Untitled Document

Av: Stig Roland Rask
E-Post: stigroland.rask@bredband.net


Krönikan:

 

Trä-Åke och hans håltimmar

På den skola där jag en gång inledde min lärargärning arbetade det en legendarisk slöjdlärare. Han hette Sten-Åke – som alla slöjdlärare gjorde på den tiden – men eleverna kal.- lade honom naturligtvis för Trä-Åke. Det fanns inget hånfullt i det namnet, utan det var närmast att betrakta som en kärleksförklaring.

Trä-Åke älskade sitt arbete, sin slöjdsal, sina slöjdelever och sina slöjdlektioner. Det bevisades med stor tydlighet vid en terminstart när han mycket upprört gick in till skolledningen och beklagade sig över det nya schemat som hade gett honom ”håltimma hela fredagseftermiddagen”. En schemaläggning som skulle få oss andra att slå frivolter av glädje, gillade han inte alls. Vad skulle han nu ägna sig åt hela halva fredagen?

Håltimma är ett av skolans märkligaste ord. På ett häpnadsväckande sätt lever det kvar från generation till generation. Tyvärr är detta inte helt oproblematiskt. Det är i vissa avseenden direkt förödande, eftersom de ord och begrepp vi använder styr våra attityder och vårt tänkande.

Jag minns ett tillfälle från min första lärartermin när en av mina elever hade skadat sig på en idrottslektion. Det var ingen större dramatik kring detta, men ledde till att jag anlände tio minuter sent till nästa lektion. Till min stora förvåning mötte jag då min klass i korridoren. De förklarade att tiominutersgränsen hade passerats och att de därmed var lediga. Mitt påpekande om att nu var jag på plats, att jag hade legitima skäl, eftersom jag tagit hand om deras kamrat, och att det återstod en hel timma av lektionen, möttes av döva öron. De ansåg att de – via någon oskriven och för mig okänd regel – hade rätt till ”håltimma”.

Dessa episoder dök upp i mitt minne när jag besökte Örestads gymnasium i Köpenhamn. Det är en av Nordens mest nytänkande skolor och har på ett näst intill spektakulärt sätt utvecklat sina arbetsformer i relation till digitaliseringens alla möjligheter. Självklart har detta lett till ett stort antal studiebesök och stor medial uppmärksamhet.

Vid ett tillfälle satt en journalist och intervjuade en grupp elever som satt och arbetade intensivt med en uppgift. Han imponerades stort av deras flit, engagemang och stora entusiasm. En bit in i intervjun lyfte han på huvudet och såg sig spanande omkring; Men var är er lärare? Jag har inte sett henne på hela tiden?

– Hon är sjuk, svarade en av eleverna, utan att lyfta blicken från sitt arbete. Vi har inte sett henne på hela veckan, men vi vet vad vi ska göra.

På en modern arbetsplats för vuxna finns inga ”håltimmar”. Däre- mot vissa ställtider när man skiftar mellan arbetsuppgifter och självklart befogade och stärkande arbetspausar. På samma sätt finns inte heller några ”läxor”, men ibland behöver man plocka med sig arbetsuppgifter hem för att bygga på sin kunskap, göra färdigt uppgifter eller förbereda morgondagen.

Listan kan göras lång på ord och begrepp kring skolan som på olika sätt begränsar våra tankar och därmed också vårt agerande. Det är viktigt att vi kan distansera oss från dessa ord som annars befäster och cementerar våra förlegade bilder. En modern skola påminner i flera avseenden om en modern kontorsmiljö eller annan liknande vuxenarbetsplats, vilket innebär att vi bör hämta våra liknelser och metaforer därifrån.

Vi kan till exempel börja med att ge varandra som ”läxa” att göra oss av med begreppet ”håltimma”.

Det skulle Trä-Åke applådera från sin himmel.

 

Stig Roland Rask
E-Post: stigroland.rask@bredband.net


Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris.
Prenumerera här.


Datorn i Utbildningen nr 3-2015. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen.

(Annons)








Nominera huvudman före 14 juni 2023




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023









Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 15]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 150420