Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 3/01
Vil du läsa hela tidningen. Beställ här.

2
html
  Förändrade villkor
Det vi upplever som svindlande utveckling är kanske fortfarande sviterna av den industriella revolutionen, skriver Peter Becker i ledaren.
6
html
  Skolledarna på skolbänken
Skolledarna ska också gå på Itis-utbildning. Men förutsättningar och förväntningar är annorlunda. Till skillnad från lärarna har inte skolledarna ansökt om att få vara med i Itis. Det är ett obligatorium som ingår i avtalet mellan Itis-delegationen och kommunerna, säger Maria Holm, Itis-samordnare i Värmland.
8   Se och tolka omvärlden
Lärande, IT, portaler och communities. För att klara av att vara en modern, uppdaterad förändringsbenägen lärare krävs det många timmars fortbildning i ordkunskap. Bosse Andersson, Lerums gymnasieskola reflekterar kring de nya orden.
14
html
  Skolorna och personuppgiftslagen
Vad får man och vad får man inte när det gäller att lägga ut personuppgifter på nätet på skolors hemsidor. Vilka konsekvenser har det för det ordinarie skolarbetet. Thomas Nordlöv, Thunmansskolan i Knivsta.
16
html
  Intranät och virtuella lärmiljöer
Efter snart två års arbete har skolorna i Lerum nu upphandlat och beställt ett intranät. Utgångspunkten för arbetet i Lerum har varit att skaffa ett intranät som passar de lokala behoven avseende pedagogik, metodik, budget och teknisk infrastruktur. Det som ekonomiskt möjliggjort projektet är de medel kommunen fått genom Itis strukturbidrag. Bosse Andersson fortsätter sin rapportering från en projektresa som inte varit helt enkel och tagit längre tid än beräknat.
20
 

Med fokus på källan
Kolla källan är ett projekt i skolverkets regi och det är en av temaplatserna under Skoldatanätet. Genom att lyfta fram pedagogiska webbresurser och erbjuda mötesplatser för lärare vill projektet stödja skolans datoranvändning och främja skolans utveckling. Annette Holmqvist beskriver projektet.

24
  Konstruktivt eller restriktivt?
I den svenska skolan används olika metoder för att skydda barn och ungdomar från några av de mest tveksamma inslagen i Internetflödets utbud. Men, det finns en dag då de skall möta den ”ofiltrerade” verkligheten och då skolans regelverk upphört att vara bindande. Att försöka utveckla elevernas medvetenhet så att de själva kan hantera detta möte är skolans stora utmaning, uppdrag och mål, skriver Stig Roland Rask.
26
  Med hörsel som Snorres Heimdall
Med datorn hjälp kan vi konstruera nya experiment men också analysera våra välkända experiment på ett nytt sätt. Alf Ölme ger exempel.
28
html
  Skolsamarbete på europanät
Det europeiska skoldatanätet har nu fler tjänster än tidigare som kan vara till stöd i projektsamarbeten över gränserna.
30   Roligare matematik
Att låta elever utnyttja datorer i matematik- undervisningen är nödvändigt för att kunna upprätt hålla elevernas intresse och förtroende för matematik i IT-åldern. David Sjöstrand ger några exempel på hur program som finns på de flesta gymnasieskolor kan användas.
32   Pratbubblor ger liv åt foton på webben
Gunnar Jutelius guidar genom Flashinställningarna och resultatet blir interaktiva pratbubblor.


Datorn i Utbildningen nr 3 2001. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 01]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 010506