Untitled Document
Av: Peter Becker
E-Post: peter.becker@diu.se
Ledare
Vi vänjer oss. Med träden
fortfarande i sommarskrud, startar ett nytt läsår.
Det är egentligen nu framtidslöftena formuleras, inte
vid årsskiftet. Nu när vi möter nya klasser, nu
när vi prövar nya uppslag, med tankar som fötts
ur tidigare arbete och vuxit under sommaren. Det är spännande,
vi kan gå ett steg vidare. Det är ett kretslopp - idé,
förberedelser, genomförande, reflekterande kring resultaten,
vilka var problem och vilka var landvinningar? Ur reflektionen
växer nästa steg fram. När vi talar om lärarnas
professionalism är detta en central sak, att väva in
reflektionen kring det egna arbetet, att mot mål ställa
resultat, att fundera över mål, metod och resultat.
Det är nu vi formulerar
målen. För redaktionen på datorn.i.utbildningen
är målet att ge lärarkåren inspiration,
idéer och fortbildning kring användningen av IT i
skolan. Våra utvärderingar och funderingar har lett
oss till ett antal förändringar som du nu möter.
En bredare tidskrift både i layout och i valet av teman.
IT ger oss både ett personligt
verktyg, ett kommunikationsmedel och ett medium. Ett personligt
verktyg du använder hemma vid förberedelser, när
du samlar material, söker och skriver. Därför har
vi startat serien "datorn hemma". I det här numret
lär Bosse Andersson ut hur du minimerar det tråkiga
arbetet med hjälp av Excel.
Ett verktyg för att lösa problem, där först
miniräknaren och nu den den grafritande räknaren visar
potentialen i en teknik när den blir allmänt och lätt
tillgänglig. Dithän har vi fortfarande en bit vad gäller
tillgången till pc:n och Internet, men det kommer. Det som
nu pågår är bara förövningarna, det
första stapplande stegen.
Vad gör egentligen hackers
i skumma lokaler, bakom neddragna gardiner? Vi belyser IT som
medium och kommunikationsmedel när vi möter ungdomar
som spelar datorspel. Här har vi en kraftigt växande
bransch - spel, underhållning och mänskligt samspel
via digitala medier. Vad är det som fångar ungdomarnas
fantasi? Med Jan Holmqvist fördjupar vi frågan genom
att tränga in i debatten kring IT och demokratin.
Hur förändras vår
skola med IT, hur förändras lärarutbildningen?
Med Ann-Marie Pendrill diskuterar vi hur elevernas frågor
kan bli drivfjädrar för undervisningen, grundvillkor
för att IT ska bli fruktbart i skolan, innebörden i
vetenskapligt förhållningssätt och hur världsväven
glimrar starkast när vi själva bidrar till den, skapar
själva. Pendrills programförklaring är ett bidrag
från Föreningen Datorn i Utbildningens stora Rikskonferens
i Karlstad i juni. Den avgående styrelsen i Karlstad under
ledning av Alvar Löfskog har gjort ett fantastiskt jobb.
De två konferenserna i Karlstad har utmärkts av ett
gediget program och mycket god organisation. Föreningen Datorn
i utbildningens styrelse byter säte vartannat år: Stockholm,
Göteborg, Malmö, Umeå, Gävle, Ronneby, Karlstad.
Nu ser vi fram emot nästa Rikskonferens den 13-14 juni 2000,
arrangerad av den nya styrelsen i Varberg, med Bo Helmersson som
ordförande. Tack Karlstad! Välkommen Varberg!
Att själv bidra till "världsväven",
det är ett centralt perspektiv. Efter frågor, undersökning
och analys kommer slutsatserna. Men det stannar inte där
- resultatet ska delges andra. För både undervisning,
forskning och demokratin är det avgörande. Vi för
diskussionen vidare. Med IT får presentationen och kommunikationen
helt nya möjligheter. Med e-post till vänklasser, multimediapresentationer
och webbsidor. I just den andan driver datorn.i.utbildningen tävlingen
"Årets Bästa Skoltidning". Vi utmanar elever
och lärare att redovisa sitt arbete i tidningsform på
www (eller på papper) - alla kan vara med - och tävla
med andra om vem som gör de intressantaste redovisningarna.
Fina priser lockar (datorer, digitalkameror och programvaror)
- men framför allt en rolig, spännande och lärorik
uppgift! Ta med det bland dina löften för året
Peter Becker, Chefredaktör
E-Post:peter.becker@diu.se
Datorn i Utbildningen nr 3 1999. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!