Untitled Document Av: Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se

 

Ledare:
DIU – för framtidens lärande

Stämningen är sjudande och ljudande, när eleverna i år 1, Björndalsskolan i Trollhättan samlas för att gemensamt tävla i Wordfeud – det digitala Alfapet, flugan på nätet sista året. I goda pedagogers händer blir det ett vasst verktyg, för ordlust, ordförråd, stavning och inte minst matematik – ”hur många poäng ger det”? Några av skolans nyckelområden vävs in – i leken. Klassisk svensk skola, nu i sin moderna form, där det digitala vävts in.

– Barnen leker, säger vi bekymmerslöst. Och vet att barnen i leken härmar de vuxna, prövar roller och relationer, erövrar språket, prövar ledarskapsmodeller – utan att ha en aning om dessa begrepp. Det är på lek och samtidigt på fullaste allvar. Leken är en paradgren i svensk skola.

Så här kunde det se ut på många fler skolor. Men som Matz Nilsson, utbildningsdirektör i Malmö, säger: det skånska jordbruket digitaliseras, men inte alla skolor. Skolan är inte som banken, konstaterar Stig Roland Rask, och frågar: har banken en-till-en? Svaret är så självklart att frågan blir obegriplig. Medan Eva-Lis Siren, lärarförbundets ordförande, måste efterlysa egna digitala verktyg för alla lärare. Och läraren Johanna Olsson i Sigtuna önska sig fungerande teknik i klassrummet, när hon talar på DIU-SKLs senaste seminarium.

DIU söker med sin en-till-en-karta för Sverige skapa en tydligare bild av läget. 192 av landets kommuner har någon typ av satsning på en-till-en. Klyftan mellan de skolor och kommuner som ger sina ungdomar förutsättningar och de som inte gör det, riskerar växa. Och då vet vi – med studier som den professor Åke Grönlund, Örebro universitet rapporterar om i DIU (3/2012 s17), att digitala verktyg är en förutsättning, men långtifrån svaret. En framgångsfaktor är att skapa en konstruktiv utvecklande pedagogisk kultur på skolan.

Det här är ett starkt motiv för DIU att samla nationella aktörer, att skapa en nationell scen för kommuner att dela med varandra och samtidigt lyfta fram den kraftfulla utveckling som pågår. Skolans många starka positiva exempel och erfarenheter behöver ges plats och synbarhet. På många scener, nationella som Framtidens lärande och regionala som Jämtlands eller Stockholms initiativ SETT.

Utveckling kommer inte av sig självt. Den kräver aktörer, som tålmodigt prövar sig framåt, delar inspiration och erfarenhet och gemensamt skapar framtidens lärande.

Därför har vi kring Stiftelsen DIU skapat lärarpriset Guldäpplet, för att nu med flera partners styrka ge synbarhet till några av de lärare och vardagshjältar som lyfter eleverna.

Därför bjuder vi in både ledande forskare och flera hundra av skolans drivande praktiker till Framtidens lärande, för att tala om den framtid vi gemensamt skapar, i cirka 150 sessioner av olika slag under konferensen – plus alla de informella möten som är så betydelsefulla för utvecklingen.

Därför bjuder vi med Studio Ung Agenda och ett antal kommuner in ungdomar att i en workshop höja sina röster om framtid och skola, som en del av Framtidens lärande.

Därför bjuder vi in landets främsta arkitektfirmor till ett samspel med skolfolk om framtidens lärmiljö, som en del av Framtidens lärande.

Och därför bjuder vi in dig! Se till att du inte missar det, anmäl dig på www.diu.se/framlar.

Framtidens lärande 14-16 maj är helt enkelt platsen där framtidens lärande växer.

Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se



Datorn i Utbildningen nr 3-2012. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)



Nominera huvudman före 14 juni 2023




Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023













[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 12]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 120428