Untitled Document Text: KLAS VIKLUND
E-post: klas.viklund@comhem.se

 

Skolan, valrörelsen och # som partisymbol:

Räkna med de ungas röster i sociala medier

Ska barn ha rösträtt? Eller på vilket sätt kan ungas röster inkluderas i den politiska debatten? Frågan ställs på sin spets under ett valår, men är ständigt aktuell i förhållande till skolans grundläggande demokratiuppdrag.

Ett valår kan det vara lätt att förledas av uppfattningen att demokrati är en fråga om val till olika parlament. Men demokratin är en process som ständigt måste hållas levande, i hem och skolor, i föreningar och på arbetsplatser, i tidningar, tv och interaktiva medier, oavsett om det är valår eller inte. Det handlar i grunden om opinionsbildning och varje medborgares rätt att göra sin röst hörd.

För alla som sysslar med medier i undervisningen kan det vara högtidligt att under ett valår påminna om mediernas betydelse för att informera, granska, kommentera och debattera maktutövning – och att tillsammans med eleverna utforska den delvis nya roll som sociala medier innebär för politiskt deltagande.

En människa – en röst
Inför det svenska supervalåret 2014 med EU-val i maj och allmänna val i september, och lagom till 25-årsjubileet av FN:s konvention om barnets rättigheter den 20 november 2014, publicerar barnkulturforskaren Margareta Rönnberg, professor vid Högskolan i Gävle, en bok med titeln ”Barns rätt till sin röst”. Där argumenterar hon för de ungas politiska rättigheter (rösträtt för barn) samt för ungas möjligheter att komma till tals i samhällsdebatten (barns kommunikativa rättigheter).

Margareta Rönnberg utgår från principen ”en människa – en röst”. Hon diskuterar ombudsröstningens fördelar och nackdelar (där barn skulle kunna ges rösträtt via föräldrar); ungas eventuella okunnighet eller olämplighet att fatta politiska beslut (vilket aldrig ifrågasätts för vuxna); och idén om att oskuldsfulla barn bör få leka och förbli oerfarna (utifrån det faktum att många av dagens tioåringar förmodligen är mer medvetna än flertalet av de väljare som röstade i 1921-års val, efter reformen om lika och allmän rösträtt).

Ur ett mediesociologiskt perspektiv knyter Margareta Rönnberg an till några av de senaste årtiondenas viktigaste böcker om barn och medier: Dels ”Den förlorade barndomen” (1982), där amerikanen Neil Postman förfasar sig över att de moderna medierna skapat en situation där barn allt tidigare tvingas bli delaktiga i vuxenvärldens frågor och konflikter. Dels ”After the Death of Childhood” (2000), där engelsmannen David Buckingham diskuterar vad som händer när de konstgjorda reservat vi kallar ”barndom” och ”skola”, som uppfanns då ungas och äldres livsvärldar separerades i samband med industrialiseringen, luckras upp av en allt mer demokratisk och generationsöverskridande delaktighet i mediesamhället.

Margareta Rönnberg vill ta konsekvenserna av denna samhällsförändring. Hon belyser de motstridiga synsätten vad gäller rösträttsålder i relation till myndighetsålder och andra åldrar som kräver samhällsplikt. Nioårig skolplikt gäller från 7 år, straffplikt inträder vid 15 år, men rösträtt först vid fyllda 18 år. Den som enligt lag kan straffas, bör även ha rätt att bestämma över lagen, är en av bokens teser.

Partiledaren som barn
I public service finns en medvetenhet kring att låta barn och unga kommentera frågor som berör dem själva, men trots det är barn förhållandevis frånvarande i bevakningen av valrörelsens skoldebatt. Ofta behandlar medierna barn som lustifikationer, allt från barn som slår sig i ”America’s Funniest Home Videos” (Kanal 5) till barn som pausunderhållning i ”Skavlan” (SVT1).

