Untitled DocumentFull tillgång till DIU genom årsprenumeration
Teckna årsprenumeration för att få tillgång till alla artiklar, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.
Jag läser en artikel om en åklagare som
för fram åsikten (min tolkning) att det
är kriminellt att installera program på
sin jobbdator. Då talar vi inte om några
lömska spionprogram eller virusprogram
utan helt vanligt nyttoprogram
för att kunna kommunicera med andra.
Sådana åklagare har vi fått för våra
synders skull skulle jag säga. Hans ställningstagande
är orimligt 2015.
Ofta när jag talar om IT i skolan kommer
jag in på det faktum att skolan
behöver öppenhet, frihet och självbestämmande
för att IT ska fungera som
ett effektivt verktyg. Det fungerar inte
i pedagogisk verksamhet att ha någon
som bestämmer vilka program (eller
maskiner) lärare ska jobba med eller
vilka webbsidor som man får och inte
får surfa på (vem skulle ha rätten att
avgöra vad som är olämpligt?!?). Pedagogik
och undervisning utvecklas
för snabbt för att censur och begränsningar
ska kunna fungera. Skolor behöver
öppna nät och möjlighet, frihet
att anpassa teknik till den elevgrupp
de har. Många är de kommuner som
har gått på minan att försöka styra
elever och lärare på det viset. Det har
aldrig fungerat.
Kontroversiell fråga
Frågan om öppna nät är inte en helt
okontroversiell sådan. I de allra flesta
städer är skolans nät (som ofta är det
samma nät som resten av kommunen
arbetar i) låst i den meningen att det
kräver att du loggar in på nätet med
unika uppgifter (användarnamn och
lösenord).
Var tredje månad betyder det att
lärare jobbar med att byta lösenord åt
elever som inte har bytt lösenorden i
tid när det varit dags för den obligatoriska
lösenordsbytardagen. Och till
augusti räcker det inte med det. Då
har en stor grupp lärare och personal
glömt sina (eller ej bytt i tid) så då
kommer ingen in på några dagar. Inte
så effektivt. Men tryggt för någon som
har uppfattningen att spårbarhet i ett
pedagogiskt nät är viktigt.
Öppna nät är en teknisk fråga som
vi i skolan bör driva. Jag har jobbat
i kommuner med öppna nät och
kommuner med mer låsta. Det är en
otroligt stor skillnad på effektivitet.
Vår beställning bör vara att vi vill ha
öppna nät. Det föreligger inte någon
egentlig risk med detta inom pedagogisk
verksamhet. Pedagogiken och
praktiken i skolan tar skolans professionella
hand om. Det har de utbildning
och erfarenhet för. Vi i skolan
måste få ta ansvar för det som händer
på nätet när vi har den öppenhet vi
behöver. Det är en pedagogisk fråga,
ett pedagogiskt ansvar. Om vi i skolan
har problem med elever som tittar på
avklädda damer måste detta hanteras.
Av oss!
Ofta hör jag utsagor som att ”Man
måste ha inloggning på nätet för att vi
ska ha spårbarhet (läs: möjlighet att
se vem som har gjort vad på nätet)”.
Svaret på ett sådant utspel är att det
måste vi inte alls. Det är ett hittepå!
Det vi måste göra är att ta ansvar
för vad som händer i skolan och på
nätet men vi behöver få en situation
där vi kan lära eleverna hur de kan
hantera nätet och allt som kommer
med de möjligheter nätet ger. Censur,
begränsningar och ologiska hinder
genererar bara ett förlorat tillfälle att
lära sig.
Full tillgång
Om våra elever ska ha möjlighet att
lära sig hur de bör bete sig på nätet
måste de få möjlighet att ha tillgång
till nätet fullt ut. Att tro att skolan kan
censurera bort problem är mer än
naivt. Skolan är inte länge knutet till
en skolbyggnad. Elever jobbar med
skolarbeten hemma, på bibliotek, på
caféer med mera. Om bara skolans
nät är begränsande kommer sagda
nät att bli bortvalt av eleverna (men
skolan tror sig gå fri då misshagliga
webbadresser är spärrade och gäster
från närsamhället hålls utanför nätet).
Det fungerar helt enkelt inte längre.
Läroplanen säger att skolan ska vara
tidsenlig. Det gäller också den infrastruktur
vi har inom skolan.
Så var det då det där med att ladda
ned olika program på sin arbetsdator.
I våra jobb försöker de flesta av oss
att lösa de uppgifter vi har i jobbet.
Låt oss göra det på de sätt vi finner
lämpligt. Om vi löser jobbet dåligt, ta
då tag i det. Det går inte att bestämma
idag vilka verktyg vi ska använda. Om
en lärare måste komma med mössan
i hand till en IT-tekniker, rektor eller
förvaltningsperson för att be om att
få installera ett program visar vi tydligt
att vi inte litar på professionen.
Normalt sett har lärare mycket högre
utbildning än de flesta andra. De kan
ta ansvar även för detta. Och jag, som
inte längre är lärare eller rektor, vill
att personal på olika nivåer ska ta
initiativ och visa på möjligheterna
med en modern skola. Det får jag inte
personal att göra om jag samtidigt accepterar
att vi tar bort deras frihet.
Vi inser förstås redan att det finns
risker med det digitala samhället där
e-brottslighet, mobbning, näthat och
personkapning ingår. Men lösningen
är inte att lagstifta eller reglera bort
problemet på ett sätt som sätter
käppar i hjulen för de samhällsvinster
som kommer i digitaliseringens
fotspår. Istället måste vi säkerställa att
kompetensen är så hög i skolan bland
personalen att vi kan utbilda våra
elever i hur vi hanterar våra digitala
verktyg och vårt digitala umgänge.
Alla andra lösningar kommer att resultera
i att problemen skjuts framför
oss och biter oss i baken vid senare
tillfälle.
Nej! Bäst är att vi tar vårt ansvar
nu. Då har vi spännande saker framför
oss!
Edward Jensinger, områdeschef gymnasiet,
Malmö stad, tidigare skolutvecklingschef
i Helsingborg, föreläsare, bloggare
och twittrare samt krönikör i DIU.
Artikeln kommenteras av Lars Svantesson,
Botkyrka, på nästa uppslag.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.