Untitled DocumentText: Cecilia Bengtsson
skolbibliotekssamordnare i Ekerö kommun
Lyft för digital kompetens
i nya läroplanen
– Konferensen blev en viktig påminnelse
om att bibliotekarier, lärare
och pedagoger behöver samarbeta i
arbetet att utveckla elevers digitala
kompetens i skolan. Det sa Kristina
Alexandersson, moderator när Nätverket
för informationskompetens höll sin
årliga konferens i Uppsala i april.
Cecilia Bengtsson, skolbibliotekssamordnare,
Ekerö, rapporterar.
Gy2011, digital kompetens, samverkan
mellan bibliotekarie och lärare kring
att integrera informationsfärdigheter
i undervisningen samt digital delaktighet.
Det var huvudtemat för årets
konferens i Nätverket för informationskompetens,
NIK, som samlade
drygt hundra personer, bibliotekarier,
lärare och skolledare i Uppsala i början
av april.
– Det jag fäste mig vid var att Annika Lantz Andersson nämnde det ”didaktiska haveriet” en situation som är bekymmersam, när tekniken havererar och ett moment som bygger på IKT går om intet. En
utmanande och problematisk situation där vår egen teknikförmåga blir avgörande, säger Elisabet Alhqvist. Foto: Cecilia Bengtsson.
Christina Månberg och Johan
Linder, utbildningsråd från skolverket
inledde med en gedigen genomgång
av Gy2011. Fokus på deras presentation
var digital kompetens och
digital delaktighet som genomsyrar
hela Gy2011. Det är således ett viktigt
perspektiv och med syfte att förbereda
eleverna för såväl arbetsliv som delaktighet
i samhällslivet.
Samarbete ger resultat
Göran Brolund, samhällskunskapslärare
vid Fyrisskolan i Uppsala och
Lisa Roos, gymnasiebibliotekarie på
Rosendalsskolan har under många
år arbetat systematiskt med att öka
elevers informationskompetens och
skapa strukturer för bra projekt.
Såväl Göran som Lisa arbetar med
olika ämnesövergripande projekt till
exempel mänskliga rättigheter där
hela informationsprocessen finns med
från problemformulering, informationsinsamling
till bearbetning/kritisk
granskning och källhänvisningar med
mera.
Både Lisa och Göran talar om
vikten av att samarbeta eftersom det
ger resultat i längden. De upplever
att elever reflekterar över informationssökning,
källkritik, källor och
de använder sig av biblioteket i större
utsträckning. Lisa och Göran har, vid
olika tillfällen, gjort studiebesök på
Bernhard S:t Gill, skola i New Jersey
USA. De har även träffat och diskuterat
dessa frågor med Ross Todd. Han
är en av världens ledande skolbiblioteksforskare
och anser att skolbiblioteket
har en viktig roll för att fördjupa
och utveckla elevernas lärande och
inte bara för deras skolgång utan för
deras arbetsliv och möjligheter till
aktivt deltagande i samhället som
medborgare.
Lärande i digitala landskap
Annika Lantz Andersson, lektor vid
Göteborgs universitet talade om
lärande i digitala landskap. Ett av Annikas
budskap är att sociala medier
förändrar vårt sätt att lära, leva och
kommunicera och skolan måsta ta sig
an och anamma möjligheterna.
Annika talade även om att inte
förrän vi kan se datorn som ett verktyg
som vi kan lita på blir det en tillgång.
Idag är det inte så och framförallt
inte inom skolan där tillgång till
trådlösa nätverk, datorer och it-infrastrukturen
ser väldigt olika ut.
Att det finns stora behov av informationsfärdigheter
hos såväl elever
som personal var ett tredje område
som Annika reflekterade kring och
kunskaper inom källkritik, upphovsrätt,
creative commons och informationssökningsstrategier
blir påtagliga
när man själv är producent och
medskapare på webben. Annika gav
nya vinklingar på hur vi kan hjälpa
eleverna i deras läroprocess. I stället
för att förbjuda eleverna att kopiera
befintliga texter kan det vara ett steg
i processen att komma vidare och vi
bör i högre grad lära ut hur man skriver
referat etc.
Annika betonar också vikten av att
personalen för en ständig dialog om
vilka kunskaper och färdigheter som
eleverna ska få med sig och för henne
är det självklart att bibliotekarien är
aktiv och deltar i dessa samtal. På Fyrisskolan
i Uppsala har man startat en
arbetsgrupp med lärare och bibliotekarie
som diskuterar vilka kunskaper
och färdigheter som eleverna bör ha
med sig när det slutar skolan. Informationskompetens
är utan tvekan en
av de viktigaste!
Cecilia Bengtsson
skolbibliotekssamordnare i Ekerö kommun
Informationskompetens
”Informationskompetens handlar om att hitta relevanta strategier för
informationssökning, urval, bearbetning av material, kritisk granskning, formulera frågor, sammanställning och utvärdering i en process som har med lärande att göra. Man kan inte en gång för alla förvärva informationskompetens.
Det handlar snarare om olika förmågor som ständigt utsätts för
prövningar i en osäker informationssökningsprocess.”
Anna-Stina Takala, konsulent på regionbiblioteket Stockholm.