Untitled Document Text: Mattias Davidsson
Fil Dr, lärare i fysik och matematik.
E-post: davidsson.mattias@gmail.com

 

Skapa och lär med fysikaliskt korrekt simulering:
Konstruera ett eget nöjesfält

Skapa en spännande och kreativ scen i fysiksimulatorn Algodoo som visar hur din mest häftiga, miljövänliga eller varför inte mest ovanliga åkattraktion eller karusell fungerar. Den uppmaningen har elever i Umeås skolor fått. Priset är självklart ett besök på Gröna Lund och att få visa upp sin skapelse på konferensen Framtidens lärande i maj.

Umeå satsar stort på den interaktiva fysiksimulatorn Algodoo som installeras på alla elevdatorer i grundskolan och gymnasiet. Det handlar om att ge elever i alla åldrar digital kompetens och att låta dem bekanta sig med fysik på ett lekfullt sätt redan från lågstadiet, säger Anna Cederblad, utvecklingsledare för gymnasie- och vuxenutbildningen i Umeå kommun.

Även Kronoberg gör en storsatsning och har köpt in programmet till samtliga skolor, lärare och elever i länet.

– Programmet visualiserar teorier inom teknik, fysik, matematik och ökar elevernas förståelse för ämnena. Och det kan användas i alla årskurser – från förskoleklass till gymnasiet. säger IT-pedagog Tina Sundberg på AV-Media i Kronoberg.

Algodoo är ett svenskproducerat simuleringsprogram som simulerar tvådimensionell fysik, där målet är att skapa en kreativ och interaktiv utbildningsmiljö. Konceptet är en av- knoppning från forskning vid Umeå universitet. Det är oerhört populärt på Youtube med miljontals visningar, främst i Indien.

Interaktiv snickarbod
Det som saknats i den mängd av fysikresurser i form av filmer och animationer som finns på webben och olika mer renodlade fysikprogram är mer genomtänkta verktyg som skapar förutsättningar för elever och lärare att med sin egen nyfikenhet och skaparlust som primär resurs upptäcka och undersöka de vardagliga fysikaliska fenomen som är relevanta på grundskole- och gymnasienivå.

Det som ger eleverna möjlighet till att göra intuitiva och direkta kopplingar mellan fysik och matematik, och som även ger möjlighet för eleven att upptäcka sin egen ingenjörskonst såväl som ingenjörskonsten och upptäckarlustan genom historien.

Algodoo som användaren laddar ned och installerar på sin dator kan enklast beskrivas som en virtuell snickarbod där du har tillgång till allt från plankor, stålbalkar och fjädrar, till lite mer komplicerade material och komponenter som motorer och lasrar. Du kan påverka olika fysikaliska egenskaper och parametrar, exempelvis friktionsegenskaper, elasticitet och densitet, för dessa material, men även ändra på fysikens självaste lagar. För dig som har sett det engelska tvprogrammet “Scrap Heap Challenge”, så ger programmet lite samma känsla av lekfullhet, fast med färre begränsningar och lite mindre smuts under naglarna.

Pedagogiska vinster
Pedagogiken är enligt Kenneth Bodin, vd på Algoryx, den viktigaste drivkraften bakom projektet. Intresse och motivation är nyckelord. Konstruktivistiskt lärande är grundmodellen, med Seymor Papert som inspirationskälla.

Även om eleverna i mångt och mycket kan leka och lära sig fram på egen hand så är programmets guidningsfunktioner i kombination med välutbildade lärare med bra koll på handledning, nyckeln till lyckad användning för alla elever på bredare och djupare front.

De pedagogiska vinsterna med programmet är flera. Praktiska empiriska demonstrationer eller laborativa övningar kan kontrolleras och generaliseringar och stegvisa förändringar av den praktiska situationen kan simuleras för att i konstruktivistisk anda låta eleverna härleda fram fysikaliska lagar och samband med i första hand sina egna ord för att beskriva i grunden rent matematiska samband.

En annan viktig möjlighet som programmet ger är att kunna jobba med vetenskapligt tänkande och en vetenskaplig vokabulär. Eleverna kan lägga fram hypoteser – göra förutsägelser – som sedan kan bekräftas eller falsifieras. Eleven kan också få en klar bild av hur man inom fysiken bygger modeller, förenklingar av verkligheten, genom att skala bort det som är mindre relevant för att hitta ett fenomens kärna. Exempelvis skulle man kunna jobba med fritt fall med och utan luftmotstånd. Varför inte med en modell av lutande tornet i Pisa som utgångspunkt? Eller som i exemplet på nästa uppslag – bygga en valvbro.

Länkar
Mer information om Algodoo hittar du på webben: www.algodoo.com
På webben finns också lektionsförslag, och många exempel på hur användare byggt olika scener i programmet. Sök också gärna på Youtube, Phun och Algodoo.

 

Mattias Davidsson
Fil Dr, lärare i fysik och matematik.
E-post: davidsson.mattias@gmail.com





Datorn i Utbildningen nr 3-2011. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)



Nominera huvudman före 14 juni 2023




Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023













[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 11]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 110425