojektet Unos Unos resultat:
En-till-en ett långsiktigt
förändringsprojekt
Unos Uno-projektet är det hittills största
svenska forskningsprojektet kring
en dator till varje elev. I projektet har
ett tjugotal skolor i elva kommuner och
en friskolekoncern deltagit. Projektet
tog sitt namn från den idé som då låg i
tiden, nämligen att varje elev skulle ha
en egen dator (vanligen förkortat 1:1).
Man har samlat in data under perioden
2011-2013. Under våren 2014 slutrapporteras
forskningsprojektet.
I årsrapporten för 2013 är det en
komplex bild som målas upp. Det
finns både positiva och negativa
konsekvenser av 1:1. De negativa
konsekvenserna menar forskarna
drabbar i stort sett alla skolor men
vissa skolor klarar att kompensera
dem dels genom att man begränsar
dem systematiskt och dels genom att
de negativa konsekvenserna uppvägs
av andra positiva konsekvenser som
kan vara mycket större. Till de negativa
konsekvenserna hör till exempel
ökade skillnader mellan skolor, ökade
kostnader för skolan och ökat ensamarbete
för eleverna. Både elever och
lärare är överens om att ensamarbetet
har ökat för eleverna. Eftersom det
är väl känt sedan tidigare forskning
att ensamarbete inte gynnar de flesta
elever så är detta negativt, speciellt
om eleverna lämnas själva under lång
tid. Unos Uno-projektet visar också
att de skolor som nått goda resultat
har mer lärarlett arbete i grupp och
enskilt lärarlett arbete. Det som funkar
sämst är föreläsningar.
Bra blir bättre – och tvärt om
När det gäller förbättringarna är
skillnaderna mellan skolorna stora.
Forskarna visar hur de skolor som
lyckats bäst upplever stora positiva
skillnader både i elevernas kunskaper
och färdigheter men också i arbetsmetoder,
vilken administrativ modell
skolan har mm. Lärarna upplever att
den enskilde eleven blir mer synlig för
läraren och läraren blir mer tillgänglig
för eleven. Eleverna håller med om
detta.
En majoritet av eleverna är nöjda
med 1:1 och detta har inte förändrats
över tiden. Men alla är inte nöjda –
totalt är det 66 procent i grundskolan
och 59 procent i gymnasiet som är
nöjda eller mycket nöjda. Samtidigt
konstaterar man att elevernas nöjdhet
tycks bero på skolan i allmänhet mer
än på datorerna. I bra fungerande
skolor är eleverna nöjda oavsett om
de har datorer eller inte och tvärt om.
Fungerar skolan dåligt så hjälper det
inte att eleverna har tillgång till en
egen dator.
Det framkommer också att skolornas
kvalitet förstärks med 1:1, antingen
till det bättre eller till det sämre.
Resultatet överensstämmer med tidigare
forskningsresultat som menar att
tekniken snarast är en “intellektuell
och social förstärkare”. Det innebär att
1:1-program kan hjälpa bra skolor att
bli bättre men bidrar också till att förstärka
problemen på dåligt fungerande
skolor. Detta borde vara en kraftig
varningssignal till kommunledningar
och rektorer som uppfattar tekniken
som en lösning i sig. Man kan få mer
problem istället för mindre.
Förändrade arbetsuppgifter
I de skolor som fungerar bra har
eleverna, enligt lärarnas bedömning, i
mycket hög grad utvecklat kunskaper
och färdigheter, lärt sig jobba effektivare
och blivit bättre på att samarbeta.
En av de stora och viktiga förändringarna
handlar om att förändra elevernas
arbetsuppgifter och göra dem mer
strukturerade i upplägg, presentation
och uppföljning. Kvinnliga lärare har
förändrat sina uppgifter mer än manliga
lärare – de har också mer positiva
effekter. Kvinnliga lärare är också
något mer positiva till den ökade tillgängligheten
för elever. Generellt sett
är alltså kvinnliga lärare mer positiva
till 1:1 och de är snabbare på att ställa
om sitt eget och elevernas arbetssätt
för att vinna fördelar av den nya
situationen.
Vidare framgår att grundskolor
har förändrats mer och gymnasieskolor
mindre, enligt lärarnas egen
bedömning. Inom grundskolan har
mellanstadier förändrats mer än högstadier.
Det är ett mönster som känns
igen – att lärarna i de lägre årskurserna
är mer flexibla och förändringsbenägna.
Lärare och elever
Forskarna visar också att det till
största delen är så att det är samma
skolor som rapporterar förbättringar
för både lärare och elever, med andra
ord – de skolor som fungerar bra är
välfungerande för både elever och lärare.
Tyvärr sammanfaller skolor som
lyckats i hög grad med socio-ekonomiska
faktorer. Man har jämfört skolorna
med Skolverkets data från Siris
och de välfungerande skolorna är till
största delen skolor där föräldrarna
har hög utbildningsnivå. Men inte
alltid, det finns undantag.
