Untitled Document MIKAEL PARKNÄS
Rektor, Smedingeskolan, Kungsbacka
E-post: mikael.parknas@kungsbacka.se

 

I huvudet på en skolledare


Har skolans undervisning passerat ”bäst-före-datum”?

Ja, ni har ju alla deltagit i diskussionen om för vilket samhälle den svenska skolan är utformad. Är det så att skolans undervisning fortfarande är utformad för att forma samhällsmedborgare till industrisamhället? Ett samhälle som vi lämnat för länge sedan?

När jag och min kollega Anders Norén kom till Smedingeskolan för 3 år sedan så satsade vi på två stora projekt för att skapa en helhet kring Smedingeskolans en-till-en satsning. Två projekt som hänger ihop: Ta fram en vision (se DIU nr 2/2013) och att arbeta strategiskt med Smedingeskolans varumärke.

En-till-en i ett helhetsperspektiv
Smedingeskolan var en av två pilotskolor i Kungsbackas en-till-en satsning. På ett tidigt stadium var vi övertygade om nödvändigheten att sätta in arbetet med ”en dator per elev” i ett helhetsperspektiv. Vi hade sett alltför många kraschade ”ITprojekt”.

Vi formulerade följande syfte med en-till-en:

• Att stärka Smedingeskolans varumärke

• Att utveckla kvalitén och förbättra resultaten – öka måluppfyllelsen

• Öka motivationen hos eleverna?

• Utveckla och modernisera lärandet?

• Vi vill ha utveckling och lärande för alla (elever och personal)

Och så ställde vi oss frågan: Kan vi ”vinna tid” genom lärande oberoende av tid och rum?

Sedan kom Lgr11
Då startade en spännande process på alla landets skolor. Vi lade alla ner väldigt mycket energi, tid och kraft på att implementera den nya läroplanen. Och då särskilt kursplaner, bedömning och betyg och IUP. Det skapades LPP:er, bedömningsmatriser, analyserades kunskapskrav och betygsnivåer, skapades ett gemensamt bedömningsspråk för såväl summativ som formativ bedömning. Nästan så mycket så att vi glömde det viktigast, det som är svårast att mäta, skolans värdegrund och uppdrag, samt övergripande mål och riktlinjer – kapitel 1 och 2 Lgr11.

Back to basic
Sedan vi rektorer började på Smedingeskolan har ungefär en tredjedel av personalen bytts ut. Så nu måste vi återigen tolka vår vision utifrån dagens och framtidens samhälles krav och läroplanens kapitel 1 och 2. Helt enkelt prata om kunskapssyn, människosyn och samhällssyn. Vad är kunskap och hur lär man? Vilken syn har vi på människor lokalt och globalt? Och vilket samhälle vill vi att eleverna skall kunna vara med och skapa? Det här är de svåraste frågorna. Och det måste vi ha en gemensam tolkning av för att vår vision skall bli en del av en helhetsidé.

Vi måste förändra undervisningen i grunden.
”Grisen blir inte fetare för att man väger den”. Det är ett ordstäv som präglar den svenska skolutvecklingsdebatten. Vi skall dokumentera, mäta, bedöma, utvärdera, resultatstyra. Det gör säkert den nuvarande undervisningen effektivare, men knappast mer motiverande och intressant för eleverna. Och knappast mer relevant för elevernas nutid och framtid.

Vi måste förändra undervisningen i grunden så att den blir: • Relevant

• Motiverande

• ”På riktigt”

• Kreativ och entreprenöriell

Forskningen om framtiden?
Många säger att vi måste ta reda på vad forskningen säger!? Men finns det någon forskning på framtiden? Finns det någon empirisk, deskriptiv forskning och beprövad erfarenhet om framtiden?

Forskningen, såsom Hatties välkända studier, ger oss värdefull information om vad som fungerar bäst och Har skolans undervisning passerat ”bäst-före-datum”? vad som tycks viktigast i dagens undervisning. Men säger den oss något om framtidens krav?

