Sedan några år arbetar man i Finland
med nya läroplaner för skolan. Det kan
ju synas paradoxalt att ett land som det
verkligen går bra för i Pisa-undersökningarna
ska behöva göra genomgripande
förändringar i läroplanerna. Men
det gör Finland.
Bakgrunden är att även där har man
börjat se att de glider neråt i rankingen
och vill göra något åt det. Men framför
allt ser man i Finland ett behov av att
modernisera skolan och göra den relevant
för ett globaliserat och digitaliserat
samhälle.
Skälet för Finland att satsa på skolrefomer
är bland annat att man menar
att skolan (förskola, grundskola och
gymnasium) behöver nya läroplaner
för att fortsätta vara relevant för
barn och unga som kommer att leva
i ett samhälle där nya kunskaper och
färdigheter och en mer mångsidig
kompetens behövs.
Man pekar i bakgrundsdokument
till reformen på det faktum att världen
omkring skolan är under stark
förändring: Barns uppväxtmiljö har
förändrats, informationsmängden har
ökat och ändrat karaktär, sättet att
producera och arbeta har förändrats,
teknologin, naturmiljön, samhällets
komplexitet, befolkningsstruktur har
förändrats och så vidare. Slutsatsen är
att det behövs annorlunda kompetens
både individuellt, i samhället och i
arbetslivet.
Ämnesövergripande
De största förändringarna i läroplanerna
ligger dels i en ämnesövergripande
approach där olika nyckelkompetenser,
liknande EU:s åtta
nyckelkompetenser, skall genomsyra
alla ämnen. Dels att eleverna utöver
ämneskunskaper ska utveckla sociala
färdigheter, kommunikations- och
problemlösningsförmåga och kreativitet
och engagemang i lärandet, som
gör att de vågar tänka själva, göra
misstag och tänka nytt.
Den traditionella ämnesindelningen
överges till förmån för tvärvetenskapliga
(fenomeninriktade) lektioner
där eleverna aktivt deltar i undervisningen.
Eleverna ska kunna påverka
planering, genomförande och bedömning
av sitt arbete. Lektionerna kan
handla mer om forskande arbete, presentationer
av arbeten och användningen
av digitala verktyg. Lärarna
uppmuntras också att samarbeta mer
med varandra. Tanken är att kreativitet
och flexibilitet ska får en betydligt
mer framträdande roll. I grundskolan
får ämnen som bild, musik och idrott
utökat utrymme i timplanen.
Samtidigt är man tydlig med att
förändringarna måste utgå från de befintliga
styrkor som den finska skolan
har och utveckla dem i förhållande till
de förändringar och utmaningar som
individer och samhället står inför.
Inspiration från Sverige
Den finska förändringen av skolan
kommer all säkerhet att följas på nära
håll av svenska politiker, myndigheter
och andra inom skolvärlden. Och
jämförelserna med den svenska skolutvecklingen
kommer att dugga tätt.
Det har de senaste åren varit
många finska skoldelegationer i Sverige
för att se och inspireras av den
svenska skolan, och många undrar nu
om Finland ska lyckas med att reformera
skolan och samtidigt behålla sin
starka särställning bland de nordiska
länderna när det gäller resultaten i
Pisa-undersökningarna.
Bakgrund
De nya läroplanerna kommer att
börja gälla från höstterminen 2016,
men planeringen har pågått sedan
2012.
Den bygger på en uppdelning
och ett nära samarbete mellan den
nationella och kommunala nivån
och de enskilda skolorna.
Grunderna för läroplanen fastställs
av staten nationellt men varje kommun
ska ha sin egen läroplan. Det
är detta arbete som nu intensivt
pågår över hela landet.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.