Untitled Document

Av: Anette Holmqvist,
E-Post:
anette.holmqvist@skolverket.se


Med fokus på källan

Kunskaper i källkritiskt granskande blir allt viktigare i dagens Internetsamhälle. Och ingen behöver bli så utmattad av det arbetet som hunden i illustrationen. På Skoldatanätets Kolla källan finns tips, lathundar och handledningar som bidrar till att göra källkritiken till ett spännande uppdrag. Annette Holmqvist beskriver tankegångarna bakom projektet.

Kolla källan vilar på två pelare. Den ena är läroplanen som föreskriver ett arbetssätt där elevens egna frågor och eget sökande sätts i centrum.

Den andra är skolans värdegrund vars yttersta målsättning är att värna om demokratin och människors lika värde.

frågorna i centrum
Läroplanen föreskriver ett arbetssätt där elevers egna frågor och eget sökande sätts i centrum. Läroboken har fått konkurrens av nya medier och eleverna uppmanas att använda olika källor i sitt arbete.

Detta innebär att eleverna själva ska söka information i en mångfald av källor, göra ett urval och slutligen ställa samman sina textskatter till något begripligt och meningsfyllt. När elevens egna frågor och eget sökande sätts i centrum får källkritiken en självklar plats i skolan. Ett populärt komplement till läroböcker
och biblioteksböcker är Internet. Internet ger tillgång till texter från hela världen. Det kan röra sig om seriös och faktaspäckad information, men det kan också röra sig om rent skräp, kommersialism och oetiskt material.

reflektera och lära
Lärare och skolbibliotekarier hinner inte kolla alla källor vars innehåll kan påverka eleverna i ena eller andra riktningen. Därför måste eleverna själva lära sig hur man kritiskt granskar texter, bilder och uttalanden och lära sig urskilja relevant information ur allt brus. Källkritiken är ett redskap för detta. Källkritiskt tänkande manar till reflektion och kvalitetstänkande hos eleverna.

Detta gör att källkritik blir ett nödvändigt inslag i alla skolämnen och i användandet av alla typer av media. Eleverna behöver lära sig hur man bedömer om en källa är användbar för den egna uppgiften. Kunskaper i informationssökning bör kompletteras med att eleverna lär sig:

  • att se skillnad mellan olika upphovsmän och deras syfte
  • att genomskåda dolda budskap
  • att jämföra fakta i olika texter för att se om man hittat vedertagna ”sanningar”
  • att veta hur man nagelfar dynamiska Internettexter
  • att inse vikten av att ange vilka källor man använt

Allt detta behöver eleverna kunna för att hantera informationsflödet. Till detta kommer kunskaper i upphovsrätt och presentationsteknik. Det gäller att veta hur man får använda andras material när man exempelvis skall göra en hemsida.

inga standardiserade lösningar
Finns det någon metodik för att lära ut den här typen av frågor? Standardiserade lösningar finns inte men några lärare, bibliotekarier och journalister - som har arbetat praktiskt med kritisk granskning av medier – har funderat kring hur man skall lära eleverna källkritik på ett verklighetsförankrat och lättbegripligt sätt.

Kolla källan är ett projekt i skolverkets regi och det är en av temaplatserna under Skoldatanätet. Genom att lyfta fram pedagogiska webbresurser och erbjuda mötesplatser för lärare syftar Skoldatanätet till att stödja skolans datoranvändning och främja skolans utveckling. Redan tidigt fanns sök- och hemsideskolor, länklistor och länkskafferi, skoladresser, språklexikon, virtuella mötesplatser, bild- och ljudarkiv för skolan på Skoldatanätet.

Elever hyser dock en förkärlek till att söka själva, oavsett vilka välkomponerade länksamlingar vi ställer samman. Projekt Kolla källan kom till som ett resultat av Internetboomen i skolan och den oro som skapades bland lärarna när de såg eleverna sitta själva och surfa framför datorn. Syftet är att hjälpa lärare vägleda eleverna i deras fria sökande efter information.

hjälpmedel på webben
Webbplatsen är indelad i tre avsnitt: källkritik, etik och Internet samt upphovsrätt för att täcka in hela fältet. Mediekritik och bildanalys ingår i källkritiken och är två tänkta utvecklingsområden för projektet.

Webbplatsen innehåller artiklar som reder ut begreppet källkritik, berättar hur forskare arbetat källkritiskt genom historien och berättar om hur man kan tillämpa källkritik i skolan och på moderna medier som Internet. Det finns lärarhandledningar som beskriver hur man kan hjälpa eleverna genom hela informationssöknings- och utvärderingsprocessen. Som exempel på resurser vi länkar till är texter av Thorsten Thurén, en auktoritet på området som skrivit böcker om både traditionell källkritik och källkritik för Internet. Ett annat exempel är Itis studiematerialdatabas som innehåller artiklar om källkritik. Dessutom checklistor, övningar och lektionsförslag i källkritik gjorda av lärare och bibliotekarier med praktisk erfarenhet av att arbeta med elever kring dessa frågor. Allt är samlat på Kolla Källans webbplats. Det finns även en kortfattad engelsk version med några engelska och amerikanska resurser i källkritik. För den som är extra ambitiös finns en litteraturlista med tips på ytterligare litteratur i ämnet.

Det optimala redskapet för källkritik finns inte. Det gäller att komma ihåg att checklistor bör användas med förstånd. Det finns inga genvägar, det gäller att få in det kritiska tänkandet så det sitter i ryggraden. Det samlade materialet på Kolla källans webbplats utgör endast bakgrundsmaterial till dina egna lektioner i källkritik.

etik och internet – skolans värdegrund i botten
Vuxna har i alla tider försökt lära unga etik och moral. Kolla Källan diskuterar också frågor som:

Hur undviker vi att eleverna plagierar arbeten från Internet? Hur skaffar vi oss och eleverna handlingsberedskap inför mötet med oetiskt material på Internet? Hur förmedlar vi skolans demokratiska värdegrund till eleverna så att de använder olika medier på ett etiskt sätt, inte bara innanför skolans väggar utan också efter de lämnat skolan och skall ut i livet? Vi vill ju att eleverna skall lämna skolan som goda och kunniga människor och medborgare.

Skolverket har naturligtvis inte svar på alla frågor. Kolla källan är ett försök att stödja lärare, elever och skolbibliotekarier när de skall genomföra den nya pedagogiken och höja elevernas informationskompetens. Du är själv den bäste pedagogen och det är kombinationen av dina och dina elevers erfarenheter som skapar lärandesituationen. Är du skolbibliotekarie kan du bidra med material och aktivt deltaga i undervisningen. Låt webbplatsen vara första hjälpen när det kör ihop sig. Eller en inspirerande startpunkt till ditt eget arbete i arbetslaget, i klassrummet eller skolbiblioteket. Läs om hur andra gjort, lägg till ditt egna och diskutera med eleverna så blir resultatet bäst.


Anette Holmqvist,
projektansvarig, Kolla Källan
E-Post: anette.holmqvist@skolverket.se


artikel.länkar
Kolla Källan hittar du på Skoldatanätet:
www.skolverket.se/skolnet/kolla

Lathund för källkritik på nätet:
www.diu.se/nr3-01/nr3-01.asp?artikel=s22


Datorn i Utbildningen nr 3 2001. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 01]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 010506