Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 3-11

På www.diu.se publiceras ett urval ur varje utgivet nummer av den tryckta versionen. Efterbeställ paket med 20 ex av DIU, för kollegiet, arbetslag etc á 400 kr + porto eller beställ prenumeration!

5 html  

Ledaren: Skoldebatt i Sverige eller berättelser och verklighet

6  

Åttor gör egna spelappar
– Jag har blivit bättre på att arbeta i grupp och har mer kunskaper om vikingatiden, säger Hanna, i klass 8C1.

8  

Skriva sig till läsning 2.0
Möjligheterna till individualisering och anpassade uppgifter ökar. Det menar Monica Sjunnesson och Anna Bällsten, lärare i Ystad som arbetar med Skriva sig till läsning 2.0.

11 html  

Förstaklassare med koll på orden
Samarbetsförmåga, skrivlust och läsglädje kännetecknar Helen Perssons förstaklass i Löderups skola.

15 html  

Eget ansvar och ökad flexibilitet
I Täby kommun är eleverna fria att använda tekniken på de sätt som de själva tycker är mest effektivt och kreativt, skriver Torbjörn Skarin i sitt reportage.

17 html  

Åva gymnasium Täby: Lärarna blir allt viktigare
Lärarens roll har börjat förändras på Åva Gymnasium. Det är ett mer coachande arbetssätt som uppstått mellan kollegor i de ämnesövergripande programlagen och i ämneslagen.

19  

Rektor 2.0 – med rätt att testa nyheter
Förebildlighet är ett ständigt närvarande begrepp för skolledarna på Kronan i Trollhättan.

20  

Skolan är klämd mellan två sköldar
Alla är överens om att skolan brottas med stora problem, frågan är vilka och hur de ska lösas, skriver Stig Roland Rask.

22  

Plocket

24 html  

Lidköping: Tango för tre med ny plattform
– Det är oerhört viktigt att jobba med det pedagogiska ledarskapet, säger Johan Olofson, skolchef i Lidköping.

28  

Läsardebatt: Hatt missar innehållet
Rickard Vinde, Läromedelsförlagens branschförening, saknar diskussion om digitala läromedel.

29  

Vad anser och hur tänker dagens unga?
Reflektioner av Lovisa Feist, från DIUs ungdomsredaktion vid gymnasieskolan YBC.

30  

Kommunala skolriksdagen: Resultat och digital teknik på dagordningen
En av utgångspunkterna får årets Kommunala skolriksdag var vilken roll den digitala tekniken kan spela i framtidens skola.

33 html  

Digital kompetens i nya läroplanen
Gy2011, digital kompetens, digital delaktighet var temat för årets konferens i Nätverket för informationskompetens.

35  

Wikipedia i klassrummet och klassrummet i Wikipedia
Vi lever i en period av omvandling, även när det gäller förhållningssätt till källkritiskt tänkande, menar Olof Sundin, som forskar kring Wikipedia.

36 html  

Skapa och lär med fysikaliskt korrekt simulering:
Konstruera ett eget nöjesfält
Umeå satsar på interaktiv fysiksimulator och utmanar eleverna i tävling om åkattraktioner.

40  

Verktygslådan: Wordle ger koll på viktiga begrepp

41  

Verktygslådan: Nytt liv i presentationen med kreativt verktyg

42  

Verktygslådan: Egen anslagstavla på nätet



Datorn i Utbildningen nr 3-2011. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)








Nominera huvudman före 14 juni 2023









Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 11]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 110425