Untitled Document

Av:Peter Becker
E-post:
peter.becker@diu.se

 

Förändrade villkor

Jag tittar ut genom kupéfönstret – eller snarare tågfönstret, nuförtiden är det ju sällan kupéer i tågen, allt förändras ju så snabbt – och ser landskapet rusa förbi. Närbelägna träd ilar förbi likt skuggor, suddiga på grund av farten. Detaljerna är oräkneliga,men otydliga. När jag lyfter blicken, ser bakåt eller framåt, ser jag landskapetskarpare, mindre detaljrikt och endast långsamt i rörelse. På samma vis är det med tiden och samtiden, den som ilar förbi med tusen små händelser som upptar oss i nuet, svår att överblicka och förstå. ”Utvecklingen går så snabbt, allt snabbare”, är vårt bestämda intryck. Här har de flesta av oss svårt att se framåt, men bakåt i tiden går det bättre att blicka. Då stelnar rörelserna, landskapet rör sig makligare och det blir lättare att överblicka – ”det gick långsammare förr”.

Går det så fort nuförtiden, eller är det vårt inbyggda perspektiv som bedrar oss? Nyligen på en konferens ställdes frågan om det verkligen är en stor revolution som sker idag. Var det inte förra sekelskiftet som födde den stora revolutionen? Den som vi fortfarande håller på att anpassa oss till.

Runt förra sekelskiftet ägde både en teknisk, kulturell och politisk omvandling rum. Elektrisk energi har just blivit tillgänglig. Den nya fysiken och en världsbild med kvanta, radioaktiva – delbara – atomer, massans energiekvivalens (E=mc2) – grunden för atombomber och kärnkraften, källan till hälften av vår elenergi idag. Det var då bensinmotorn skapades, bilen, lastbilen, flygplanet, begynnande bilism baserad på den privatägda bilen. Kemins språng och de nya syntetiska materialen. Fysiken och tekniken föder nya medier som radio och telefon, som når de många människorna ända in i hemmen. Filmen uppstår. Massmedierna är födda. Med Henry Ford och nya produktionstekniker går industriproduktionen över till massproduktion av konsumentvaror. Ökad produktionspotential och nya transportmöjligheter. De stora företagen spränger nationsgränserna och kampen om världsherravälde och nya marknader intensifieras – vilket leder till världskrig. Politiskt sker arbetarrörelsens formering med formulering av socialistiska utopier, med revolutioner eller demokratisering som följd. Konsten tar nya vägar, i litteratur, bildkonst, arkitektur. Fram träder en Stravinsky, en Picasso, en Strindberg. Skolan för alla, läs-, skriv- och räknekunnighet blir en nödvändighet. Nya läroböcker och undervisningsformer krävs när många ska gå i skola. Piska eller morot, tvång eller intresse som drivkraft? En ny generation läroböcker ser dagens ljus, med Selma Lagerlöfs geografibok som blev en bestseller – ”Nils Holgersson”, med Svens Hedins ”Från pol till pol” och Heidenstams ”Svenskarna och deras hövdingar”. Det mesta av detta utspelar sig mellan 1890 och 1920. Trettio år som förvandlade världen.

Det vi upplever som svindlande utveckling är kanske fortfarande sviterna av denna industriella revolution med massproduktion av varor, massmedier med nyheter och drömmar – och demokrati. Muskelhjälpens tid, motorernas tid, följs nu av tanke- och kommunikationshjälpens tid: stordator blev persondator, blir handdator och mobiltelefon. Mer och mer, mindre och mindre. Ganska mycket av det samma, men en betydelsefull förvandling äger rum med informationsteknikens genomträngande av allt. Som Roger Säljö skriver i årets första nummer, ”Att lära med informationstekniken som resurs är något annat än vad vi varit vana vid… den förändrar villkoren för lärandet” (Informationstekniken och bilder av lärande, Diu 1/2001).

Föreställningen att allt är så annorlunda och nytt, är delvis en illusion. Kanske är det nyttigt att lyfta blicken över det just förbirusande. Om inte annat, så stannar tåget i Varberg några dagar i juni, där vi diskuterar villkoren för det förändrade lärandet.

Välkommen till rikskonferensen Vidgade vyer, Varberg 12-13 juni.

 

Peter Becker, Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se


Datorn i Utbildningen nr 3 2001. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 01]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 010506