Untitled Document

Av: Peter Becker
E-Post: peter.becker@diu.se


Ledare

Vi vänjer oss. Med träden fortfarande i sommarskrud, startar ett nytt läsår. Det är egentligen nu framtidslöftena formuleras, inte vid årsskiftet. Nu när vi möter nya klasser, nu när vi prövar nya uppslag, med tankar som fötts ur tidigare arbete och vuxit under sommaren. Det är spännande, vi kan gå ett steg vidare. Det är ett kretslopp - idé, förberedelser, genomförande, reflekterande kring resultaten, vilka var problem och vilka var landvinningar? Ur reflektionen växer nästa steg fram. När vi talar om lärarnas professionalism är detta en central sak, att väva in reflektionen kring det egna arbetet, att mot mål ställa resultat, att fundera över mål, metod och resultat.

Det är nu vi formulerar målen. För redaktionen på datorn.i.utbildningen är målet att ge lärarkåren inspiration, idéer och fortbildning kring användningen av IT i skolan. Våra utvärderingar och funderingar har lett oss till ett antal förändringar som du nu möter. En bredare tidskrift både i layout och i valet av teman.

IT ger oss både ett personligt verktyg, ett kommunikationsmedel och ett medium. Ett personligt verktyg du använder hemma vid förberedelser, när du samlar material, söker och skriver. Därför har vi startat serien "datorn hemma". I det här numret lär Bosse Andersson ut hur du minimerar det tråkiga arbetet med hjälp av Excel.
Ett verktyg för att lösa problem, där först miniräknaren och nu den den grafritande räknaren visar potentialen i en teknik när den blir allmänt och lätt tillgänglig. Dithän har vi fortfarande en bit vad gäller tillgången till pc:n och Internet, men det kommer. Det som nu pågår är bara förövningarna, det första stapplande stegen.

Vad gör egentligen hackers i skumma lokaler, bakom neddragna gardiner? Vi belyser IT som medium och kommunikationsmedel när vi möter ungdomar som spelar datorspel. Här har vi en kraftigt växande bransch - spel, underhållning och mänskligt samspel via digitala medier. Vad är det som fångar ungdomarnas fantasi? Med Jan Holmqvist fördjupar vi frågan genom att tränga in i debatten kring IT och demokratin.

Hur förändras vår skola med IT, hur förändras lärarutbildningen? Med Ann-Marie Pendrill diskuterar vi hur elevernas frågor kan bli drivfjädrar för undervisningen, grundvillkor för att IT ska bli fruktbart i skolan, innebörden i vetenskapligt förhållningssätt och hur världsväven glimrar starkast när vi själva bidrar till den, skapar själva. Pendrills programförklaring är ett bidrag från Föreningen Datorn i Utbildningens stora Rikskonferens i Karlstad i juni. Den avgående styrelsen i Karlstad under ledning av Alvar Löfskog har gjort ett fantastiskt jobb. De två konferenserna i Karlstad har utmärkts av ett gediget program och mycket god organisation. Föreningen Datorn i utbildningens styrelse byter säte vartannat år: Stockholm, Göteborg, Malmö, Umeå, Gävle, Ronneby, Karlstad. Nu ser vi fram emot nästa Rikskonferens den 13-14 juni 2000, arrangerad av den nya styrelsen i Varberg, med Bo Helmersson som ordförande. Tack Karlstad! Välkommen Varberg!

Att själv bidra till "världsväven", det är ett centralt perspektiv. Efter frågor, undersökning och analys kommer slutsatserna. Men det stannar inte där - resultatet ska delges andra. För både undervisning, forskning och demokratin är det avgörande. Vi för diskussionen vidare. Med IT får presentationen och kommunikationen helt nya möjligheter. Med e-post till vänklasser, multimediapresentationer och webbsidor. I just den andan driver datorn.i.utbildningen tävlingen "Årets Bästa Skoltidning". Vi utmanar elever och lärare att redovisa sitt arbete i tidningsform på www (eller på papper) - alla kan vara med - och tävla med andra om vem som gör de intressantaste redovisningarna. Fina priser lockar (datorer, digitalkameror och programvaror) - men framför allt en rolig, spännande och lärorik uppgift! Ta med det bland dina löften för året

 

Peter Becker, Chefredaktör
E-Post:peter.becker@diu.se


Datorn i Utbildningen nr 3 1999. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 99]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 990915