Det är inte ödesbestämt att skolor
i mer utsatta områden måste fungera
sämre. Det ställs alltså högre krav på
dem för att de ska fungera bra – en
svår utmaning som förstärks ytterligare
av teknikutvecklingen.
En faktor som hittills knappast
uppmärksammats av den ökade datoranvändningen
är negativa fysiska
faktorer. Hälften av lärarna och ungefär
en tredjedel av eleverna uppger
fysiska besvär som stress, huvudvärk,
dåliga arbetsställningar, ont i ögonen,
tung att bära. Distraktion är en annan
stresskälla både för egen del och när
kompisar driver iväg på nätet. Ser
man till mer detaljerade data så visar
det sig att vissa skolor lyckats minska
detta dramatiskt medan problemet
tycks öka i andra skolor.
Det tycks som att även Unos Uno
(liksom en stor norsk undersökning
kallad Smil som publicerades 2013)
kan koppla samman lärares it-kunskaper
med dels om man kan minska
störningarna i klassrummen och dels
hitta roligare arbetsformer för eleverna.
I Unos Uno är det i genomsnitt
ca 25 procent av eleverna som
uppger att sociala medier stör arbetet.
En av de vanligaste frågorna runt it
i skolan är om man kan se någon skillnad
på elevernas resultat till följd av
it-användningen. I Unos Uno-projektet
syns ingen sådan effekt. Forskarna
menar att det finns flera skäl till detta:
resultaten varierar mellan åren på
samma skolor, nationella prov och betyg
avspeglar inte alla delar i elevens
kunskapsutveckling och slutligen har
1:1 inte funnits så länge att man kan
se någon relation till detta.
Lärarnas omdömen om 1:1 lett till
förbättringar skiljer sig kraftigt mellan
skolor vad gäller bättre kunskaper,
bättre färdigheter, effektivare arbetssätt
med mera.
Unos Uno menar vidare att trots
att skolorna uppger att samma typer
av aktiviteter (söka information,
skriva rapporter och göra presentationer)
är vanligast nu liksom förut, så
har arbetet förändrats kvalitativt. Men
bedömningen och proven har inte förändrats.
Omkring var tionde elev uppger
att de aldrig eller nästan aldrig hänger
med i skolarbetet eftersom deras itkunskaper
inte är tillräckliga. Det kan
gälla att de behöver kunna avancerade
bildbehandlingsprogram eller olika
administrativa system. Intressant nog
är siffran konstant över de tre åren.
Detta resultat stärker bilden att man inte ska överskatta
elevernas it-kunskaper och framförallt att det finns stora skillnader i datorkunnande
inom elevgruppen.
1:1 – ett förändringsprojekt
Unos Uno-projektet är oerhört tydligt
med att 1:1 inte får betraktas som en
teknikfråga. Ska man lyckas måste
detta betraktas som ett förändringsprojekt
över lång tid som ställer stora
krav på en aktiv och engagerad ledning,
både av rektor och på kommunnivå.
Man har tagit fram en lista med
fem utvecklingsområden som alla har
med ledning att göra men där flera
av dem går utöver rektors ansvar och
kompetensområde. Det krävs med
andra ord ett aktivt ledarskap ifrån
skolhuvudmannen, både administrativt
och politiskt.
För att börja från början så uppmanas
kommuner att ta med skolorna
och deras behov redan i upphandlingsskedet.
Allt för ofta får skolan
anpassa sig efter datormiljöer som
skapats med kommunala tjänstemäns
behov för ögonen. Det gäller att
lärarna har kompetens nog att skapa
nya arbetssätt och att man hittar rutiner
för att dokumentera och kvalitetssäkra
arbetssätt och sprida dem i
organisationen.
Eleverna får inte lämnas ensamma
framför sin dator. Man behöver ha en
genomtänkt hållning kring att skapa
och dela digitala lärresurser – det går
inte att varje lärare ska göra allting
själv.
Unos Uno visar också att de totala
it-kostnaderna är betydligt högre än
vad man vanligen räknar med och att
detta oftast innebär att skolan måste
skära ner på personal för att kunna
ha råd med utrustningen. Knappast
någon skolhuvudman kompenserar
skolan fullt ut. Det är rektors ansvar
att driva processen på sin skola, men
det är skolhuvudmannens ansvar att
se till att de har både mandat men
också resurser nog att göra det.
Jan Hylén
Konsult, expert i Digitaliseringskommissionen, medarbetare i DIU.
E-Post:
jan@janhylen.se
Unos Uno på Framtidens lärande, 10-11 april
Ledarskap, på alla nivåer är en av huvudfrågorna för en digitaliserad skolutveckling – och en viktig del av
resultaten från forskningsprojektet Unos Uno.
På Framtidens lärande, 10-11 april, är ett tema
digitaliseringen i skolan, professionerna, kunskapsbildningen
och strategierna. Åke Grönlund, professor
och forskningsledare för Unos Uno är en av
huvudtalarna inom detta tema där ledarskapsfrågorna
står i fokus.