Untitled Document ÅSA KARLSSON
AV-Media, Region Kronoberg
E-post: asa.m.karlsson@kronoberg.se

 

Kronoberg: kompetensutveckling

Växjö:
Storsatsning på kompetensutveckling

I Växjö kommun är alla skolor på väg att ta i bruk nya digitala verktyg. I juni 2016 beslutades att alla grundskolor ska använda Google Suite for Education. I januari blev det också klart med en ny lärportal. Till höstterminen ska allt vara klart och nu påbörjas en stor satsning på kompetensutveckling.

Växjö kommun har fokus på elevernas lärande och vill fånga upp det som stöttar och hjälper lärprocessen på bästa sätt. Foto: Per Klasson.
Google Suite for Education är en förutsättning för att lärportalen ska kunna användas på skolorna. Tanken är att det ska vara ett arbetsverktyg för lärare och elever i undervisningen och kommunen har gjort anpassningar efter sina specifika behov.

Testskolor
Först ut är några testskolor som arbetar med verktygen och har i uppdrag att kontrollera att allt fungerar som det ska. De träffas nu i början av vårterminen i två timmar vid tre tillfällen. Sen följer de andra skolorna efter.

– För att skolorna ska kunna delta behöver de ha rätt förutsättningar: exempelvis nätverk, tillräckligt med enheter och viss datormognad. Vi börjar med att träffa skolledarna: Vi vill att det ska vara en medveten satsning från skolan och att de har avsatt tid, säger Anna Prissberg, IT-pedagog som har planerat satsningen.

Utgår från användarnas behov
I varje arbetslag eller motsvarande kommer det att utbildas så kallade användarstödjare. Deras uppgift är att stötta, informera och inspirera sina kollegor.

– Användarstödjarna får mer utbildning, stöd och erbjuds nätverks- träffar. Tanken är inte att de ska arbeta som utbildare, hämta sladdar eller byta skrivarpapper utan inspirera till användning av Google Suite i undervisningen, säger Anna Prissberg.

Utbildningen innehåller bland annat instruktioner kring Classroom, Drive, Hangout med mera, och anpassas efter användarnas behov. I utbildningssatsningen tar kommunen hjälp av AV-Media.

– Vi möter de behov som finns i Kronoberg och nu väljer flera kommuner att öppna för Google. Vi nivåanpassar våra utbildningar efter kursdeltagarnas kunskaper. Vi erbjuder så klart utbildning och stöd även om man väljer andra digitala lösningar än Google Suite. Det finns många digitala verktyg att använda för de lärare som vill gå utanför de traditionella ramarna och öppna klassrummet, säger Åke Sjöberg, chef på AV-Media Kronoberg.

ÅSA KARLSSON
Region Kronoberg
E-post: asa.m.karlsson@kronoberg.se

Utbildning i fokus när nya verkyg tas i bruk
En stor utbildningsinsats är på gång i Växjö när alla skolor går över till nya gemensamma digitala verktyg. Per Klasson, verksamhetsutvecklare/IT, utbildningsförvaltningen i Växjö. Foto: Bo Helmersson.
Hur många lärare deltar i kompetensutvecklingen?
– Växjö kommun har ungefär 37 grundskolor, antalet ökar hela tiden. Exakt hur många lärare det kommer att röra sig om är alltid svårt att säga, men mellan 1500 och 2000 personer kommer att ha behov av mer eller mindre utbildning. Erfarenheten av ett verktyg som Google, är att en del behöver lite utbildning medan andra behöver betydligt mer.

Hur kommer skolledarna med i utbildningssatsningen?
– Det är alltid svårt med skolledares tid, men skolledarna får en ordentlig duvning kring vikten av digitaliseringen, och att det inte enbart är en budgetfråga. Vi kommer också att genomföra LIKA, ett självskattningsverktyg som tar tempen på digitaliseringen på den enskilda skolan. Där kommer skolledarna att ha en viktig roll.

Sedan tidigare använder gymnasiet i Växjö Google Suite, kommer några erfarenheter från deras arbete in i detta?
– Absolut. Efter snart fyra års erfarenheter från gymnasiet, men även grundskolor i Växjö som kört ett tag, så har vi samlat på oss mängder med erfarenheter. Detta sprids dels som delar i utbildningar och till de användarstödjare som ska finnas i alla arbetslag. Goda exempel, tips och trix kommer även att spridas via nyhetsbrev och bloggen digitalaverktyg. se. Men, utvecklingen går snabbt framåt, och verktygen förändras och utvecklas hela tiden. Vi har fokus på elevernas lärande, och det gäller att hela tiden fånga upp det som stöttar och hjälper lärprocessen på bästa sätt.

Hur löser ni IT-supporten?
– För gymnasieskolan finns det en väl inarbetad IT-support för hårdvaran, och ett flöde för användarfrågor. Det är självklart svårt att skapa något liknande för grundskolan som har en större spridning på skolorna. Men vi har en tydlig bild av olika flöden för olika typer av support och stöd lärare kan behöva. Allt sitter inte på plats än, men det håller på att sättas på plats.

Om lärplattformen
Två huvudplattformar kommer att användas av pedagogerna. ”IST lärande” för pedagogens planering och bedömning av elevens arbete, Google Suite, GSE, för det pedagogiska klassrumsarbetet. Plattformarna är sammankopplade så pedagogen kan göra en bedömning i GSE, vilken sparas i ”IST lärande”. På samma sätt kan pedagogen göra en planering i ”IST lärande”, och publicera den till eleverna i GSE.

ÅSA KARLSSON
Region Kronoberg

Per Klasson, verksamhetsutvecklare med ansvar för it-frågor i Växjö kommun, planerar för utbildningen.


Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.


Datorn i Utbildningen nr 2-2017. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen.

(Annons)



Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok














FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Nominera huvudman före 14 juni 2023



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 17]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 170312