Untitled Document
Av:Toura Hägnesten
E-Post:toura.hagnesten@mailbox.swipnet.se
Lingva lever i alfabetet
Lingva lever. Leve Lingva!
Detta program skulle jag kunna sammanfatta i tre ord - mycket
väl godkänt. Men för dig som inte vill köpa
grisen i säcken ska jag berätta lite mer.
Lingva är en del av ett
läromedel i svenska för år 4-6 som kombinerar
lärande genom traditionella och nya medier. Programmet kan
användas helt fristående eller i anslutning till läroboken.
Innehållet följer läroplanen och tar upp de moment
som tillhör vardagsarbetet i ämnet svenska. Ett 20-tal
färdigheter tränas i Lingva.
kreativt nytänkande
Det som jag finner betydelsefullt är sättet på
vilket Lingva närmar sig dessa områden. Detta kan bäst
beskrivas som kreativt och nytänkande. De multimediala möjligheterna
tas tillvara mycket väl och med fantasi.
Programmet innehåller Lingvaland för färdighetsträning,
Stjärnöversikten som är en dokumentation över
elevens resultat, Ordfräsen - ett enkelt ordbehandlings-program
och Lingvanet för publicering av Ordfrästexter på
Internet.
Ordfräsen känns väl enkel då eleverna är
vana att skriva i Word och rättstavnings-kontrollen missar
en del enkla fel. Metaforen är en resa genom en 3D-skog med
alfabetets bokstäver. För att underlätta orienteringen
finns en karta över Lingvaland med stigen kantad av bokstäver.
Jag navigerar mig fram till önskad bokstav genom framåt/bakåt
pilar men också genom att klicka direkt på bokstaven
på kartan. Varje bokstav motsvarar ett moment och erbjuder
färdighetsträning på 2-3 nivåer. Verktygsfältet
är föredömligt lättbegripligt och begränsat
till sin omfattning utan att tappa i utseende.
god pedagogik
Pedagogiken bygger på såväl åskådliggörande
och interaktivitet som på berättande. Eleverna upplever
faktiskt ordklasserna.
På månen skjuts pronomen upp ur krat-rar och det gäller
att vara med och klicka på alla ord som är pronomen.
I natten spökar det. Här gäller det att dra rätt
ord till rätt ordklasspöke annars blir det stackars
spöket missfärgat.
Vikingen reser ut i Europa och spelaren ska klicka på ord
som är lånord från landet där han befinner
sig. Adjektiv tränas genom att dra i rätt ord som cirklar
runt en man. Samtidigt blir han adjektivet och prickig, liten
och osynlig.
Trollet i skogen står vid en tjärn där olika föremål
flyter upp. Här ska jag skriva ordet. Isprinsessan låter
mig hjälpa till att finna synonymer till ordet hon balanserar
på sin stång när hon går över en avgrund.
Gör jag flera fel faller hon ner.
I labyrinten gäller det att stava rätt till orden som
sägs. Efter tre felaktiga försök visas rätt
stavning. Bildspråk visualiseras med små tecknade
videor till varje mening för att slutligen visas som en hel
film till det som berättas.
lättnavigerat
Layouten är välarbetad och omväxlande. Momenten
som tas upp presenteras i tidsmiljöer som spänner från
romarriket till dagens IT-samhälle. Varje miljö tecknas
i olika stil vilket förstärks i färg- och musikval.
Trots att dessa går från gråskala via enfärgat
i olika toner till starkare färger harmonierar de olika delarna
till en väl balanserad helhet. Vissa miljöer har bakgrundsljud,
tal eller musik, andra är tysta.
Programmet är lättnavigerat och det är lätt
att förstå vad man ska göra. Det går ganska
snabbt att starta programmet och likaså att avsluta det.
kul för eleverna
Eleverna tycker det är roligt att arbeta med programmet och
tycker det hjälper dem att förstå och lära
sig.
Lingva erbjuder rolig färdighetsträning med nya perspektiv
och föder lust och motivation att göra övningarna
flera gånger trots att eleven redan fått sin stjärna.
Lingva har en webbsida där eleverna kan publicera och läsa
texter som skrivits i Ordfräsen. Det jag saknar här
är möjligheten att ge och få feedback.
Webbadress:
www.nok.se/skola/svenska/lingva/texter/index.htm
Toura Hägnesten,
speciallärare och
IT-pedagog
E-Post:toura.hagnesten@mailbox.swipnet.se
fakta.program
Mer information om programmet Inspiration och demoversioner hittar
du på webben:
www.inspiration.com.
Programmet finns för både Mac och pc.
I Sverige säljs Inspiration av Programpaketet i Nybro.
webb: www.programpaketet.se
e-post: kundservice@programpaketet.se
Datorn i Utbildningen nr 3 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!