Carina Näslundh

IDUN

Det nordiska samarbetet kring frågor som rör IT och skolan har pågått länge. Ministerrådets nya satsning är IDUN-projektet som efterträtt den nordiska Dataprogramgruppen som under flera år bidrog till att höja kunskapen och kompetensen kring, bland annat, IT-baserade läromedel.

Sedan 1995 driver Nordiska Ministerrådet projektet IDUN, som står för Informationsteknologi och Datapedagogik i UNdervisningen. Syftet är att främja pedagogiskt bruk av informationsteknologi i undervisningen – inom hela undervisningsområdet, grundskola, gymnasium, yrkesutbildning, lärarutbildning, högskole- och universitetsutbildning samt vuxenutbildning.

Prioriterade områden
IDUN arbetar huvudsakligen inom sex arbetsområden:
  • IT och utbildningspolitik
  • implementering
  • utveckling och utväxling av undervisningsmaterial
  • distansutbildning
  • gemensam tillgång till datanät och databaser
  • upphovsrätt och avtal i samband med programvaror, databaser och datanät.
    Projektet har inget stort kansli till sitt förfogande utan det handlar istället om att skapa fungerande modeller, gemensamma nordiska mötesplatser kring aktuella ämnen och sprida goda exempel mellan länderna.
    Projektledare för IDUN är Ulf Vasström, etnolog med ett förflutet som chef för Etnologiska Institutionen vid Åbo Akademi, men också en genuin "nordenbo" uppvuxen i Sverige och Finland och sedan många år bosatt i Danmark.
    I de projekt som Ministerrådet drivit har läromedel och implementering varit viktiga.
    – Det har varit viktigt att få lärarna att förstå att teknologin inte bara är ett redskap utan en möjlighet att förändra och kanske förbättra undervisningen, säger Ulf Vasström.

Lärarnas lärare
En högt prioriterad grupp är lärarutbildarna.
    – Vi har de senaste åren haft lärarutbildarna som en speciellt prioriterad grupp. Vi påpekade tidigt att de var en av de stora grupperna utan utbildning på det här området. Lärarna på fältet klarar sig ofta genom sin kontakt med eleverna.
    I våras startade också två projekt som vänder sig direkt till lärarutbildarna, och samtidigt bygger på distansutbildning via nätet, ett annat av IDUNs prioriterade områden.
    Den ena kursen är en nordisk nätkurs för lärarutbildare. Kursen pågår i ett år och är uppbyggd i fem moduler med olika teman.
    – Kursen handlar om de pedagogiska elementen i informationstekniken.
    Avsikten med kursen är att efter utvärderingen av denna modellkurs bygga vidare med en ny kurs för lärarutbildare i Norden, inriktad på ett specifikt ämne, till exempel miljöfrågor.

Lärarhögskolorna
Ett annat projekt är en modellkurs för samarbete mellan fem lärarhögskolor i Norden, där samarbetet baserar sig på nätanvändning.
    Ett stort antal lärare och elever är inkopplade i projektet och skolorna samarbetar kring olika ämnesblock, estetiska ämnen, naturvetenskap, samhällsvetenskapliga ämnen, främmande språk och modersmål.
    – Tanken är att bygga nätverk dels mellan skolorna, dels inom ämnesområdena. En lärarhögskola i varje land är med och meningen är att de själva sedan kan utveckla samarbetet vidare. Från svensk sida är det lärarhögskolan i Malmö, berättar Ulf Vasström.

Lära på distans
Distansutbildning via nätet är ett aktuellt och prioriterat ämne. Det är också viktigt att fokusera debatten kring pedagogiken och inte tekniken.
    – I början bestod distansutbildningen över nätet mest av katederföreläsningar. Men det är stor skillnad i de pedagogiska möjligheterna.
    I det projekt som IDUN driver tillsammans med lärarhögskolorna söker man efter de pedagogiska koncepten i distansutbildningen.
    – Man har länge talat om distansutbildning utan att ha något större pedagogiskt innehåll i den. Det är ingen större mening med distansutbildning utan några tankar om pedagogiken i den undervisningsformen.

IT och examina
IT som ett redskap i examina är ett relativt nytt begrepp. I våras arrangerade IDUN en konferens med nyckelpersoner från de nordiska länderna för att diskutera ämnet och visa på de exempel som finns
    Danmark är det nordiska land som kommit längst med försök inom detta område. Flera skolor använder sig av datorn som ett redskap i examensskrivandet på gymnasiet. Men det finns också ett par gymnasieskolor som experimenterar med fri tillgång till Internet i examenssituationen.
    – Det här är intressant och man måste diskutera alla aspekter av vad det innebär. Om man jämför med arbetslivet så sitter vi ju inte och samlar på detaljkunskaper, utan vi samlar på information om var kunskapen finns så att vi snabbt kan få fatt i den när vi behöver den.
    – En annan intressant form är att ha datorn som ett arbetsspecifikt redskap i vissa ämnen, som vissa skolor i Danmark där elevernas slutexamen i danska ska presenteras i multimedial form.

Information på nätet
IDUN anordnar många konferenser och seminarier kring frågor som rör IT och undervisningen. I de flesta fall är det konferenser för ett begränsat antal personer från varje land och meningen är att dessa sedan ska sprida de goda exemplen vidare. Det sker bland annat genom att motsvarande konferenser och seminarier anordnas nationellt.
    Efter konferenserna publiceras rapporter med inlägg och diskussioner. Nu finns många av dessa tillgängliga på nätet. Där finns också hela IDUNs arbetsplan för året, förteckningar över medlemmarna i alla de modell- och referensgrupper som är knutna till IDUN. Hela IDUNs tidskrift Nytt om data i utbildningen finns att hämta ned från nätet. De senaste numren har haft IT, utbildning och upphovsrätt respektive IT och pedagogik som teman.

Carina Näslundh


Adressen till IDUN på nätet är:
http://www.tic.dk/projekt/idun/
återkommer till ämnet IT och
examina i nästa nummer. Hör
gärna av dig med frågor, tankar
och material i denna fråga!

Vem var Idun?

"Idun, gudinna i den fornnordiska mytologin, maka till skaldeguden Brage. Idun bevarar de äpplen som skänker evig ungdom. I Snorres Edda berättas hur äpplena rövas bort av jätten Tjaste i Örnhamn. Asarna börjar åldras, och Lokes medverkan i brottet uppdagas. Gudarna tvingar Loke att föra äpplena tillbaka, och Tjaste dräps."

(Ur Nationalencyklopedin)


Datorn i Utbildningen nr 3 1997. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 980730