Untitled Document Full tillgång till DIU genom årsprenumeration
Teckna årsprenumeration för att få tillgång till alla artiklar, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.


 

Av: Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se

 

Ledare DIU 2/2015:

Användare, utvecklare, innovation!

 

Varje gång jag är på användarträffar för digitala skolprodukter blir jag lika imponerad. Om det så är med Unikum, med Fronter, med Netsmart, med Tieto eller som häromdagen med Gleerups. Imponerad och stolt, stolt över lärarkåren. Jag möter lärare som är engagerade, initierade och fulla av utvecklingslust. De som med tavlan, den numera interaktiva, samlar samtalet, släpper in omvärlden, ett videoklipp, en nyhetskanal, en annan skolas elever, en författare, en forskare. De som med det virtuella klassrummet skapar ett förlängt delande, där frågor och kommentarer eleverna emellan liksom med läraren förlänger tiden för möten, samtal och delat lärande. De som vänder på klassrummen, och lyckas använda tiden i klassrummet till fördjupat lärande medan genomgångarna görs tillgängliga i det virtuella. De som jobbar innovativt med digitala lärresurser. Kort sagt, lärare som även digitalt möter sina elever, utmanar och lyfter dem.

Det digitala gör att lärarna töjer ut sin tid. De sträcker ut den tid de kan vara tillgängliga för eleverna, genom att använda nätet och spara in tid på annat, administrativt arbete. Mötesplatser där de kan gå in när det passar, där deras kommentarer kan ligga kvar, där även elevernas tid töjs. Där man kan använda tiden som passar bäst, om det är på bussen till träningen eller på kvällen hemma. Men också använda tiden effektivt, då allt finns samlat på nätareor eller åtkomligt via nätresurser, och kompisar och lärare är nåbara för råd, stöd eller hjälp. Där kollegahandledning, även elever emellan växer. De digitala verktygen börjar bli riktigt vassa, även för den som inte sitter vid ett eget skrivbord hela dagen utan är i rörelse.

Digitalt förstärkta lärare blir ett strå vassare. Vi har inte sett det i statistiken, ännu. Men det är som den berömda paradoxen formulerad 1987 av nobelpristagaren Robert Solow, professor vid Harvard: ”vi ser datorer överallt utom i produktivitetsstatistiken”. Det tog tio år innan det syntes, och efter ytterligare ett decennium är det helt etablerat: IT driver produktiviteten, det skapar mervärde. Det är ännu inte så med utbildning, men det är på väg. Professor Åke Grönlund och Annika Agélii har kanske sett det i resultaten i svenska och matematik vid nationella prov i åk 3 i Sollentuna, hos 502 elever. Men det är väl tidigt att dra långtgående slutsatser av det.

Förvandlingsprocessen heter innovation, grundad på teknisk utveckling skapad av människor och omsatt i nya arbetsmetoder och nya produkter. Duktiga utvecklare tolkar brukares önskemål och omsätter dem i nya produkter och tjänster. Tjänster som löser brukarnas behov. De utvecklare som är bäst på den dialogen, på att tolka användarnas situation och önskemål och omvandla dem i nya tjänster, det är de som vinner i konkurrensen. Det var så företaget Ericsson växte fram i samspel med en mycket duktig kravställare och brukare, Televerket/Telia där geniet Östen Mäkitalo lade grunden för den nya banbrytande GSM-tekniken.

Och skolans användarträffar är innovation, just när den pågår och blir synlig. Där lärare med elevernas bästa för ögon, funderar över hur tekniken kunde vara, kunde fungera, för att bättre svara mot deras och deras elevers behov. Och där utvecklarna lyssnar och skapar nytt. Skolans digitalisering är en innovationsprocess, vi befinner oss just mitt i denna. Därför är det bra att kunna hälsa Vinnova välkommen in i processen. De digitala verktygen, de digitala läromedlen, de digitala resurserna för lärande kommer att utvecklas språngartat. En av de viktiga uppgifterna för en nationell politik för digitalisering i skolan, är att underlätta för denna process. Göra Sverige till en föregångare på detta område. Med en bra dialog mellan brukare och utvecklare som grund!

Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se


PS. Jag ser fram emot att träffas på Framtidens lärande 6-7 maj på vackra Münchenbryggeriet på södermälarstrand i Stockholm. De som vill startar på tekniska museet på kvällen den 5 maj, med digital kreativitet i centrum och utställningen Digital Revolution, en sorts gigantisk Makerspace. Med våra ungdomsguider, förstås!

Framtidens lärande, 6-7 maj, anmälan: diu.se/framlar


Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris.
Prenumerera här.


Datorn i Utbildningen nr 2-2015. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen.

(Annons)








FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Nominera huvudman före 14 juni 2023









Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 15]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 150320