Peter Becker:
Böcker
köper jag ofta via nätet numera. Bankkontakter samma
väg, sista betaldatum hanteras auto- matiskt, det är
praktiskt. Blommor och mat köper jag dock fortfarande i butiken.
Jag vill se blomman, värdera köttet och njuta av den
fina doften av Cox Orange.
Skolans läromedel har alltid haft svagheten att sakna doften.
Läromedlen behövs för att hjälpa oss organisera
arbetet, ge en ryggrad, stoff, uppslag och bakgrund. För
doften behöver vi annat: studiebesök, teater, prao.
"Mormor är också ett läromedel", som
Per Gunvall, SIH, nyligen beskrev det.
Lennart Helsing har försett generationer med en läslära,
Krakels ABC, som nu blivit multimedial.
- Jag har alltid velat att böckerna skulle
sjunga och dansa, sa han nyligen när han tillsammans med
Levande Böcker fick pris för Krakels ABC - som ett läromedel.
Vår syn på läromedel vidgas. DiU rapporterar
nu om avslutningen av tävlingen Årets Bästa Skoltidning.
Där ser vi skoltidningen som ett pedagogiskt projekt och
vår supportwebb som ett läromedel. Flera tusen elever
har arbetat - intensivt! - med att skapa egna tidningar. Skapa
och lära. Roligt, jobbigt och lärorikt - en utmaning!
Men vägen är krokig, det är inte som att färdas
längs drömmens tangent. Hur ska man skaffa sig kunskaper
som lärare - det är en huvudfråga när 1,5
miljard kronor ska användas för IT-utveckling i skolan,
med lärarna i centrum. Egen dator, ja.
Datakörkort, kanske? Men vad är det för pedagogik?
Kurs på egna skolan?, men vem visar vägen? Vad är
viktigt, hur gör vi en IT-plan? Vilka är hindren? Tid,
hur tar vi oss tid?
Datorn i Utbildningen belyser frågorna och är med dig
på vägen - om du vill!
Peter Becker
Datorn i Utbildningen nr 3 1998. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!
|