Untitled Document
Av: Anette Holmqvist,
E-Post: anette.holmqvist@skolverket.se
Med fokus på källan
Kunskaper i källkritiskt granskande
blir allt viktigare i dagens Internetsamhälle. Och ingen behöver bli så utmattad av det arbetet som hunden i illustrationen.
På Skoldatanätets Kolla källan finns tips, lathundar och handledningar som bidrar till att göra källkritiken till ett spännande uppdrag. Annette Holmqvist beskriver tankegångarna bakom projektet.
Kolla källan vilar på två
pelare. Den ena är läroplanen som föreskriver ett arbetssätt
där elevens egna frågor och eget sökande sätts i centrum.
Den andra är skolans värdegrund vars yttersta målsättning
är att värna om demokratin och människors lika värde.
frågorna i centrum
Läroplanen föreskriver ett arbetssätt där elevers egna frågor
och eget sökande sätts i centrum. Läroboken har fått konkurrens
av nya medier och eleverna uppmanas att använda olika källor i sitt
arbete.
Detta innebär att eleverna själva ska söka information i en mångfald
av källor, göra ett urval och slutligen ställa samman sina textskatter
till något begripligt och meningsfyllt. När elevens egna frågor
och eget sökande sätts i centrum får källkritiken en självklar
plats i skolan. Ett populärt komplement till läroböcker och biblioteksböcker är Internet. Internet
ger tillgång till texter från hela världen. Det kan röra
sig om seriös och faktaspäckad information, men det kan också
röra sig om rent skräp, kommersialism och oetiskt material.
reflektera och lära
Lärare och skolbibliotekarier hinner inte kolla alla källor vars innehåll
kan påverka eleverna i ena eller andra riktningen. Därför måste
eleverna själva lära sig hur man kritiskt granskar texter, bilder
och uttalanden och lära sig urskilja relevant information ur allt brus.
Källkritiken är ett redskap för detta. Källkritiskt tänkande
manar till reflektion och kvalitetstänkande hos eleverna.
Detta gör att källkritik blir ett nödvändigt inslag i alla
skolämnen och i användandet av alla typer av media. Eleverna behöver
lära sig hur man bedömer om en källa är användbar för
den egna uppgiften. Kunskaper i informationssökning bör kompletteras
med att eleverna lär sig:
- att se skillnad mellan olika upphovsmän och deras
syfte
- att genomskåda dolda budskap
- att jämföra fakta i olika texter för
att se om man hittat vedertagna sanningar
- att veta hur man nagelfar dynamiska Internettexter
- att inse vikten av att ange vilka källor man använt
Allt detta behöver eleverna kunna för att
hantera informationsflödet. Till detta kommer kunskaper i upphovsrätt
och presentationsteknik. Det gäller att veta hur man får använda
andras material när man exempelvis skall göra en hemsida.
inga standardiserade lösningar
Finns det någon metodik för att lära ut den här typen av
frågor? Standardiserade lösningar finns inte men några lärare,
bibliotekarier och journalister - som har arbetat praktiskt med kritisk granskning
av medier har funderat kring hur man skall lära eleverna källkritik
på ett verklighetsförankrat och lättbegripligt sätt.
Kolla källan är ett projekt i skolverkets
regi och det är en av temaplatserna under Skoldatanätet. Genom att
lyfta fram pedagogiska webbresurser och erbjuda mötesplatser för lärare
syftar Skoldatanätet till att stödja skolans datoranvändning
och främja skolans utveckling. Redan tidigt fanns sök- och hemsideskolor,
länklistor och länkskafferi, skoladresser, språklexikon, virtuella
mötesplatser, bild- och ljudarkiv för skolan på Skoldatanätet.
Elever hyser dock en förkärlek till att söka
själva, oavsett vilka välkomponerade länksamlingar vi ställer
samman. Projekt Kolla källan kom till som ett resultat av Internetboomen
i skolan och den oro som skapades bland lärarna när de såg eleverna
sitta själva och surfa framför datorn. Syftet är att hjälpa
lärare vägleda eleverna i deras fria sökande efter information.
hjälpmedel på webben
Webbplatsen är indelad i tre avsnitt: källkritik, etik och Internet
samt upphovsrätt för att täcka in hela fältet. Mediekritik
och bildanalys ingår i källkritiken och är två tänkta
utvecklingsområden för projektet.
Webbplatsen innehåller artiklar som reder ut begreppet
källkritik, berättar hur forskare arbetat källkritiskt genom
historien och berättar om hur man kan tillämpa källkritik i skolan
och på moderna medier som Internet. Det finns lärarhandledningar
som beskriver hur man kan hjälpa eleverna genom hela informationssöknings-
och utvärderingsprocessen. Som exempel på resurser vi länkar
till är texter av Thorsten Thurén, en auktoritet på området
som skrivit böcker om både traditionell källkritik och källkritik
för Internet. Ett annat exempel är Itis studiematerialdatabas som
innehåller artiklar om källkritik. Dessutom checklistor, övningar
och lektionsförslag i källkritik gjorda av lärare och bibliotekarier
med praktisk erfarenhet av att arbeta med elever kring dessa frågor. Allt
är samlat på Kolla Källans webbplats. Det finns även en
kortfattad engelsk version med några engelska och amerikanska resurser
i källkritik. För den som är extra ambitiös finns en litteraturlista
med tips på ytterligare litteratur i ämnet.
Det optimala redskapet för källkritik finns
inte. Det gäller att komma ihåg att checklistor bör användas
med förstånd. Det finns inga genvägar, det gäller att få
in det kritiska tänkandet så det sitter i ryggraden. Det samlade
materialet på Kolla källans webbplats utgör endast bakgrundsmaterial
till dina egna lektioner i källkritik.
etik och internet skolans värdegrund
i botten
Vuxna har i alla tider försökt lära unga etik och moral. Kolla
Källan diskuterar också frågor som:
Hur undviker vi att eleverna plagierar arbeten från
Internet? Hur skaffar vi oss och eleverna handlingsberedskap inför mötet
med oetiskt material på Internet? Hur förmedlar vi skolans demokratiska
värdegrund till eleverna så att de använder olika medier på
ett etiskt sätt, inte bara innanför skolans väggar utan också
efter de lämnat skolan och skall ut i livet? Vi vill ju att eleverna skall
lämna skolan som goda och kunniga människor och medborgare.
Skolverket har naturligtvis inte svar på alla
frågor. Kolla källan är ett försök att stödja
lärare, elever och skolbibliotekarier när de skall genomföra
den nya pedagogiken och höja elevernas informationskompetens. Du är
själv den bäste pedagogen och det är kombinationen av dina och
dina elevers erfarenheter som skapar lärandesituationen. Är du skolbibliotekarie
kan du bidra med material och aktivt deltaga i undervisningen. Låt webbplatsen
vara första hjälpen när det kör ihop sig. Eller en inspirerande
startpunkt till ditt eget arbete i arbetslaget, i klassrummet eller skolbiblioteket.
Läs om hur andra gjort, lägg till ditt egna och diskutera med eleverna
så blir resultatet bäst.
Anette Holmqvist,
projektansvarig, Kolla Källan
E-Post: anette.holmqvist@skolverket.se
artikel.länkar
Kolla Källan hittar du på Skoldatanätet:
www.skolverket.se/skolnet/kolla
Lathund för källkritik på nätet:
www.diu.se/nr3-01/nr3-01.asp?artikel=s22
Datorn i Utbildningen nr 3 2001. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!