Att barn tidigt är politiskt medvetna har i årets valrörelse illustrerats av psykoterapeuten Poul Perris partiledarutfrågningar i programmet ”Nyfiken på partiledaren” (SVT2). Där har partiledarna fått beskriva hur de som barn känt av orättvisor och utsatthet, men också solidaritet och ansvarstagande – och hur det format ett politiskt medvetande.

De som på störst allvar intresserat sig för opinionsströmmar bland unga är alla de som kommersiellt vill exploatera de unga som konsumenter. Till en av de främsta trendspanarna räknas Ungdomsbarometern, som sedan 1991 kartlagt ungdomars värderingar, attityder och beteenden på uppdrag av företag och institutioner.

Våren 2014 har Ungdomsbarometern visat att den relativt okända bildoch videodelningstjänsten Snapchat vuxit fram som det tredje största sociala nätverket bland unga, efter Facebook och Instagram. Få vuxna deltagare och frånvaro av reklam har gjort tjänsten till en frizon för de ungas ökade intresse för visuell kommunikation. Men nu, när annonsörerna vet var ungdomarna befinner sig, växer annonsmarknaden.

Snapchat och andra sociala tjänster vittnar om de ungas intresse för att möta andra unga på nätet. Men detta öppnar inte självklart för inflytande i vuxensamhället. Apparna blir snarare en del av barns och ungas subkultur.

En skola för demokrati
Här har skolan en av sina viktigaste uppgifter när det gäller att förverkliga en skola ”på demokratins grund”. Det handlar om att på allvar låta de unga identifiera frågor som de anser viktiga, att skapa förutsättningar för de unga att lära mer om dessa frågor och att erbjuda arenor där de unga kan kommunicera sina ståndpunkter med politiker och makthavare.

En utmaning för samhället är att ta tillvara de ungas skilda perspektiv. Det innebär en typ av kontakter och omvärldsbevakning som kommersiella aktörer betalar undersökningsföretag dyra pengar för. Det är en investering i demokrati och en väg att bemöta alla de extrema grupper som påstår att de inte blir respekterade eller lyssnade på.

Många kommuner har provat olika system för ungas delaktighet i den politiska processen i form av ungdomsråd eller motsvarande, men det finns ofta oklarheter kring kontinuitet, självständighet och återkoppling. Valåret 2014 finns cirka 50 aktiva ungdomsråd i kommuner och stadsdelar, anslutna till riksorganisationen Sveriges ungdomsråd.

De myndigheter och institutioner som erhåller statliga anslag har ett uppdrag från regeringen att (vid sidan av jämställdhet, mångfald och internationellt utbyte) integrera ett ”barnperspektiv” i syfte att öka barns möjlighet till inflytande och delaktighet. Det är en inbjudan till dialog med hela Myndighetssverige.

Barnkonventionens artikel 13, som handlar om ungas rättigheter i mediesamhället, ställer förhållandevis låga krav då det sägs att: ”Barnet skall ha rätt till yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet att oberoende av territoriella gränser söka, motta och sprida information och tankar av alla slag, i tal, skrift eller tryck, i konstnärlig form eller genom annat uttrycksmedel som barnet väljer.” Snapchat och andra sociala tjänster vittnar om de ungas intresse för att möta andra unga på nätet. Men detta öppnar inte självklart för inflytande i vuxensamhället.

Texten blir angelägen om den sätts i relation till vad som angetts i artikel 12: ”barnets åsikter skall tillmätas betydelse i förhållande till barnets ålder och mognad”. Men detta upphävs delvis av artikel 29 där det sägs att barnets utbildning skall syfta till att ”utveckla respekt för barnets föräldrar” – oavsett vilka värderingar föräldrar eller vuxensamhället står för. Och även om vuxnas värderingar kan anses goda, markerar formuleringen barns underordning.

Ung i dagens samhälle
Ungdomsstyrelsens rapport ”Ung idag 2013” visar att andelen unga medlemmar, 13–25 år, i politiska organisationer sjunkit sedan 1990-talet, men ligger relativt stabilt kring 3,5 procent. Bland de äldre, 35–74 år, har nedgången i andelen partimedlemmar fortsatt under senare år och befinner sig kring 5,4 procent.

