Untitled Document Text: Lena Nydahl och Carina Näslundh. Foto Bo Helmersson.
E-post: red@diu.se

 

Konferens 26 maj: "Nu öppnar vi klassrumsdörrarna!"


Samverkande skolor i England höjer resultaten

Skolan har själv lösningen på skolans utmaningar och problem. Professionen sitter inne med svaren, men det behövs fungerande strukturer kring kollegialt lärande för att skapa förutsättningar för att kunskapen inom professionen utvecklas och delas. För det krävs långsiktiga lösningar. Det menar professor Sir George Berwick, CEO, Challenge Partners i London.

- Tillsammans vet vi så mycket om hur en god undervisning som leder till lärande bör genomföras. Den kunskapen och insikten bör prägla all undervisning. Låt oss se till att varje elev får ta del av utbildningssamhällets sammanlagda visdom, säger professor Sir George Berwick.

Med en bakgrund som framgångsrik skolledare var Sir George en av arkitekterna bakom London Challenge, ett program som bidragit till ökad likvärdighet och stadigt förbättrade resultat i Londons skolor. I dag leder han Challenge Partners, ett omfattande nätverk med drygt 400 engelska skolor som bygger kollegialt lärande mellan skolorna, med fokus på ledarskap för bättre lärande och resultat.

Reflektera och analysera sin egen verksamhet
- Överallt finns skolor och lärare som hittat lösningar på de mest intrikata och svårlösta problem. Men dessa skolor och lärare uppmärksammas sällan, i stället läggs allt fokus på dem som misslyckas. Det är något vi måste ändra på. Vi behöver bygga upp ett samarbete som vilar på förtroende och tillit mellan dem som lyckats och dem som ännu inte kommit så långt, säger Sir George Berwick.

Under London Challenge, som startade i början av 2000-talet, var fokus att höja elevernas resultat. Detta skulle bland annat ske genom att förbättra ledarskapet och undervisningen i de skolor som låg sämst till. Och detta skulle bland annat åstadkommas via samarbete. De bästa skolorna, med de bästa rektorerna och de bästa lärarna, skulle hjälpa de skolor som hade sämst resultat.

Idén var ingen omedelbar succé hos de skolor som hade goda resultat, varken hos rektorer, lärare eller föräldrar. Men några skolor kom igång. Och resultaten lät inte vänta på sig. Alla blev vinnare. Både skolorna med bra resultat och de med dåliga resultat förbättrade sig. Snöbollen var i rullning, allt fler skolor ville vara med.

Framgångsfaktor att formulera egen kunskap
En av framgångsfaktorerna för de bästa skolorna var att de nu var tvungna att reflektera över sin verksamhet och formulera sin kunskap på ett nytt sätt. Det visade sig att när skolorna började formulera sina kunskaper, insikter och erfarenheter för att kunna beskriva sitt förhållningssätt och sitt sätt att arbeta fick de en djupare kunskap om framgångsfaktorer och snubbeltrådar och kunde fortsätta utvecklas och bli ännu bättre. Via det strukturerade kollegiala lärandet, med ömsesidigt förtroende och stor tillit till varandra, på alla nivåer uppnådde samtliga skolor bättre resultat. Samarbetet och det kollegiala utbytet har i olika former fortsatt även efter avslutningen av London Challenge, vilket är en garant för fortsatt utveckling.

London Challenge hade som mål att få ett fokus på eleverna, och inte bara de egna eleverna. Målet var att varje lärare i London skulle se sitt uppdrag i ett vidare perspektiv. Och där lyckades man. I elevfokuset ingick också att varje elev sattes i centrum. Varje elev följdes upp i sitt lärande, men man tittade också på vilka andra faktorer som påverkade skolprestationerna.

- Vi måste se till att elevens sociala och kulturella kapital stärks samtidigt som de höjer sin akademiska kompetens, säger Sir George Berwick.

Samverkan för gemensam skolutveckling Challenge Partners har utvecklat modellen från erfarenheterna i London. De drygt 400 skolorna i Challenge Partners nätverk är indelat i mindre nätverk med ett antal skolor som samverkar och där en av skolorna fungerar som nav för verksamheten. Inom dessa nätverk samverkar skolorna på alla nivåer.

Skolledare och lärare i nätverken har strukturerade kollegiala reflektionsmöjligheter. De utvärderar och analyserar varandras verksamheter. Och det ger mätbara resultat. Både på elevnivå och på skolnivå.

I samband med DIU och partners studieresa till London i januari besökte deltagarna några skolor som ingår i Challenge Partners.

- Det var uppenbart hur mycket det betyder för skolorna att vara med. Erfarenhetsutbytet och möjligheterna till spegling med de andra skolorna i nätverket har oerhört stor betydelse, liksom de årliga utvärderingarna där skolorna utvärderar varandras verksamheter. Och på elevnivå har många av skolorna uppnått en imponerande resultatmässig utveckling, säger Peter Becker, ordförande i stiftelsen DIU.

Professor Sir George Berwick medverkar på konferensen "Nu öppnar vi klassrumsdörrarna!" i Stockholm den 26 april och berättar med om utvecklingen av modeller för det kollegiala lärandet.

 

Lena Nydahl och Carina Näslundh. Foto Bo Helmersson.
E-post: red@diu.se

Mer om konferensen 26 april
Anmälan till konferensen 26 april.





DIU nyhetsbrev nr 2-2018. Stiftelsen DIU verkar för skolans digitala utveckling, driver Guldtrappan, utmärkelsen för skolhuvudmän när det gäller skola och digitalisering liksom lärarpriset Guldäpplet, studieresor till London i samband med Bett-mässan och konferensen Framtidens lärande i samverkan med partners.

(Annons)













Nominera huvudman före 14 juni 2023




Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 18]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 180302