Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 3/97
Vil du läsa hela tidningen. Beställ här.

2 UTBILDNING
Hårt arbete, galenskap och struktur är ledstjärnor för utbildningen Space Invaders i Köpenhamn. Följ med Carina Näslundh till högre rymder!
Ledare sid 7
Tamagochi, framtidens lärare? Ill av Gunnar Jutelius, 1997.
8 NETD@YS 1997
Det kommer att hända mycket på Internet den 18-25 oktober. Netd@ys är ett EU-initiativ för att stödja användningen av Internet i skolor.
10 UTBILDNING
"Upplevelsekreatörer" utbildas vid Malmö Hacker Akademi. DiUs Carina Näslundh besöker den nydanande och ambitiösa ettåriga utbildningen.
13 NORDISKT/IDUN
IDUN är namnet på Nordiska Ministerrådets IT-projekt. Utbildning av lärarutbildare är ett viktigt område, berättar Ulf Vasström, projektledare.
16 PEDAGOGIK/DRAMA
Ylva Lundin och kollegor från Alingsås IT-modell arbetar med Storyline och återskapar historiska miljöer i klassrummet.
22 FÖRENINGEN DIU
Alvar Löfskog, ny ordförande i Föreningen Datorn i Utbildningen, ger ett perspektiv på 15 år av datorbruk i skola.
24 RECENSIONER
Jag blev så upprörd, skriver Britt Ask Rydgård i en kritisk recension av Norstedts Upptäck vetenskapen. Peter Becker efterlyser användartester i en analys av Norstedts Hur funkar det?. Porträttet av Thor Heyerdahl och hans livsverk på cd-skivan Kon-Tiki får däremot klart godkänt, s. 28.
29 OSTKUSTKONFERENS
Årets Ostkustkonferens, 22-24 november, (i KTH’s Riksäpplet utanför Stockholm) bjuder på både utställningar, intressanta föreläsningar och praktiskt inriktade halv-dagskurser.
30 DATAKÖRKORT
Årets trend är Datakörkort. Dataföreningen har initierat det europeiska ECDL. Många skolor skapar egna anpassade körkort. DiU belyser detta, med allt från uppdragsutbildning till ett forskande arbetssätt kring utarbetandet av en ny kurs.
Bo Sundblad och en grupp lärare har utvecklat ett schema som beskriver kunskapsutveckling i datoranvändning, s 32.
Martin Nilsson, s.34 använde ett forskande arbetssätt när Erikslundsskolan utvecklade ett eget körkortsmaterial. Alingsås IT-modell har utvecklat en kurs i fem steg – precis som för det vanliga körkortet, se sid 42.
44 INTERNET OCH SKOLAN
Vad bör skolans webbsidor innehålla och hur gör man för att skapa sådana? Lars Gustafsson har studerat några skolors webbsidor. Hans Forsell, KTH, visar hur du enkelt skapar webbsidor med Adobes PageMill 2.0. Gunnar Jutelius, KTH, guidar dig genom skapandet av en frågesport på nätet. Följ del tre i DiUs Javascriptskola, s. 54.
58 PEDAGOGIK OCH IT
Lär man bättre med datorer? frågar Martin Stigmar, doktorand vid Högskolan i Växjö, och hävdar att kunskaper inte kan förmedlas, och att varken valet av medier eller metoder innebär någon universallösning. Kunskaper om elevens lärande är centrala för framgång.
62 NYA MEDIER/UTBILDNING
En bok, en cd och en webbsajt om Internet och medborgaren blev resultatet av en distanskurs kring elektronisk publicering vid KTH. Katarina Burvall presenterar projektet, där boken producerats med Print on Demand-teknik, ett sätt att skapa billiga tryck i små serier. Odd Westby, en av bokens författare, har studerat kommuernas användning av Internet.


Datorn i Utbildningen nr 3 1997. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 980730