Ser man till antalet politiska aktiviteter som unga deltagit i de senaste tolv månaderna uppgav 51 procent att de deltagit i två eller flera aktiviteter och 20 procent uppgav att de deltagit i en aktivitet, vilket innebär att sammanlagt 71 procent deltagit i minst en politisk aktivitet under året.

Jämfört med tidigare år har svarsbilden förändrats genom att påståendet ”Stöttat en åsikt i en samhällsfråga på internet” lagts till 2012. Tillägget av detta svarsalternativ har bidragit till att det är en större andel unga som angett att de är politiskt aktiva, alltså 71 procent, jämfört med 62 procent, om politisk aktivism på internet inte är medräknad.

Sociala medier har omdefinierat innebörden av politiskt engagemang och sänkt tröskeln för deltagande. Man samlas kring angelägna frågor online och för många unga (och äldre) har hashtagen blivit den nya partisymbolen.

En ny politisk spelplan
Dagens samhällsdebatt har ofta sin utgångspunkt eller sin tillväxt i digitala forum på nätet. De som diskuterar frågorna definierar inte alltid sitt engagemang som politik, eftersom det hos många finns en distans till ”politiken” medan ”samhällsfrågorna” känns nära och angelägna.

Brit Stakston är mediestrateg vid kommunikationsbyrån JMW och författare till flera böcker om hur digitaliseringen påverkar människor och samhällsutveckling. I årets valrörelse är hon aktuell med sin nya bok ”Tre tweets är ingen folkstorm” där hon diskuterar de delvis nya spelregler och spelplaner som de digitala medierna skapar för individer och organisationer.

Hon pekar på de möjligheter som finns för medborgare att göra sig hörda, trots ett allt starkare mediebrus. Men hon vill varna partier, organisationer och företag som främst ser sociala medier som ytterligare en mediekanal, som är till mest nytta när deltagare med egna ord upprepar det som den egna organisationen redan lyft fram. Beslutsprocesser och strukturer kan vara så föråldrade att det inte finns plats för det medinflytande som skulle kunna skapas av sociala medier. Vinnare blir den som lyckas samspela med de aktiviteter som sker utanför de etablerade organisationerna, de traditionella medierna eller vid sidan av de vanliga opinionsbildarna.

I den digitala miljön adderas också den virala komponenten där utspel som engagerar och berör delas med blixtens hastighet, bortom all kontroll. Journalister, opinionsbildare och lärare kan inte bara hänfört referera till virala fenomen, utan måste utveckla former för att undersöka varför något sprids och skapa förståelse för drivkrafter, dramaturgi och efterreaktioner.

Att de sociala medierna inte fullt ut visat sin potential i tidigare valrörelser kan delvis förklaras av partiernas oförmåga och ointresse – men också av att det krävs en kritisk massa som tagit sig an teknikskiftet och som erövrat rutin och kompetens att kommunicera i detta nya fält.

I de fall där skolan hittar former för att använda sociala medier i de ungas demokratifostran och skapa öppningar för dialog med vuxensamhället kan allt hända. De tekniska möjligheterna och det medborgerliga engagemanget kan förändra samhällets maktordning i grunden. Gå och rösta. Men vi kan inte vara utan barnens röst i politiken. Inför folkets och barnens röst i de sociala medierna står kejsaren naken.

Klas Viklund
E-post: klas.viklund@comhem.se


DIU om sociala medier (urval):

Facebook – på mitt eget sätt, Daniel Sandin, nr 4, 2012 http://diu.se/nr4-12/nr4-12.asp?artikel=s6

Har verkligen Facebook en given roll i klassrummet? Per Falk, nr 2, 2011



Datorn i Utbildningen nr 3-2014. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)



Nominera huvudman före 14 juni 2023




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok













[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 14]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 140506