På www.diu.se publiceras ett urval ur varje utgivet nummer av den tryckta versionen. Efterbeställ paket med 20 ex av DIU, för kollegiet, arbetslag etc á 400 kr + porto eller
beställ prenumeration!
Åttor gör egna spelappar
– Jag har blivit bättre på att arbeta i grupp och har mer kunskaper
om vikingatiden, säger Hanna, i klass 8C1.
8
Skriva sig till läsning 2.0
Möjligheterna till individualisering och anpassade uppgifter
ökar. Det menar Monica Sjunnesson och Anna Bällsten, lärare i
Ystad som arbetar med Skriva sig till läsning 2.0.
11
html
Förstaklassare med koll på orden
Samarbetsförmåga, skrivlust och läsglädje kännetecknar
Helen Perssons förstaklass i Löderups skola.
15
html
Eget ansvar och ökad flexibilitet
I Täby kommun är eleverna fria att använda tekniken på
de sätt som de själva tycker är mest effektivt och kreativt, skriver Torbjörn Skarin i sitt reportage.
17
html
Åva gymnasium Täby: Lärarna blir allt viktigare
Lärarens roll har börjat förändras på Åva Gymnasium. Det är
ett mer coachande arbetssätt som uppstått mellan kollegor i de ämnesövergripande
programlagen och i ämneslagen.
19
Rektor 2.0 – med rätt att testa nyheter
Förebildlighet är ett ständigt närvarande begrepp för skolledarna
på Kronan i Trollhättan.
20
Skolan är klämd mellan två sköldar
Alla är överens om att skolan brottas med stora problem,
frågan är vilka och hur de ska lösas, skriver Stig Roland Rask.
Läsardebatt: Hatt missar innehållet
Rickard Vinde, Läromedelsförlagens branschförening,
saknar diskussion om digitala läromedel.
29
Vad anser och hur tänker dagens unga?
Reflektioner av Lovisa Feist, från DIUs ungdomsredaktion vid gymnasieskolan YBC.
30
Kommunala skolriksdagen: Resultat och digital
teknik på dagordningen
En av utgångspunkterna får årets Kommunala skolriksdag
var vilken roll den digitala tekniken kan spela i framtidens skola.
33
html
Digital kompetens i nya läroplanen
Gy2011, digital kompetens, digital delaktighet var temat
för årets konferens i Nätverket för informationskompetens.
35
Wikipedia i klassrummet och klassrummet i Wikipedia
Vi lever i en period av omvandling, även när det gäller förhållningssätt
till källkritiskt tänkande, menar Olof Sundin,
som forskar kring Wikipedia.