Untitled DocumentText: Mattias Davidsson
Fil Dr, lärare i fysik och matematik.
E-post: davidsson.mattias@gmail.com
Skapa och lär med fysikaliskt korrekt simulering:
Konstruera ett eget nöjesfält
Skapa en spännande och kreativ scen
i fysiksimulatorn Algodoo som visar
hur din mest häftiga, miljövänliga eller
varför inte mest ovanliga åkattraktion
eller karusell fungerar. Den uppmaningen
har elever i Umeås skolor fått.
Priset är självklart ett besök på Gröna
Lund och att få visa upp sin skapelse på
konferensen Framtidens lärande i maj.
Umeå satsar stort på den interaktiva
fysiksimulatorn Algodoo som installeras
på alla elevdatorer i grundskolan
och gymnasiet. Det handlar om att
ge elever i alla åldrar digital kompetens
och att låta dem bekanta sig med
fysik på ett lekfullt sätt redan från
lågstadiet, säger Anna Cederblad,
utvecklingsledare för gymnasie- och
vuxenutbildningen i Umeå kommun.
Även Kronoberg gör en storsatsning
och har köpt in programmet till
samtliga skolor, lärare och elever i
länet.
– Programmet visualiserar teorier
inom teknik, fysik, matematik och
ökar elevernas förståelse för ämnena.
Och det kan användas i alla årskurser
– från förskoleklass till gymnasiet.
säger IT-pedagog Tina Sundberg på
AV-Media i Kronoberg.
Algodoo är ett svenskproducerat
simuleringsprogram som simulerar
tvådimensionell fysik, där målet är
att skapa en kreativ och interaktiv
utbildningsmiljö. Konceptet är en av-
knoppning från forskning vid Umeå
universitet. Det är oerhört populärt
på Youtube med miljontals visningar,
främst i Indien.
Interaktiv snickarbod
Det som saknats i den mängd av
fysikresurser i form av filmer och
animationer som finns på webben och
olika mer renodlade fysikprogram är
mer genomtänkta verktyg som skapar
förutsättningar för elever och lärare
att med sin egen nyfikenhet och skaparlust
som primär resurs upptäcka
och undersöka de vardagliga fysikaliska
fenomen som är relevanta på
grundskole- och gymnasienivå.
Det som ger eleverna möjlighet till
att göra intuitiva och direkta kopplingar
mellan fysik och matematik,
och som även ger möjlighet för eleven
att upptäcka sin egen ingenjörskonst
såväl som ingenjörskonsten och upptäckarlustan
genom historien.
Algodoo som användaren laddar
ned och installerar på sin dator
kan enklast beskrivas som en virtuell
snickarbod där du har tillgång till allt
från plankor, stålbalkar och fjädrar,
till lite mer komplicerade material
och komponenter som motorer och
lasrar. Du kan påverka olika fysikaliska
egenskaper och parametrar, exempelvis
friktionsegenskaper, elasticitet
och densitet, för dessa material, men
även ändra på fysikens självaste lagar.
För dig som har sett det engelska tvprogrammet
“Scrap Heap Challenge”,
så ger programmet lite samma känsla
av lekfullhet, fast med färre begränsningar
och lite mindre smuts under
naglarna.
Pedagogiska vinster
Pedagogiken är enligt Kenneth Bodin,
vd på Algoryx, den viktigaste drivkraften
bakom projektet. Intresse och motivation
är nyckelord. Konstruktivistiskt
lärande är grundmodellen, med
Seymor Papert som inspirationskälla.
Även om eleverna i mångt och
mycket kan leka och lära sig fram
på egen hand så är programmets
guidningsfunktioner i kombination
med välutbildade lärare med bra koll
på handledning, nyckeln till lyckad
användning för alla elever på bredare
och djupare front.
De pedagogiska vinsterna med
programmet är flera. Praktiska empiriska
demonstrationer eller laborativa
övningar kan kontrolleras och
generaliseringar och stegvisa förändringar
av den praktiska situationen
kan simuleras för att i konstruktivistisk
anda låta eleverna härleda fram
fysikaliska lagar och samband med
i första hand sina egna ord för att
beskriva i grunden rent matematiska
samband.
En annan viktig möjlighet som
programmet ger är att kunna jobba
med vetenskapligt tänkande och en
vetenskaplig vokabulär. Eleverna kan
lägga fram hypoteser – göra förutsägelser
– som sedan kan bekräftas eller
falsifieras. Eleven kan också få en klar
bild av hur man inom fysiken bygger
modeller, förenklingar av verkligheten,
genom att skala bort det som är
mindre relevant för att hitta ett fenomens
kärna. Exempelvis skulle man
kunna jobba med fritt fall med och
utan luftmotstånd. Varför inte med en
modell av lutande tornet i Pisa som
utgångspunkt? Eller som i exemplet
på nästa uppslag – bygga en valvbro.
Länkar
Mer information om Algodoo hittar
du på webben: www.algodoo.com
På webben finns också lektionsförslag,
och många exempel på
hur användare byggt olika scener
i programmet. Sök också gärna på
Youtube, Phun och Algodoo.