Kyrkmons skola i Sundsvall:
Skriver, läser och berättar med lärplattan i högsta hugg
– Den är trasig! Den säger fel! Edvin i
förskoleklassen FA i Kyrkmons skola
utanför Sundsvall är övertygad om
att rösten i lärplattans talsyntes gått
sönder. Den uttalar Edvins namn med
betoning på andra stavelsen – och det
är ju fel. Hur kan det bli så? Edvin går
tillbaka, kollar hur han stavat, får ordet
uppläst igen – fortfarande fel.
Men att skriva är roligt. Tillsammans
med de andra barnen håller Edvin på
och skriver på lärplattan. Kommunikationen
mellan barnen är intensiv.
Hur stavar man? Titta på det här!
Lyssna!
Anton har upptäckt att bokstäverna
ändrar utseende om man trycker
på rätt ”knapp”. Ö kan bli Ø och U
kan bli Ü.
– Men det går inte med alla bokstäver,
bara en del, säger Anton. Varför
blir det så?
När barnen skrivit klart skriver de
ut sina ordrader och klistrar in den i
sina egenproducerade ABC-böcker.
Tillsammans med kollegorna har
Cathrine Thelberg Engström filmat
barnen när de skriver på lärplattorna.
– De skriver och de hjälper varandra.
Och de är så inne i sina diskussioner
om språket.
För barnen är det naturligt att använda
digitala verktyg för att skriva,
filma och berätta.
– Det är ett lustfyllt sätt. Ett bra
komplement. För barnen är det naturligt,
det är den värld de lever i. Det
är vi vuxna som behöver ställas om,
säger Cathrine.
Egen blogg
Förskoleklassen skriver också mycket
tillsammans, med stöd av den interaktiva
tavlan. Och så har de en blogg
– med kluringar. Varje vecka skriver
barnen en kluring där de ger varsin
ledtråd till svaret. De utbyter också
kluringar med en annan förskoleklass.
– Det är kul med responsen från
föräldrarna på bloggen, dom ser att
den är levande. Och det är lätt för föräldrarna
att följa vad vi gör i klassen.
Med sin blogg www.smaeinsteins.
kyrkmonsskola.se är också förskoleklassen
med och tävlar i Webbstjärnan.
M-ordens mästare
I Klass 1 är skrivandet i full gång.
Vanessa och Linnéa skriver på en
digital bok. Det är en dramatisk berättelse
som kräver en hel del bilder. Och
bilderna ordnar de snabbt och enkelt
med lärplattans kamera och sig själva
som modeller. När så krävs ritar de,
fotograferar av teckningen och fortsätter
skrivandet.
– Det är kul att skriva, konstaterar
tjejerna.
–Ord är kul!, säger Hugo. Och visar
på klassens långa lista med m-ord.
M-orden började som en utmaning
att hitta hundra ord som började
på m. Barnen kom på många fler.
Alla ord kontrollerades så att de bara var med en gång. Och nu sitter en hopklistrad, enormt lång lista med m-ord lägst fram i klassrummet. Och
stoltheten är påtaglig.
Eleverna i ettan jobbar med olika
verktyg, några med dator andra med
lärplatta.
– De digitala verktygen tillhör barnens
värld och det är roligt att arbeta
med. Men ju mer vi arbetar digitalt
desto mer ökar behoven. Men i ettan
är det en fördel om barnen arbetar
tillsammans, vi har verktyg så att det
räcker.
Måluppfyllelse med it-stöd
Kyrkmons skola har delvis arbetat
med att skriva sig till läsning sedan
2005. Heléne Oskarsson, skolans itpedagog
blev finalist till lärarstipendiet
Guldäpplet 2007 för sitt arbete
med att skriva sig till läsning. Det som
från början var enskilda pedagogers
intresse har nu blivit ett arbetssätt
och en modell, Kyrkmomodellen som
används av alla på skolan som arbetar
med i skriv- och läsutvecklingsarbetet.
Och målsättningen är klar – detta
är ett arbete för att höja måluppfyllelsen.
– Vi försöker ha ett helhetstänk,
säger Heléne Oskarsson. Nu jobbar vi
mer medvetet med saker som fin- och
grovmotorik, men också med miljö
och tillgänglighet. Men även om alla
lärare från förskoleklass arbetar med
att skriva sig till läsning så är det en
ständigt pågående process.
– Det kommer nya lärare till skolan
som ska komma in i hur vi arbeta.
Men det är mycket roligare nu. Vi
delar med oss av erfarenheter. Det är
inte så farligt och det är en fantastisk
fortbildning.
Bloggen har blivit ett viktigt verktyg
på Kyrkmons skola. Alla klasser
har en egen blogg, även om aktiviteten
varierar.
– Det blir viktigt och på riktigt när
eleverna får mottagare för sina texter.
När barnen skriver en bokrecension
på bloggen och får en kommentar av
författaren, då är det stort.