Landskapet förändras. Inte bara så att höstdimmorna sänker sig och att frosten åter biter till vissa nätter. Jag tänker snarare på utbildningslandskapet. De nya högskolorna gör sig synliga, i lokalsamhället, näringslivet och forskningen – och blir ifrågasatta. Men de är bara ett exempel på ett utbildningslandskap i kraftig förändring.
    I detta nummer av DiU ger vi några andra exempel, där formerna för utbildningen prövas på ett radikalt sätt: Space Invaders i Köpenhamn och Hacker Akademin i Malmö. Det finns likheter utbildningarna emellan, men också stora skillnader. Båda är utbildningar med höga krav på eleverna i form av rejäla utmaningar och starkt engagemang av både elever och lärare. Kopplingen teori–praktik är central för båda, med skarpa uppdrag och lärare med förankring i yrkeslivet.
    De här två utbildningarna är inte unika, långt ifrån så. De är en del av en sjudande experimentlusta. Trots ofta ganska snäva ramar, finns en stark insikt om behoven av bra utbildning. För många av försöken är IT-inslagen självklara, men det räcker inte – främst krävs en bra pedagogisk grundval. Intresset förskjuts också tydligt från IT till pedagogik. Därför glädjer det mig att, när vi speglar den starka trenden mot datakörkort, kunna redovisa skolor där man forskar kring sin egen utveckling och användning av material, liksom skolforskning kring hur kunskapsutvecklingen framför bildskärmen ser ut.
    När den grundläggande breddutbildningen, datakörkort, får fart, är det viktigt att vi snart kan ta steget till kreativa användningar av verktygen. Något annat kan ju inte målet vara.

Peter Becker


Datorn i Utbildningen nr 3 1997. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 980730