Nej, men det finns ett antal framtidsanalytiker som kan hjälpa oss med kvalificerade gissningar och det finns mycket klokt skrivet om framtidens skola och lärande. Till exempel: OECD:s rapport Connected Minds. Det amerikanska initiativet Partnership for 21th Century skills. Kairos Futures rapport Skola 2021 – Framtidens skola, kunskap och lärande, fler exempel på framtidsstudier finns med i ett inlägg på Omvälrdsbloggen Globala trender som påverkar skolan (se länksammanfattning)

Skolans ödesfråga....
I en replik till debatten om skolans återförstatligande säger Anders Knape (M), ordförande i SKL och Maria Stockhaus (N), ordförande i SKL:s utbildningsutredning, följande:

”Stora förändringar i omvärlden sätter naturligtvis stora avtryck i skolans värld. En ödesfråga för skolan är därför att motivera eleverna och väcka deras lust att lära i en tid då många andra intressen konkurrerar om deras uppmärksamhet.”

Elevernas nyfikenhet och lust att lära sig mer minskar ju längre tid eleverna går i grundskolan. Det visar en stor undersökning från Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, ”Öppna jämförelser – Grundskola 2013: Hur motiverar skolan eleverna?”. I åttonde klass känner inte ens hälften av eleverna lust och nyfikenhet till skolarbetet.

I verkligheten.........
Smedingeskolan har ett föräldraråd som sammanträder 2-3 gånger per termin. Vid senaste mötet skulle vi berätta om våra två Storylineveckor. Vi visade en massa trevliga bilder på när eleverna arbetade.

Några föräldrar frågade; Hur vet ni att de lär sig något? Hur sätter ni betyg på detta? När vi visade en bild på förmågorna enligtThe Big Five, så sa en pappa; Ja, men det är ju det här vi eftersöker i verklighetens när vi rekryterar folk!!

Vi arbetar med en helhetsidé
Vi har på vår skola valt att arbeta med Hans-Åke Sherps modell för helhetsidé. Den finns beskriven i en film från Karlstads Universitet. Filmen handlar om vad en helhetsidé är, skillnaden mellan en vision och en pedagogisk helhetsidé eller verksamhetsidé, varför det är viktigt med en helhetsidé samt hur man kan arbeta fram en helhetsidé.

Det betyder att nästa steg för oss är att tolka och omsätta visionen i en ”verksamhetsidé” som skall prägla den ”Pedagogiska verksamheten” .

MIKAEL PARKNÄS
Rektor, Smedingeskolan, Kungsbacka
E-post: mikael.parknas@kungsbacka.se


Länkar
OECD:s rapport Connected Minds. Finns som film här: http://vimeo.com/53363578 Partnership for 21th Century skills: www.p21.org/index.php Omvärldsbloggen: OECD om Globala trender som påverkar skolan: http://omvarld.blogg. skolverket.se/2013/02/21/ Kairos Future: Skola 2021 – Framtidens skola, kunskap och lärande (en sammanfattning) http://bit.ly/skola2021 Att förstatliga skolan löser inte problem, debattartikel av Anders Knape och Maria Stockhaus: www.dn.se/debatt/ att-forstatliga-skolan-loserinte- problemen SKL, ”Öppna jämförelser – Grundskola 2013: Hur motiverar skolan eleverna?” www.skl.se/press/nyheter_2/ svenska-elever-positiva-tillskolan- men-motivation-enutmaning Film om helhetsidé från Karlstads universitet: film.kau. se/2010/10/27/helhetsidé Illustration av Big5, Therese Åkerblom, Linda Gustavsson,Anders Karlsson. CC BY-ND 3.0



Datorn i Utbildningen nr 3-2013. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)



Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok














FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Nominera huvudman före 14 juni 2023



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 13]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 130501