’Vad ska vi kunna?’ Många känner igen den typiska elevfrågan, inför ett stundande
prov. Elever vill veta vad de ska uppnå, vad som förväntas. Skolan arbetar idag systematiskt
och medvetet med mål, ofta tillsammans med eleverna. Skolor gör lokala
måldokument och läraren preciserar målen i arbetet med lektioner och kursavsnitt.
Ytterst är det nationella läroplaner som anger mål och riktlinjer för arbetet. Vi har
börjat vänja oss vid att tala om strävansmål och uppnåendemål med Lpo 94.
Ett problem är att IT så sparsamt förekommer i skolans målformuleringar. IT är
varken ett eget ämne eller ingår i kunskapsmålen för andra. Ett skäl som anförts är
att IT är ett verktyg, inte ett mål i sig. Några av de få mål med anknytning till IT
som angetts i Lpo94 är att elever ’har kunskaper om medier och deras roll’ och ’kan
använda informationsteknik som ett verktyg för kunskapssökande och lärande’. Centrala
gemensamma baskrav för it-kunnande har saknats. Vid både lokala och nationella
utvärderingar har det därmed inte varit självklart att status för elevers och lärares it-förmåga och kunnande ska mätas - eller hur.
När Eu-parlamentet hösten 2006 tog ett beslut om åtta grundläggande kompetenser
för livslångt lärande för Europas medborgare, öppnar detta för nya scenarior. Syftet är
inledningsvis att kartlägga och fastställa ’nyckelkompetenser som är nödvändiga för
personlig utveckling, aktivt medborgarskap, social sammanhållning och anställbarhet
i ett kunskapsbaserat samhälle’. Vidare vill man stödja medlemsstaterna i arbetet med
att se till att ungdomar efter grundutbildningen har utvecklat nyckelkompetenser till
en nivå som utrustar dem för vuxenlivet.
Kompetens definieras som en kombination av kunskaper, färdigheter och attityder.
Nyckelkompetens är den kompetens som alla individer behöver för personlig utveckling
och utveckling, aktivt medborgarskap, social integration och sysselsättning. De
åtta nyckelkompetenserna är
Kommunikation på modersmålet.
Kommunikation på främmande språk.
Matematiskt kunnande och grundläggande vetenskaplig och teknisk kompetens.
Digital kompetens.
Lära att lära.
Social och medborgerlig kompetens.
Initiativförmåga och företagaranda.
Kulturell medvetenhet och kulturella uttrycksformer.
Alla nyckelkompetenser anses lika viktiga.
Sedan SVIT startade 2004 har SVIT haft fokus på den kommunikativa kompetensen
i kombination med digitala kompetenser. Eus kompetensmål kan nu ge ytterligare
skjuts åt arbetet med SVIT. Vi börjar med ett seminarium den 21 maj.
De mål Eu´s parlament nu formulerat kommer sannolikt att få stor betydelse framöver,
inte minst i Sverige. De kan medverka till att det förändrade medielandskap och
former för lärandet, liksom de kunskaper och förmågor som är knutna till Internet
och digital teknik äntligen ges ordentlig uppmärksamhet.